Każda z generacji Suzuki Jimny była produkowana bez większych zmian przez długie lata. To jeden z najbardziej długowiecznych modeli w historii motoryzacji. Przyglądamy się nieco bliżej terenowej legendzie.

1969 − 1981

Pierwsza generacja Jimny produkowana była przez 12 lat. Był to pierwszy model Suzuki wyposażony w napęd na cztery koła. Suzuki LJ10 (Light Jeep 10) został wprowadzony na rynek w 1969 roku. Miał chłodzony powietrzem, dwusuwowy, dwucylindrowy silnik. Kolejny model LJ20 wprowadzony w 1972 roku posiadał już silnik chłodzony cieczą i zyskał 3 KM mocy.  W 1975 roku Suzuki wprowadziło na rynek kolejną generację Jimny o wewnętrznym oznaczeniu LJ50. Model miał większy (539 cm3), dwusuwowy, rzędowy silnik trzycylindrowy. Auto pierwotnie było skierowane na rynek australijski, ale w późniejszym czasie oferowane było również w innych krajach.

Jimny LJ80 był zaktualizowaną wersją LJ50 z czterocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 800 cm3. Następnymi modelami były Jimny 1000 / SJ410 i Jimny 1300 / SJ413. Zaktualizowana wersja SJ413 stała się znana jako Samurai i była pierwszym Suzuki oficjalnie wprowadzonym na rynek w USA. Seria od SJ410 do SJ413 była znana jako Sierra w Australii, a na pozostałych rynkach sprzedawana była pod nazwą Jimny.

Pickup i nie tylko

Na bazie pierwszej generacji powstało kilka wersji nadwoziowych. Model całkowicie zamknięty, wersja z brezentowym dachem czy pickup.

1981 - 1998

Druga generacja pojawiła się na rynku w 1981 roku. Suzuki Jimny szybko stało się eksportowym hitem. Było sprzedawane po dwunastoma różnymi nazwami. Oto kilka przykładów: Suzuki SJ410/413, Suzuki Samurai, Suzuki Sierra, Suzuki Potohar (Pakistan), Suzuki Caribian (Tajlandia), Suzuki Katana (Indonezja), Chevrolet Samurai, Holden Drover (Australia), Maruti Gypsy (Indie).

SJ410 był produkowany również w Hiszpanii w fabryce Linares w Jaén. Auta pochodzące z tej produkcji miały wyłącznie krótki rozstaw osi i były oferowane jako dwudrzwiowy kabriolet lub z zamkniętym nadwoziem trzydrzwiowym.

W 1995 roku model został zmodernizowany. W zależności od typu nadwozia modele po facelitingu noszą oznaczenie JA12/JA22/JB32. Najmocniejsza wersja silnikowa miała 85 KM.

1998–2018

Trzecia generacja pojawiła się w 1998 roku. Rok później oferta została uzupełniona o model z brezentowym dachem. W 2004 roku auto przeszło pierwszą modernizację nadwozia która skupiła się na drobnych zamianach w wyglądzie nadwozia i radykalnym odświeżeniu wnętrza – pojawiła się zupełnie nowa deska rozdzielcza. Jeszcze jedna modernizacja Jimny'ego miała miejsce w 2012 roku. Zmieniono m.in. przedni zderzak, wloty powietrza oraz maskę.

Sprzedawane na całym świecie auto przez 20 lat stażu rynkowego nie przeszło żadnych gruntownych modernizacji.

2018 -

Legenda 4×4 powróciła w całkowicie nowej odsłonie – oferując jeszcze więcej funkcjonalności i praktyczności zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów. Nowy Jimny łączy w sobie prostotę, funkcjonalne piękno i technologię napędu na 4 koła ALLGRIP PRO, które docenią zarówno profesjonaliści off-roadu, jak i osoby, które lubią czuć pewność prowadzenia bez względu na warunki pogodowe. Czwarta generacja kultowej, japońskiej terenówki pojawiła się w lutym we wszystkich salonach marki w Polsce i od razu stała się hitem. Wszystkie dostępne modele sprzedały się na pniu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Genewa 2019 | Honda Prototype E: Już w przyszłym roku w sprzedaży

Studyjna wersja tego modelu była już zaprezentowana dwa lata temu na salonie IAA we ...

Wadliwe pasy w małych autach grupy VW

Grupa Volkswagena ogłosi akcję przywoławczą dla 410 tys. samochodów — 219 tys. VW Polo ...

Słoneczny patrol po włosku

Tego lata włoscy Carabinieri wyjadą patrolować plażę w Rimini i Riccione specjalnie przygotowanymi Jeepami ...

Leasing trzyma się mocno, rośnie znaczenie wynajmu

Długoterminowy wynajem rośnie szybciej niż reszta form finansowania firmowych samochodów. Według opublikowanego w grudniu ...

Luksusowe auta bardziej opłacalne w wynajmie niż w leasingu

Nowe przepisy, które weszły w styczniu br. sprawiły, że – jeśli ktoś rzadko korzysta ...

Renault Twizy: Mała kulka radości

Od razu małe wyjaśnienia. Ten tekst nie jest reklamą. Nikt mi też za niego ...