Auta w czerwcu: w USA rynek maleje, w Europie uspokojenie

Amerykanie kupują nadal mniej nowych pojazdów, Europejczycy też kupili je przed urlopami, ożywili się tylko Włosi

Publikacja: 05.07.2017 18:19

Auta w czerwcu: w USA rynek maleje, w Europie uspokojenie

Foto: Bloomberg

USA

Czerwiec był czwartym kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów, mimo znacznych rabatów i atrakcyjnych warunków kredytowych. Kolejny spadek wydaje się potwierdzać, że bieżący rok nie dorówna rekordowemu 2016.

Nie wpłynęło to jednak na notowania giełdowe wielkiej trójki z Detroit, akcje GM, Forda i Fiata Chryslera zyskały nawet, bo sprzedaż nowych samochodów osobom fizycznych utrzymała się na stałym poziomie. Wyraźnie mniej kupowały firmy rent-a-car i inni klienci flotowi.

General Motors jest przekonany, że cały sektor motoryzacji powinien być zadowolony z 2017 r. — Łączna sprzedaż w Stanach wykazuje bardziej umiarkowaną ewolucję z powodu spadku sprzedaży samochodów na wynajem, ale podstawowe dane gospodarki amerykańskiej są zdecydowanie dodatnie. W aktualnych warunkach przewidujemy, że sprzedaż dla osób fizycznych pozostanie duża w możliwej do przewidzenia przyszłości — stwierdził główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem.

Według danych firmy Autodata, w czerwcu sprzedano 16,51 mln pojazdów w skali rocznej, najmniej od lutego 2015. Analitycy na Wall Street przewidywali 16,6 mln. Konsumenci w dalszym ciągu unikali samochodów osobowych, a wybielali duże furgonetki, pojazdu sportowo-użytkowe i krzyżówki. Sprzedaż aut osobowych ucierpiała także dlatego, że niektórzy producenci, m. in. GM, ograniczyli ich sprzedaż firmom od wynajmu, bo zapewniają niską marżę.

Sektor motoryzacji liczy się z gorszym rokiem po osiągnięciu w 2016 rekordowego poziomu 17,55 mln pojazdów.

Nadmiar nowych aut zaostrza konkurencje w ich sprzedaży, zmuszając bardziej producentów do proponowania rabatów i atrakcyjniejszych warunków finansowych. Portal sprzedaży Edmunds podał, że w czerwcu średni okres pożyczek na zakup pojazdu doszedł do rekordowych 69,3 miesięcy. — To finansowo ryzykowne, bo przywiązuje pożyczkobiorców na długo do kupionych pojazdów — stwierdziła szefowa portalu, Jessica Caldwell. — Rynek wykazuje wyraźne oznaki osłabienia, nawet segment SUV nie jest już chroniony przez spadkiem popytu — dodała.

GM zmniejszył sprzedaż o 5 proc. do 243 155, ale twierdzi, że drugie półrocze będzie lepsze dla wszystkich od pierwszego. Ford zanotował spadek o 5,1 proc do 227 979 i podał, że firmy od wynajmu, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne zmniejszyły zakuły o 13,9 proc., jedynie sprzedaż klientom indywidualnym była stabilna. FCA zmniejszył ją o 7 proc.

Toyota podała o zwiększeniu sprzedaży o 2,1 proc. do 202 376 dzięki atrakcyjności lekkiego SUV RAV4 (+24,7 proc.) i 4Runner (+16,6). Jej marka segmentu premium Lexus wypadła gorzej, zmniejszyła sprzedaż o 5,4 proc.

Nissan poprawił się o 2 proc., sprzedaż jego SUV, krzyżówek i furgonetek skoczyła o 19,5 proc. natomiast limuzyn zmalała o 12,1 proc. Honda zanotowała poprawę o 0,8 proc.

NIEMCY

Sprzedaż zmalała o 3 proc. do 327 800 pojazdów z powodu kilku dni handlowych mniej — podała organizacja producentów VDA. Po 6 miesiącach największy rynek europejski zwiększył się jednak o 3,1 proc do 1,787 mln sztuk.

VDA przewiduje w całym roku, że produkcją w Niemczech i eksport zmaleją po 2 proc. do 5,6 mln i 4,3 mln samochodów.

Producenci stwierdzają z niepokojem malejący udział w rynku diesli spełniających normę Euro 6 emisji spalin i rosnący udział emitujących więcej dwutlenku węgla.

Na drugim w Europie brytyjskim rynku sprzedaż w czerwcu zmalała o 5 proc., a po 6 miesiącach o 1 proc. — podano wstępnie w Londynie.

FRANCJA

Po znacznej poprawie w maju (+8,9 proc.) rynek w czerwcu od odpoczywał, sprzedaż wzrosła o 1,58 proc. do 230 945 pojazdów— podała organizacja producentów CCFA. Był to ostatni ważny miesiąc przed letnimi urlopami. Po 6 miesiącach rynek osiągnął poprawę o 2,98 proc do 1 135 281 sztuk, a po uwzględnieniu dni roboczych poprawa ta wyniosła nawet 3,8 proc.

Najlepiej wypadł Peugeot osiągając wzrost sprzedaży o 13,3 proc. do 41 tys. samochodów i udział rynkowy 17,75 proc. Citroen nadal zmniejsza sprzedaż, jego udział rynkowy zmalał do 9,5 proc. z 10. Cala grupa PSA zanotowała poprawę o 4,9 proc. do 65 268 aut. Renault zachował pozycję lidera z 22,93 proc., ale zmniejszył sprzedaż o 7,3 proc. do 52 953 sztuk, łącznie z Dacią sprzedał 65 872 pojazdy, o 5,41 proc. mniej.

Mimo doskonałego początku roku niepewność związana z wyborami prezydenckimi i ewolucja zaufania konsumentów do gospodarki skłaniają producentów do ostrożnych prognoz dla całego roku rocznych, które wahają się od zera do 3 proc.

WŁOCHY

Czerwiec był miesiącem dwucyfrowego wzrostu sprzedaży — o 12,88 proc. Włosi kupili 187 642 nowe samochody, co dało po 6 miesiącach dynamikę 8,9 proc. do 1 136 331 sztuk. — podał resort transportu. Poziom 2 mln sztuk w całym roku staje się więc realny do osiągnięcia, choć daleko jeszcze do 2,7 mln pojazdów sprzedanych w 2007 r., ostatnim roku przed kryzysem finansowym.

Liderem na rynku był oczywiście Fiat Chrysler ze wzrostem o 12,63 proc. do 53 869 sztuk dzięki Alfie Romeo (+23,07) i Jeepowi (+18,7). Renault zwiększył sprzedaż o 13 proc. i udział rynkowy do 7,64 proc. Grupa PSA (+13.2) i Volkswagena (+15,02) wypadły dobrze, bo Citroen DS zanotował poprawę o 48,23 proc. a Audi o 26,5 proc. Poprawiły się też grupa Toyoty o 15,9 proc., Opel o 7,6 proc., Hyundai o 5,3 Kia o 9.5 proc., zmniejszyły sprzedaż Daimler o 1,2 proc. bo Smart o 16,6 proc., BMW o 7,33 (BMW -8,92, Mini -3,91), Jaguar o 11,5, Subaru o 15, Mazda o 18,7, Honda o 9,4 proc.

Po 6 miesiącach Fiat zwiększył sprzedaż o 9,65 proc. do 334,8 tys., najbardziej popularnym modelem jest Panda, przed Tipo, 500, Punto i 500L.

HISZPANIA

Rynek nowych pojazdów zwolnił tempo w czerwcu do 6,5 proc. do niemal 132 tys. po wzroście o 11,2 w maju głównie z powodu mniejszych zakupów firm rent-a-car o 3,2 proc., które zrobiły rekordowe w poprzednim miesiącu spodziewając się najazdu turystów — wynika z danych organizacji producentów ANFAC.

Czerwcowy wzrost wynikał głownie ze sprzedaży samochodów firmom, bo wzrosła o 23,5 proc. — ale ANFAC podejrzewa, że doszło do sztucznego zawyżenia danych poprzez tzw. autorejestracje — kupowanie pod koniec miesiąca pojazdów przez dealerów, aby wykazać się wykonaniem planu narzuconego przez producentów. Pojazdy te są sprzedawane później klientom indywidualnym.

– Założenia przekazywane sprzedającym przez producentów są znacznie większe od realiów rynkowych, z kolei sprzedaż klientom indywidualnym rośnie mało, bo nie ma już rządowego programu dopłat za złomowanie — wyjaśnił Raul Morales z ANFAC.

Od stycznia Hiszpanie kupili prawie 670 tyś. nowych samochodów. ANFAC zakładała na początku roku rynek 1,2 mln po 1,15 mln w 2016 r.

Od stycznia Hiszpanie kupili prawie 670 tyś. nowych samochodów. ANFAC zakładała na początku roku rynek 1,2 mln po 1,15 mln w 2016 r.

USA

Czerwiec był czwartym kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów, mimo znacznych rabatów i atrakcyjnych warunków kredytowych. Kolejny spadek wydaje się potwierdzać, że bieżący rok nie dorówna rekordowemu 2016.

Pozostało 97% artykułu
Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką