Rynek taksówek w Polsce skupia się wokół 20 największych miast w kraju, gdyż to właśnie tam realizuje się ponad 80 procent wszystkich kursów (raport Polska Sieć Taxi 19 123). Przeciętnie kurs trwa około kwadransa, lecz jaka jest jego cena?

Najdrożej w Warszawie?

Wiele osób może spodziewać się, że najdroższe kursy taxi odbywają się w Warszawie. Okazuje się, że jest inaczej. Najwyższa średnia cena kursu jest w Katowicach, gdzie płaci się za przejazd przeciętnie 33,66 zł. Warszawa zajmuje dopiero trzecie miejsce w tym zestawieniu. Najtaniej podróżuje się taksówką w Kaliszu, gdzie za przejazd płaci się średnio 15,38 zł. Średnia krajowa wynosi natomiast 29,95 zł. Przeciętna trasa kursu liczy około 8 km, lecz pasażerowie z Trójmiasta i Warszawy z reguły przebywają odcinki o długości przekraczającej 11 km.

Ceny za kilometr i opłaty początkowe

Korzystając z usługi taxi, płaci się nie tylko za przejechane kilometry. Taksówkarze pobierają również opłatę początkową, którą naliczają bez względu na to, jaka jest długość trasy i ile trwa przejazd. Wysokość opłaty początkowej w zależności od miasta wynosi od 5 do 7 złotych, natomiast cena za kilometr waha się pomiędzy 2 a 2,8 zł. Nieco tańsze kursy można zamówić przez mytaxi i itaxi, lecz większość pasażerów taksówek wciąż decyduje się na zamawianie kursów przez telefon.

Im niższa cena kursu, tym lepiej

Klienci taksówek w polskich miastach największą wagę przykładają do ceny kursów. Dla większości z nich jest ona głównym wyznacznikiem wyboru przewoźnika. Rzadziej klienci przykładają wagę do posiadania https://www.taxiinsurer.co.uk/taxi-fleet-insurance/, czy też do standardu samochodu, którym będzie wykonywany kurs. Istotna dla klientów jest za to możliwość wybierania rodzaju auta, gdyż zdarza się, że kurs jest zamawiany dla większego grona pasażerów. W takich przypadkach zamawiany jest zazwyczaj samochód 9-osobowy, który może być objęty https://www.taxiinsurer.co.uk/minibus-insurance/.

Polscy taksówkarze z reguły prowadzą własną działalność gospodarczą, przez co ich zyski z kursów są niezbyt wysokie. Składki ubezpieczeniowe, podatki oraz koszty utrzymania samochodu są pokrywane z zarobku za kurs. Dodatkowo taksówkarz ponosi koszty związane z przynależnością do korporacji taksówkarskiej, dzięki której ma więcej klientów i realizuje większą liczbę dobrze płatnych kursów. Z tego powodu ceny za przyjazd taksówką są niewspółmierne do wysokości zarobków w zawodzie, zarówno w mniejszych, jak i w większych miastach w kraju.