Tesla Model Y w polskiej ofercie

W warszawskim salonie Tesli odbyła się prezentacja Modelu Y, który dopiero teraz trafił nad Wisłę.

Publikacja: 11.09.2021 10:15

Tesla Model Y w polskiej ofercie

Foto: Maciej Gis

Amerykański producent samochodów elektrycznych postawił sprawę jasno. Dopóki nie ruszy Gigafabryka w Niemczech, Europa nie otrzyma Modelu Y. Tesla taką decyzję tłumaczy kosztami produkcji oraz transportu, które są o wiele wyższe, zwłaszcza po uwzględnieniu konieczność przygotowania auta pod wymogi danego kraju oraz transport drogą morską. W efekcie polityki firmy w Europie nie było pełnej oferty Tesli. Teraz takie podejście nieco się zmieniło, bo podberlińska gigafaktory nie ruszyła, a mimo to w podwarszawskich Ząbkach, w salonie Tesli, odbyła się statyczna premiera Modelu Y.

Maciej Gis

Tesla model Y swoim wyglądem nawiązuje SUV-ów. Jest to nieco mniejszy brat Modelu X, tylko bez efektywnie podnoszonych do góry tylnych drzwi. Wnętrze jest wyjątkowo minimalistyczne. Obsługa w zasadzie wszystkiego poza kierowaniem jest wykonywana za pośrednictwem centralnego ekranu. Model Y ma sporo miejsca nad głowami pasażerów i bardziej przestronny bagażnik niż Model 3. Brakuje tu jednak tylnej rolety, której producent w ogóle nie przewidział. Na polskim rynku jak na razie nie będzie oferowana odmiana 7-osobowa.

Maciej Gis

Model Y jest konkurencją dla takich samochodów jak m.in.: Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E czy Hyundai Ioniq 5. Jednak jego cena sprawia, że Teslę porównać można jedynie z najdroższymi modelami i wersjami. Cennik amerykańskiego elektryka startuje od 299 990 zł za odmianę Long Range, która oferuje 507 km zasięgu, przyspieszenie do 100 km/h w 5 sekund i prędkość maksymalną wynoszącą 217 km/h.

Maciej Gis

W tej wersji seryjnie montuje się m.in. 19-calowe koła, panoramiczny dach, bezprzewodową ładowarkę dla dwóch smartfonów, wnętrze wykończone wegańskim materiałem, system audio klasy premium oraz podgrzewane fotele z przodu i z tyłu. Opcjonalnie można dokupić m.in. hak holowniczy (do 1600 kg), 20-calowe koła (10 tys. zł), metaliczny lakier (5 tys. zł), rozszerzony autopilot (19,5 tys. zł). Model Y w wersji Performance wyróżnia się m.in. 21-calowymi kołami, obniżonym zawieszeniem, aluminiowymi nakładkami na pedały hamulca i przyspieszenia. Prędkość maksymalna tego modelu wynosi 241 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h, 3,7 sekundy. Zasięg określono do 480 km. Cena startuje od 329 990 zł.

Maciej Gis

Ceny Tesli Model Y

- Long Range – od 299 990 zł (z uwzględnieniem dotacji od 272 990 zł)

- Performance od 329 990 zł (z uwzględnieniem dotacji od 302 990 zł)

Maciej Gis

Ceny konkurencji

− Audi Q4 35 e-tron (170 KM) – od 195 100 zł

− BMW iX3 (286 KM) – od 320 300 zł

− Hyundai Ioniq 5 (170 KM) – od 189 900 zł

− Ford Mustang Mach-E (269 KM) – od 216 120 zł

− Kia EV6 (170 KM) – od 179 900 zł

− Mercedes EQC 400 (408 KM) – od 299 000 zł

− Skoda Enyaq (179 KM) - od 184 400 zł

− Volkswagen ID.4 (148 KM) – od 163 590 zł

Maciej Gis

Amerykański producent samochodów elektrycznych postawił sprawę jasno. Dopóki nie ruszy Gigafabryka w Niemczech, Europa nie otrzyma Modelu Y. Tesla taką decyzję tłumaczy kosztami produkcji oraz transportu, które są o wiele wyższe, zwłaszcza po uwzględnieniu konieczność przygotowania auta pod wymogi danego kraju oraz transport drogą morską. W efekcie polityki firmy w Europie nie było pełnej oferty Tesli. Teraz takie podejście nieco się zmieniło, bo podberlińska gigafaktory nie ruszyła, a mimo to w podwarszawskich Ząbkach, w salonie Tesli, odbyła się statyczna premiera Modelu Y.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?