Baterie grafenowe są uważane za kolejny etap technologiczny po obecnie stosowanych litowo-jonowych. Dzięki nowemu materiałowi można uzyskać wyjątkowo krótkie czasy ładowania i wyższą gęstość energii.

W ciągu najbliższych dwóch lat Samsung planuje wypuścić pierwszy telefon komórkowy z baterią grafenową. Grafen może zrewolucjonizować także samochód elektryczny. Akumulatory są w stanie ładować pięć razy szybciej i oferować większą pojemność niż zwykłe akumulatory litowo-jonowe. Również żywotność baterii grafenowych powinna być znacznie lepsza, przede wszystkim ze względu na krótki czas ładowania.

To niemal pewne – telefon przyszłości będzie posiadał grafenową baterię.

Grafen został zaprezentowany w 2004 roku, a wynalazca otrzymał nagrodę Nobla w 2010 roku. Jest wykonany z węgla, który w przeciwieństwie do diamentów nie jest trójwymiarowy. Dwuwymiarowy układ nazywany jest w chemii „cienkimi monoatomowymi warstwami węgla zhybrydyzowanego sp2”. Ta struktura krystaliczna nadaje materiałowi jego szczególne właściwości.

Tak wygląda struktura krystaliczna grafenu.

Po debiucie w smartfonach nowy typ baterii nie będzie możliwy do natychmiastowego zastosowania w pojazdach elektrycznych. Trzeba się też liczyć z tym, że początkowo cena akumulatorów grafenowych będzie wielokrotnie wyższa niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Tylko w przypadku produkcji masowej można zredukować koszty. Tak czy inaczej baterie grafenowe mogą stać się przyszłością elektrycznej motoryzacji.

Elektryczny Volkswagen ID.3.

Naukowcy twierdzą, że baterie grafenowe oferują spore możliwości rozwoju. Australijski badacz Dan Li z Monash University twierdzi nawet, że baterie grafenowe można ładować w kilka sekund. Inni pracują nad wykorzystaniem materiału do transmisji danych i innych zastosowań przemysłowych.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

Samsung już dziś dostarcza akumulatory litowo-jonowe do samochodów elektrycznych np. dla BMW i3. W Korei Samsung oferuje nawet samochody elektryczne stworzone we współpracy z Renault. Według informacji Frankfurter Allgemeine Zeitung, Samsung zaprzecza planom budowy własnego samochodu elektrycznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Skoda liderem, ale najszybciej pojechał Mercedes

To będzie dobry rok dla polskiego rynku samochodów osobowych – na koniec grudnia łączna ...

E-Survivor, koncepcyjny pojazd Maruti Suzuki India Ltd. pokazany podczas targów Auto Expo 2018 w Indiach

Suzuki zwiększa nakłady na nowe technologie

Firma Suzuki Motor ogłosiła, że w tym roku pobije rekord nakładów na prace badawczo-rozwojowe. ...

Globalny spisek przeciwko melomanom ceniącym poczucie bezpieczeństwa

Koło zapasowe, które niegdyś było oczywistym i podstawowym wyposażeniem samochodu, dziś coraz częściej staje ...

Aston Martin Valkyrie: Najbardziej ekstremalny supersamochód, jaki powstanie

Aston Martin i Red Bull budują supersportowy samochód. Valkyrie ma wyznaczać standardy w przyspieszeniu ...

Niespokojny sen Elona Muska. Miliardy płyną do rywala Tesli

Lucid Air – to nazwa, która zapewne śni się po nocach Elonowi Muskowi. Właśnie ...

Czarna seria – spłonęła kolejna Tesla

Elon Musk nie ma łatwego życia. Produkowane przez niego auta co i rusz sprowadzają ...