Rosyjska Narodowa Inicjatywa Technologiczna „Awtonet” przedstawiła wynika badania opinii publicznej na temat wykorzystania samochodów autonomicznych. Wynika z nich, że Rosjanie są bardzo otwarci na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań transportowych. – Ponad 60 proc. respondentów jest gotowych już dziś zacząć korzystać z pojazdów autonomicznych. Najwięcej – 55 proc. tłumaczy to tym, że samochód, w którym nie trzeba samemu skupiać się na prowadzeniu, pozwala oszczędzać czas i zajmować się swoimi sprawami. Dla 30 proc. największym atutem jest bezpieczeństwo jazdy – cytuje prezentację Awtonet agencja Prime. Wśród minusów takiego transportu Rosjanie wymieniają na pierwszym miejscu awaryjność pojazdów (51 proc.), brak możliwości wpływania na sytuację (29 proc.) i zagrożenie atakami hakerskimi (16 proc.). Jak podał Awtonet, rynek prywatnych aut autonomicznych wart będzie za dekadę około 60 mld dol., z czego Rosja ma zgarnąć ok. 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Branża motoryzacyjna zadba o bezpieczne auta autonomiczne

„Prognozowana wielkość globalnego rynku dodatkowych usług obejmujących pojazdy autonomiczne w 2030 r. jest oceniana na ponad 3 bln dol. Samochód bez kierowcy jawi się jako przyjazne środowisko i miejsce odpoczynku człowieka, w którym można korzystać z mobilnych serwisów i usług wykorzystujących lokalizację GPS. Obroty światowej motoryzacji będą rosły głównie dzięki rozwojowi tego biznesu ” – podkreślają autorzy prezentacji.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla przejmuje DeepScale: krok ku autonomicznym taksówkom

Auta autonomiczne będą też autami ekologicznymi. Do 2040 r. na świecie będzie już około 60 mln elektrycznych aut wykorzystujących technologię self-driving. Według prognoz będzie to 55 proc. całego rynku takich pojazdów. Wynikać to będzie z zaostrzania przepisów środowiskowych, subsydiów do zakupów aut elektrycznych, różnego rodzaju ulg i zwolnień, przyznawanych już dziś nabywcom samochodów zeroemisyjnych. Rosjanie chcą do 2030 r. wprowadzić do ruchu około 6 mln aut autonomicznych, podłączonych do systemu ERA-GLONASS. To bardzo ambitne zamiary, biorąc pod uwagę dzisiejszy stan dróg w Rosji oraz zasobność kieszeni obywateli.