Amerykański producent samochodów elektrycznych postawił sprawę jasno. Dopóki nie ruszy Gigafabryka w Niemczech, Europa nie otrzyma Modelu Y. Tesla taką decyzję tłumaczy kosztami produkcji oraz transportu, które są o wiele wyższe, zwłaszcza po uwzględnieniu konieczność przygotowania auta pod wymogi danego kraju oraz transport drogą morską. W efekcie polityki firmy w Europie nie było pełnej oferty Tesli. Teraz takie podejście nieco się zmieniło, bo podberlińska gigafaktory nie ruszyła, a mimo to w podwarszawskich Ząbkach, w salonie Tesli, odbyła się statyczna premiera Modelu Y.

Maciej Gis

Tesla model Y swoim wyglądem nawiązuje SUV-ów. Jest to nieco mniejszy brat Modelu X, tylko bez efektywnie podnoszonych do góry tylnych drzwi. Wnętrze jest wyjątkowo minimalistyczne. Obsługa w zasadzie wszystkiego poza kierowaniem jest wykonywana za pośrednictwem centralnego ekranu. Model Y ma sporo miejsca nad głowami pasażerów i bardziej przestronny bagażnik niż Model 3. Brakuje tu jednak tylnej rolety, której producent w ogóle nie przewidział. Na polskim rynku jak na razie nie będzie oferowana odmiana 7-osobowa.

Maciej Gis

Model Y jest konkurencją dla takich samochodów jak m.in.: Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E czy Hyundai Ioniq 5. Jednak jego cena sprawia, że Teslę porównać można jedynie z najdroższymi modelami i wersjami. Cennik amerykańskiego elektryka startuje od 299 990 zł za odmianę Long Range, która oferuje 507 km zasięgu, przyspieszenie do 100 km/h w 5 sekund i prędkość maksymalną wynoszącą 217 km/h.

Maciej Gis

W tej wersji seryjnie montuje się m.in. 19-calowe koła, panoramiczny dach, bezprzewodową ładowarkę dla dwóch smartfonów, wnętrze wykończone wegańskim materiałem, system audio klasy premium oraz podgrzewane fotele z przodu i z tyłu. Opcjonalnie można dokupić m.in. hak holowniczy (do 1600 kg), 20-calowe koła (10 tys. zł), metaliczny lakier (5 tys. zł), rozszerzony autopilot (19,5 tys. zł). Model Y w wersji Performance wyróżnia się m.in. 21-calowymi kołami, obniżonym zawieszeniem, aluminiowymi nakładkami na pedały hamulca i przyspieszenia. Prędkość maksymalna tego modelu wynosi 241 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h, 3,7 sekundy. Zasięg określono do 480 km. Cena startuje od 329 990 zł.

Maciej Gis

Ceny Tesli Model Y

- Long Range – od 299 990 zł (z uwzględnieniem dotacji od 272 990 zł)

- Performance od 329 990 zł (z uwzględnieniem dotacji od 302 990 zł)

Maciej Gis

Ceny konkurencji

− Audi Q4 35 e-tron (170 KM) – od 195 100 zł

− BMW iX3 (286 KM) – od 320 300 zł

− Hyundai Ioniq 5 (170 KM) – od 189 900 zł

− Ford Mustang Mach-E (269 KM) – od 216 120 zł

− Kia EV6 (170 KM) – od 179 900 zł

− Mercedes EQC 400 (408 KM) – od 299 000 zł

− Skoda Enyaq (179 KM) - od 184 400 zł

− Volkswagen ID.4 (148 KM) – od 163 590 zł

Maciej Gis