Importerzy i dealerzy nowych samochodów mają kolejny kłopot. Do końca grudnia prawie jedna czwarta małych i średnich firm w Polsce zamierza ograniczyć do minimum lub całkowicie wstrzymać zakupy nowych pojazdów. Takie prognozy przynosi zrealizowane w trzecim kwartale 2020 r. badanie Keralla Research na zlecenie Carefleet.

Planowane cięcia w wydatkach dotyczących służbowych samochodów są efektem pandemii koronawirusa. Wobec pogarszającej się sytuacji finansowej samych przedsiębiorstw oraz złych perspektyw dla całej gospodarki, firmy coraz mocniej zaciskają pasa. Dlatego prócz wyhamowania zakupów, 17 proc. ankietowanych przedsiębiorstw będzie szukało oszczędności minimalizując koszty utrzymania swoich flot.

CZYTAJ TAKŻE: Przewoźnicy tną zakupy nowych ciężarówek

Ale skutki pandemii przyniosą jeszcze głębsze zmiany. Okazuje się, że prawie 14 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą rozważa radykalną zmianę finansowana służbowych pojazdów. W grę wchodzi z jednej strony korzystanie z samochodów w długoterminowym wynajmie lub systemach abonamentowych, z drugiej – rezygnacja z zakupu nowych samochodów na rzecz znacznie tańszych aut z rynku wtórnego.

Dla osłabionego koronawirusem polskiego rynku nowych samochodów perspektywa utraty części klientów to fatalna perspektywa. Zwłaszcza, że w ostatnich dniach rozwój epidemii gwałtownie przyspiesza, co będzie hamować gospodarkę. Tymczasem rynek motoryzacyjny jest bardzo czułym barometrem jej kondycji.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy mogą stracić ulgi na zakup aut

Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. blisko 18 proc. z ponad 2 mln podmiotów z sektora MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. Keralla Research szacuje, że gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do mikro, małych i średnich firm w Polsce trafiłoby nawet 800 tys. nowych i używanych samochodów. Teraz wszelkie prognozy okazują się mało wiarygodne, bo skala rozwoju epidemii okazuje się kompletnie nieprzewidywalna, a wraz z nią skutki gospodarcze dla motoryzacyjnego rynku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tańsze paliwo w zamian za więcej płatnych dróg

Zwiększenie łącznej długości płatnych dróg w systemie viaToll o ponad połowę może zwiększyć wpływy ...

Audi A7 50 TDI quattro: Coupe z duszą

Zamiast zwykłego sedana – pięciodrzwiowe coupe za wyższą cenę. Ten pomysł na samochody dla ...

Fordy zapolują laserem na ciężarówki

Już za dwa miesiące pierwsze ze 102 Fordów zamówionych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) ...

Seat Tarraco: Trzeci, największy

Nowy SUV Seata będzie największym modelem w ofercie hiszpańskiego producenta. Oto Seat Tarraco. Tarraco ...

Mitsubishi ASX 2020: W końcu się doczekaliśmy

Popularny crossover japońskiej marki przez lata całkiem dobrze radził sobie na europejskim rynku. Teraz ...

Która marka sprzedaje w Polsce najwięcej drogich aut?

IBRM Samar obliczył, że w okresie od stycznia do końca maja 2019 roku w ...