Konsorcjum Platformy Zaawansowanej Wspieranej Mobilności to nowy pomysł Mitsubishi i kilku innych japońskich firm. Projekt ma na celu zwiększenie dostępnych możliwości w życiu społecznym i jakości życia osób niewidomych.

W ostatnich latach liczba osób z upośledzeniem widzenia wzrasta w związku z pogorszeniem się wzroku związanym z wiekiem i pojawieniem się chorób oczu, takich jak jaskra. W badaniu przeprowadzonym przez Japońskie Towarzystwo Okulistyczne oszacowano, że w Japonii jest 1,64 miliona osób z upośledzeniem wzroku, z czego 188.000, to osoby całkowicie niewidome. Niektóre wyniki badań sugerują, że na całym świecie liczba osób z dysfunkcją wzroku potroi się do 2050 roku, co prowadzi do narastania problemów związanych z tak gwałtownym wzrostem liczby osób niedowidzących.

 

Osoby z upośledzeniem wzroku stoją przed szeregiem wyzwań – jedną z największych przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w życiu społecznym jest brak możliwości swobodnego poruszania się po mieście. Na przykład osobom niedowidzącym niezwykle trudno jest wykonywać codzienne czynności, takie jak sprawdzanie trasy na mapie i dostawanie się do celu podróży, chodzenie po ulicy bez wpadania na ludzi i przedmioty, odnajdywanie sklepów poprzez sprawdzanie znaków i szyldów, ustawianie się w odpowiednich kolejkach na stacjach kolejowych i w sklepach, czy zauważanie kogoś, kogo znają i witanie się z tą osobą. Od czasu wprowadzenia w życie nowej ustawy o transporcie bez barier w czerwcu 2006 roku i ustawy o niedyskryminacji osób niepełnosprawnych w kwietniu 2016 roku, w Japonii wdrożono kolejne działania na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym likwidowanie schodów i zastępowanie ich windami w celu poprawy dostępności dla osób na wózkach. Jednak osoby z upośledzeniem wzroku, które nie są w stanie rozejrzeć się dookoła, by poznać swoje otoczenie, nadal stoją przed wyzwaniami w życiu społecznym, w tym podczas dojazdów do pracy i szkoły.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe Mitsubishi L200: 40 lat w błocie

Aby rozwiązać te problemy, konsorcjum będzie pracować nad stworzeniem Teczki SI, zintegrowanego rozwiązania, które pomoże osobom niedowidzącym samodzielnie poruszać się po mieście, uzupełniając informacje wizualne poprzez połączenie najnowszych możliwości SI z robotyką. Taka Teczka SI będzie składać się z urządzenia przeznaczonego do noszenia na sobie, niczym ubranie i robotem nawigacyjnym w kształcie walizki, przeznaczonym dla osób niedowidzących; można ją będzie łatwo zabierać ze sobą i korzystać z niej, eliminując stres w codziennym życiu. W ramach konsorcjum wiele firm z różnych dziedzin biznesu połączy swoje doświadczenia techniczne i wiedzę, aby stworzyć Teczkę SI. Poprzez eksperymenty pilotażowe firmy zidentyfikują wymagania potencjalnych użytkowników i będą dążyły do osiągnięcia rozwiązania, które złagodzi problemy transportowe i komunikacyjne osób niedowidzących.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volvo sprzedaje głównie modele SUV i coraz więcej hybryd

Volvo broni się przed spadkami sprzedaży w Chinach. Szwedzi sprzedają głównie modele SUV i ...

Niemcy jeżdżą coraz starszymi autami

Nasi zachodni sąsiedzi już nie są wzorem pod względem wieku użytkowanych aut. Według badań ...

Branża szykuje się do wznowienia produkcji

Najpierw ruszą zakłady wytwarzające części i komponenty, potem fabryki samochodów. Rozmrażanie polskiej motoryzacji zacznie ...

Protesty i zamieszki w USA: Kradzieże i podpalenia nowych aut

W USA nadal niespokojnie. Do protestów doszły kradzieże i akty wandalizmu. Jedną z ofiar ...

W maju będzie można zdać egzamin na prawo jazdy. Niestety nie wszędzie

Maju będzie można zdać egzamin na prawo jazdy WORD-y, czyli Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, ...

Zdjęcie tygodnia: Bunt maszyn jeszcze się nie rozpoczął

Wojna robotów, bunt maszyn, Tesla zabiła robota - to tylko niektóre komentarze do wypadku, ...