Auta w czerwcu: w USA rynek maleje, w Europie uspokojenie

Amerykanie kupują nadal mniej nowych pojazdów, Europejczycy też kupili je przed urlopami, ożywili się tylko Włosi

Publikacja: 05.07.2017 18:19

Auta w czerwcu: w USA rynek maleje, w Europie uspokojenie

Foto: Bloomberg

USA

Czerwiec był czwartym kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów, mimo znacznych rabatów i atrakcyjnych warunków kredytowych. Kolejny spadek wydaje się potwierdzać, że bieżący rok nie dorówna rekordowemu 2016.

Nie wpłynęło to jednak na notowania giełdowe wielkiej trójki z Detroit, akcje GM, Forda i Fiata Chryslera zyskały nawet, bo sprzedaż nowych samochodów osobom fizycznych utrzymała się na stałym poziomie. Wyraźnie mniej kupowały firmy rent-a-car i inni klienci flotowi.

General Motors jest przekonany, że cały sektor motoryzacji powinien być zadowolony z 2017 r. — Łączna sprzedaż w Stanach wykazuje bardziej umiarkowaną ewolucję z powodu spadku sprzedaży samochodów na wynajem, ale podstawowe dane gospodarki amerykańskiej są zdecydowanie dodatnie. W aktualnych warunkach przewidujemy, że sprzedaż dla osób fizycznych pozostanie duża w możliwej do przewidzenia przyszłości — stwierdził główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem.

Według danych firmy Autodata, w czerwcu sprzedano 16,51 mln pojazdów w skali rocznej, najmniej od lutego 2015. Analitycy na Wall Street przewidywali 16,6 mln. Konsumenci w dalszym ciągu unikali samochodów osobowych, a wybielali duże furgonetki, pojazdu sportowo-użytkowe i krzyżówki. Sprzedaż aut osobowych ucierpiała także dlatego, że niektórzy producenci, m. in. GM, ograniczyli ich sprzedaż firmom od wynajmu, bo zapewniają niską marżę.

Sektor motoryzacji liczy się z gorszym rokiem po osiągnięciu w 2016 rekordowego poziomu 17,55 mln pojazdów.

Nadmiar nowych aut zaostrza konkurencje w ich sprzedaży, zmuszając bardziej producentów do proponowania rabatów i atrakcyjniejszych warunków finansowych. Portal sprzedaży Edmunds podał, że w czerwcu średni okres pożyczek na zakup pojazdu doszedł do rekordowych 69,3 miesięcy. — To finansowo ryzykowne, bo przywiązuje pożyczkobiorców na długo do kupionych pojazdów — stwierdziła szefowa portalu, Jessica Caldwell. — Rynek wykazuje wyraźne oznaki osłabienia, nawet segment SUV nie jest już chroniony przez spadkiem popytu — dodała.

GM zmniejszył sprzedaż o 5 proc. do 243 155, ale twierdzi, że drugie półrocze będzie lepsze dla wszystkich od pierwszego. Ford zanotował spadek o 5,1 proc do 227 979 i podał, że firmy od wynajmu, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne zmniejszyły zakuły o 13,9 proc., jedynie sprzedaż klientom indywidualnym była stabilna. FCA zmniejszył ją o 7 proc.

Toyota podała o zwiększeniu sprzedaży o 2,1 proc. do 202 376 dzięki atrakcyjności lekkiego SUV RAV4 (+24,7 proc.) i 4Runner (+16,6). Jej marka segmentu premium Lexus wypadła gorzej, zmniejszyła sprzedaż o 5,4 proc.

Nissan poprawił się o 2 proc., sprzedaż jego SUV, krzyżówek i furgonetek skoczyła o 19,5 proc. natomiast limuzyn zmalała o 12,1 proc. Honda zanotowała poprawę o 0,8 proc.

NIEMCY

Sprzedaż zmalała o 3 proc. do 327 800 pojazdów z powodu kilku dni handlowych mniej — podała organizacja producentów VDA. Po 6 miesiącach największy rynek europejski zwiększył się jednak o 3,1 proc do 1,787 mln sztuk.

VDA przewiduje w całym roku, że produkcją w Niemczech i eksport zmaleją po 2 proc. do 5,6 mln i 4,3 mln samochodów.

Producenci stwierdzają z niepokojem malejący udział w rynku diesli spełniających normę Euro 6 emisji spalin i rosnący udział emitujących więcej dwutlenku węgla.

Na drugim w Europie brytyjskim rynku sprzedaż w czerwcu zmalała o 5 proc., a po 6 miesiącach o 1 proc. — podano wstępnie w Londynie.

FRANCJA

Po znacznej poprawie w maju (+8,9 proc.) rynek w czerwcu od odpoczywał, sprzedaż wzrosła o 1,58 proc. do 230 945 pojazdów— podała organizacja producentów CCFA. Był to ostatni ważny miesiąc przed letnimi urlopami. Po 6 miesiącach rynek osiągnął poprawę o 2,98 proc do 1 135 281 sztuk, a po uwzględnieniu dni roboczych poprawa ta wyniosła nawet 3,8 proc.

Najlepiej wypadł Peugeot osiągając wzrost sprzedaży o 13,3 proc. do 41 tys. samochodów i udział rynkowy 17,75 proc. Citroen nadal zmniejsza sprzedaż, jego udział rynkowy zmalał do 9,5 proc. z 10. Cala grupa PSA zanotowała poprawę o 4,9 proc. do 65 268 aut. Renault zachował pozycję lidera z 22,93 proc., ale zmniejszył sprzedaż o 7,3 proc. do 52 953 sztuk, łącznie z Dacią sprzedał 65 872 pojazdy, o 5,41 proc. mniej.

Mimo doskonałego początku roku niepewność związana z wyborami prezydenckimi i ewolucja zaufania konsumentów do gospodarki skłaniają producentów do ostrożnych prognoz dla całego roku rocznych, które wahają się od zera do 3 proc.

WŁOCHY

Czerwiec był miesiącem dwucyfrowego wzrostu sprzedaży — o 12,88 proc. Włosi kupili 187 642 nowe samochody, co dało po 6 miesiącach dynamikę 8,9 proc. do 1 136 331 sztuk. — podał resort transportu. Poziom 2 mln sztuk w całym roku staje się więc realny do osiągnięcia, choć daleko jeszcze do 2,7 mln pojazdów sprzedanych w 2007 r., ostatnim roku przed kryzysem finansowym.

Liderem na rynku był oczywiście Fiat Chrysler ze wzrostem o 12,63 proc. do 53 869 sztuk dzięki Alfie Romeo (+23,07) i Jeepowi (+18,7). Renault zwiększył sprzedaż o 13 proc. i udział rynkowy do 7,64 proc. Grupa PSA (+13.2) i Volkswagena (+15,02) wypadły dobrze, bo Citroen DS zanotował poprawę o 48,23 proc. a Audi o 26,5 proc. Poprawiły się też grupa Toyoty o 15,9 proc., Opel o 7,6 proc., Hyundai o 5,3 Kia o 9.5 proc., zmniejszyły sprzedaż Daimler o 1,2 proc. bo Smart o 16,6 proc., BMW o 7,33 (BMW -8,92, Mini -3,91), Jaguar o 11,5, Subaru o 15, Mazda o 18,7, Honda o 9,4 proc.

Po 6 miesiącach Fiat zwiększył sprzedaż o 9,65 proc. do 334,8 tys., najbardziej popularnym modelem jest Panda, przed Tipo, 500, Punto i 500L.

HISZPANIA

Rynek nowych pojazdów zwolnił tempo w czerwcu do 6,5 proc. do niemal 132 tys. po wzroście o 11,2 w maju głównie z powodu mniejszych zakupów firm rent-a-car o 3,2 proc., które zrobiły rekordowe w poprzednim miesiącu spodziewając się najazdu turystów — wynika z danych organizacji producentów ANFAC.

Czerwcowy wzrost wynikał głownie ze sprzedaży samochodów firmom, bo wzrosła o 23,5 proc. — ale ANFAC podejrzewa, że doszło do sztucznego zawyżenia danych poprzez tzw. autorejestracje — kupowanie pod koniec miesiąca pojazdów przez dealerów, aby wykazać się wykonaniem planu narzuconego przez producentów. Pojazdy te są sprzedawane później klientom indywidualnym.

– Założenia przekazywane sprzedającym przez producentów są znacznie większe od realiów rynkowych, z kolei sprzedaż klientom indywidualnym rośnie mało, bo nie ma już rządowego programu dopłat za złomowanie — wyjaśnił Raul Morales z ANFAC.

Od stycznia Hiszpanie kupili prawie 670 tyś. nowych samochodów. ANFAC zakładała na początku roku rynek 1,2 mln po 1,15 mln w 2016 r.

Od stycznia Hiszpanie kupili prawie 670 tyś. nowych samochodów. ANFAC zakładała na początku roku rynek 1,2 mln po 1,15 mln w 2016 r.

Producenci
Japońska marka staje się w Europie coraz bardziej zależna od Francuzów
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą