Ferrari opatentowało nowy napęd V12. To przyszłość silników spalinowych

Ferrari opatentowało silnik V12 z owalnymi tłokami – technologia, która na pierwszy rzut oka wydaje się szalona, ​​ale po bliższym przyjrzeniu się może okazać się jednym z rozwiązań dla przyszłości silników spalinowych.

Publikacja: 20.03.2025 07:00

Ferrari przywraca silnik z owalnym tłokiem.

Ferrari przywraca silnik z owalnym tłokiem.

Foto: mat. prasowe

Ferrari złożyło wniosek patentowy do Europejskiego Urzędu Patentowego na silnik V12 z tłokami szczelinowymi. Kształt tłoka, potocznie nazywany „owalnym”, nie jest niczym nowym – Honda stosowała tzw. silniki z owalnym tłokiem w motocyklach wyścigowych już w 1979 roku. W tamtym czasie inżynierowie chcieli umieścić więcej zaworów nad komorą spalania, aby lepiej napełniać cylindry paliwem. W czterocylindrowym silniku widlastym motocykla wyścigowego Honda NR 500 było ich osiem na cylinder. Wydłużony kształt otworu przebiegał równolegle do wału korbowego i wymagał dwóch korbowodów na tłok.

Foto: Ferrari

Trudne do zaprojektowania napięcie pierścieni tłokowych, nieco większa masa silnika i silniejszy efekt hamowania silnikiem sprawiły, że zalety zamieniły się w wady. Mimo to w 1987 roku Honda wypuściła na rynek kolejny motocykl z silnikiem o owalnym tłoku, NR 750, który w 1991 roku był również dostępny w wersji seryjnej. Ferrari przywraca teraz silnik z owalnym tłokiem. Ta jednostka napędowa nie ma jednak nic wspólnego z konstrukcją Hondy, poza kształtem tłoka. Korbowody są zaprojektowane jako korbowody łączące. Tylko główny korbowód zazębia się bezpośrednio z czopem wału korbowego.

Czytaj więcej

Ferrari z minimalnym wzrostem sprzedaży, ale miliardowym zyskiem

W patencie Ferrari dotyczącym silnika V12, tłoki owalne są obrócone o 90 stopni względem wału korbowego. Zaletą tak ustawionych tłoków jest to, że na każdy cylinder wymagany jest tylko jeden korbowód. Jednak inżynierowie Ferrari muszą również sprostać wyzwaniu napinania pierścieni tłokowych. Projektanci zastosowali innowacyjny trik, aby silnik V12 był jeszcze bardziej kompaktowy. W większości silników widlastych dwa łożyska korbowodu znajdują się obok siebie na czopie korbowym. W rezultacie powstaje niewielkie przesunięcie między dwoma rzędami cylindrów, co wydłuża silnik. W korbowodzie główny i pomocniczy korbowód mają wspólną stopę i dlatego wymagają tylko jednego łożyska korbowodu osadzonego na czopie korbowym. Zapobiega to przesunięciu rzędów cylindrów, co pozwala na uzyskanie bardziej kompaktowej konstrukcji silnika. Korbowód został wynaleziony przez szwajcarskiego inżyniera Arnolda Zollera do zastosowania w silnikach dwutłokowych i opatentowany w 1932 roku.

Nowy patent otwiera drogę do hybrydowego silnika V12

Ferrari mogłoby np zastosować wyjątkowo kompaktowy silnik V12 jako silnik umieszczony centralnie. Ponadto ta jednostka napędowa byłby idealnym elementem układu hybrydowego. Jednakże produkcja silnika z owalnymi tłokami jest znacznie bardziej złożona niż produkcja silnika z klasycznymi tłokami okrągłymi. Pozostaje pytanie, czy Ferrari wprowadzi swój wyjątkowy silnik V12 do produkcji seryjnej.

Czytaj więcej

Ferrari 12Cilindri: Nowy flagowiec z Maranello. Zbudowany wegdług starych zasad

Ferrari złożyło wniosek patentowy do Europejskiego Urzędu Patentowego na silnik V12 z tłokami szczelinowymi. Kształt tłoka, potocznie nazywany „owalnym”, nie jest niczym nowym – Honda stosowała tzw. silniki z owalnym tłokiem w motocyklach wyścigowych już w 1979 roku. W tamtym czasie inżynierowie chcieli umieścić więcej zaworów nad komorą spalania, aby lepiej napełniać cylindry paliwem. W czterocylindrowym silniku widlastym motocykla wyścigowego Honda NR 500 było ich osiem na cylinder. Wydłużony kształt otworu przebiegał równolegle do wału korbowego i wymagał dwóch korbowodów na tłok.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Tu i Teraz
Branża zbrojeniowa ma się dobrze. Mercedes zwiększa ofertę ciężarówek dla wojska
Tu i Teraz
McLaren nie ucieknie od tego trendu. Ma mieć w swoim portfolio SUV-a
Tu i Teraz
Autonomiczne taksówki otrzymały 589 mandatów na kwotę ponad 270 tys. zł
Tu i Teraz
Chiny kończą budowę najwyższego mostu na świecie. Zbudowano go tylko w trzy lata
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Tu i Teraz
Toyota kończy produkcję najtańszego modelu Corolli. To wersja za 10 tys. euro
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń