Rosyjska strategia dla elektryków

11 mld dolarów zamierzają wydać do roku 2030 Rosjanie na ofensywę elektromobilności. Jeszcze pół roku temu była to niespełna połowa tej kwoty.

Publikacja: 26.08.2021 09:55

Rosyjska strategia dla elektryków

Foto: moto.rp.pl

Mają być dopłaty do kupowania auta z e-napędem, bądź wodorem, inwestycje w budowę szybkich ładowarek i szereg udogodnień dla wszystkich, którzy wymienią auta z silnikami spalinowymi na te z napędem elektrycznym. Na razie na auta elektryczne sprowadzane do Rosji nie ma cła. Najwięcej korzyści przewidziano dla tych, którzy zdecydują się na kupno samochodu elektrycznego do 2024 roku. Celem tej ofensywy jest osiągnięcie 10 proc. udziału e-samochodów w całym rynku do 2030. Jak na razie po rosyjskich drogach jeździ 45 mln samochodów, z tego tylko 11 tys. aut z napędem elektrycznym, co stanowi 0,2 proc. krajowego rynku. A większość z nich, to pojazdy używane — wynika z analizy Vygon Consulting.

""

Foto: moto.rp.pl

W pierwszym etapie ( czyli w latach 2021-2024) rosyjskie władze chciałyby mieć na drogach przynajmniej 9 tysięcy ładowarek i 25 tysięcy samochodów elektrycznych. Żeby zachęcić konsumentów do kupna takich aut rząd obiecuje dopłaty ( 25 proc. ceny auta, ale nie więcej, niż równowartość 8,57 tys. dol.), tanie kredyty i dogodne warunki leasingu. Warunkiem jednak jest, że auto, jakie kupią musi być wyprodukowane ( nie montowane) w Rosji. Te wszystkie zachęty finansowe wynikają z faktu, że auta elektryczne przy zakupie są nadal droższe od pojazdów spalinowych. 1,7 mld dolarów ma być przeznaczonych na rozwój technologii produkcji silników wodorowych.

""

Foto: moto.rp.pl

— Wiele krajów już ogłosiło plany odejścia od środków transportu z silnikami spalinowymi. Jest więc oczywiste, że auta elektryczne i z innymi silnikami ekologicznymi, są optymalnym rozwiązaniem w przyszłości. To dlatego my także musimy rozwijać taką produkcję — mówił w ostatni poniedziałek premier Rosji, Michaił Miszustin. Ujawnił również, że w roku 2030 władze chciałyby mieć na drogach, 1,5 miliona aut elektrycznych i wodorowych oraz 20 tys. nowych stacji ładowania. Jego zdaniem produkcją i jednych i drugich zainteresowane są firmy zagraniczne.

— Liderzy światowej motoryzacji tak globalnie, jak i w samej Rosji nieustannie informują o budowie nowych linii produkcyjnych dla auta elektrycznych. Wielu z nich już zdecydowało, że po roku 2030 nie będą już produkować aut z silnikami spalinowymi — wtóruje premierowi Rusłan Edelgierwiejew, prezydencki doradca ds klimatu. Jak na razie jednak Rosjanie niekoniecznie są przekonani, do tego, że elektryfikacja jest nieuchronna. W 2019 roku sprzedano w tym kraju 353 auta elektryczne, w 2020 ogłoszono sukces, bo ta liczba się niemal podwoiła ( do 687 sztuk), ale nadal na tym rynku są to wielkości śladowe. Ale w 2022 ma to być już 30 razy więcej, niż w 2020, co będzie stanowiło 1,7 proc. udziału w rynku.

""

Foto: moto.rp.pl

Jakie elektryki kupują Rosjanie? Oczywiście przede wszystkim te najdroższe i najbardziej prestiżowe — Tesle i Porsche, w znacznie mniejszym stopniu Chevrolety i Nissany. Jak na razie w Rosji nikt jeszcze nie produkuje takich aut, przymierza się do tego Ford, który nową fabrykę chce uruchomić już w 2022 roku, a z jego taśm ma zjechać 3 tys. takich aut. Do produkcji szykuje się także KamAZ i nawet już pokazał koncepcyjny model Kama-1, a zarządzający tymi zakładami nie ukrywają, że nic nie ruszy, jeśli nie otrzymają rządowych subsydiów. Przestawienie części produkcji na elektryki zapowiada także Avtotor, który teraz montuje BMW i rozmawia o montażu e- samochodów z Hyundaiem i Kią oraz mało znana firma Motor-invest, która produkuje chińskie Chang’an i była bliska bankructwa w marcu 2021.

""

Porsche Taycan Turbo S.

Foto: moto.rp.pl

Według „Kommersanta” finansowanie elektrycznej ofensywy będzie pochodziło bezpośrednio z budżetu, ale także z innych źródeł : planowane jest podwyższenie podatków od sprzedaży aut z silnikami tradycyjnymi, wyższych ceł na auta importowane — 15 proc. nowego obciążenia plus stopniowe podwyższanie opłaty za złomowanie z 5 tys. dol. obecnie do 8 tys. w 2026 roku. Eksperci cytowani przez „Kommersanta” uważają, że te wszystkie plany są nierealistyczne, bo oznaczałoby, że wszystkie fabryki produkujące i składające zagraniczne marki musiałyby przestawić się na elektryki, co jest niemożliwe. Z drugiej strony jednak wskazują, że rynek aut z e-napędem musi zacząć rosnąć w sytuacji, kiedy np. chiński jest w tej chwili 2 tys. razy większy.

Mają być dopłaty do kupowania auta z e-napędem, bądź wodorem, inwestycje w budowę szybkich ładowarek i szereg udogodnień dla wszystkich, którzy wymienią auta z silnikami spalinowymi na te z napędem elektrycznym. Na razie na auta elektryczne sprowadzane do Rosji nie ma cła. Najwięcej korzyści przewidziano dla tych, którzy zdecydują się na kupno samochodu elektrycznego do 2024 roku. Celem tej ofensywy jest osiągnięcie 10 proc. udziału e-samochodów w całym rynku do 2030. Jak na razie po rosyjskich drogach jeździ 45 mln samochodów, z tego tylko 11 tys. aut z napędem elektrycznym, co stanowi 0,2 proc. krajowego rynku. A większość z nich, to pojazdy używane — wynika z analizy Vygon Consulting.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką