AFP

Założyciel Zhejiang Geely Holding Group zgromadził za 9 mld dolarów (7,3 mld euro) udział w Daimlerze stając się największym chińskim inwestorem w niemieckiej grupie — podała agencja Bloomberga.

Miliarder Li Shufu kupił 9,7 proc. udziałów w firmie ze Stuttgartu poprzez Geely Group, której jest właścicielem, a która zarządza grupą samochodową Geely Automobile –  stwierdza komunikat  chińskiej grupy. Li stal się największym udziałowcem Daimlera, kupował jego akcje stopniowo w ostatnich tygodniach.

Miliarder szukał w zagranicznych bankach pomocy w sfinansowaniu zakupów, doradzał mu Bank of America. Komunikat Geely podkreśla, że Li chce długofalowo związać się udziałem z Daimlerem, i że nikt, ani Geely Group, ani jakakolwiek inna z holdingu w Zheijang nie ma na razie zamiaru kupowania dodatkowych akcji.

Sam Li oświadczył, że Daimler jest wybitną firmą z kierownictwem pierwszej klasy. — Szczególnie cieszy mnie towarzyszenie Daimlerowi w jego drodze stania się wiodącym na świecie dostawcą elektrycznych środków  mobilności. Dla odniesienia sukcesu i wykorzystania technologii trzeba mieć przyjaciół, partnerów, sojusze i przejść na nowy sposób myślenia o dzieleniu się i o jednolitej sile. Przystąpiliśmy teraz do działania. Moja inwestycja w Daimlerze odzwierciedla tę strategiczną wizję — oświadczył. Li

Inwestycja zwiększa obecność chińskiej grupy w europejskim segmencie  motoryzacji i premium (Chińczycy mają już Volvo Cars, producenta londyńskich taksówek, w grudniu  zainwestowali 3,9 mld dolarów w producenta ciężarówek Volvo AB, w 2017 r.  kupili  producenta sportowych aut Lotus i 49,9 proc. w malezyjskim Protonie) i kończy miesiące spekulacji o możliwym związku.

–  Udział w Daimlerze zwiększy Chińczykom zakres współpracy, bo da im dostęp do technologii, np. w zakresie samochodów elektrycznych. Jednocześnie otwiera Daimlerowi nową drogę w Chinach – stwierdził Frank Biller z Landesbank Baden-Württemberg.

Chińskie samochody w Europie?

Daimler powitał z zadowoleniem nowego dużego inwestora, uważa taki zakup za dowód zaufania –  stwierdził rzecznik grupy Jörg Howe. — Li Shufu jest chińskim przedsiębiorcą dobrze znanym Daimlerowi i bardzo szanowanym za kompetencję i skupianie się na nowych wydarzeniach. Daimler ma już mocną pozycję w Chinach, bardzo silnego partnera w istniejącej współpracy z BAIC Motor — powiedział Howe.

Chińska grupa ma ambitne plany ekspansji na rynku krajowym i zagranicą. Od połowy 2019 r. zamierza sprzedawać poza Chinami swój 5-miejscowy kompaktowy SUV, obecnie oferowany pod marką Lynk&Co. Chce to zacząć od Europy.

Mogą Ci się również spodobać

Pięćsetka z Tych pod prądem

W fabryce Fiat Chrysler Automobiles w Tychach będzie produkowany elektryczny Fiat 500 – dowiedział ...

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI: W amerykańskim stylu

„Wz. Poz. Mocz.” Taki napis wita mnie w nowym Hyundaiu Santa Fe. Widziałem już ...

Herbert Diess - nowy prezes Grupy Volkswagen

Prezes Diess wyjaśnił cel reformy w Volkswagenie

Nowy prezes zarządu Volkswagena, Herbert Diess starał się nazajutrz po nominacji przedstawić w uspokajający ...

Do Polski jadą stare diesle

Mocno rośnie import używanych samochodów. Co gorsza, są one bardzo stare i mają pod ...

Tesla: autopilot nie spowodował wypadku

To nie autopilot Tesli był winien śmiertelnego wypadku na drodze w USA – wynika ...

Przebudowa trasy S8 Paszków-Przeszkoda także odbywała się pod ruchem

Na gierkówce czeka nas drogowy armagedon. Jak dojechać na Śląsk

Już w marcu kierowcy jeżdżący pomiędzy Warszawą i Łodzią a Katowicami utkną w gigantycznych ...