Importerzy i dealerzy nowych samochodów mają kolejny kłopot. Do końca grudnia prawie jedna czwarta małych i średnich firm w Polsce zamierza ograniczyć do minimum lub całkowicie wstrzymać zakupy nowych pojazdów. Takie prognozy przynosi zrealizowane w trzecim kwartale 2020 r. badanie Keralla Research na zlecenie Carefleet.

Planowane cięcia w wydatkach dotyczących służbowych samochodów są efektem pandemii koronawirusa. Wobec pogarszającej się sytuacji finansowej samych przedsiębiorstw oraz złych perspektyw dla całej gospodarki, firmy coraz mocniej zaciskają pasa. Dlatego prócz wyhamowania zakupów, 17 proc. ankietowanych przedsiębiorstw będzie szukało oszczędności minimalizując koszty utrzymania swoich flot.

CZYTAJ TAKŻE: Przewoźnicy tną zakupy nowych ciężarówek

Ale skutki pandemii przyniosą jeszcze głębsze zmiany. Okazuje się, że prawie 14 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą rozważa radykalną zmianę finansowana służbowych pojazdów. W grę wchodzi z jednej strony korzystanie z samochodów w długoterminowym wynajmie lub systemach abonamentowych, z drugiej – rezygnacja z zakupu nowych samochodów na rzecz znacznie tańszych aut z rynku wtórnego.

Dla osłabionego koronawirusem polskiego rynku nowych samochodów perspektywa utraty części klientów to fatalna perspektywa. Zwłaszcza, że w ostatnich dniach rozwój epidemii gwałtownie przyspiesza, co będzie hamować gospodarkę. Tymczasem rynek motoryzacyjny jest bardzo czułym barometrem jej kondycji.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy mogą stracić ulgi na zakup aut

Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. blisko 18 proc. z ponad 2 mln podmiotów z sektora MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. Keralla Research szacuje, że gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do mikro, małych i średnich firm w Polsce trafiłoby nawet 800 tys. nowych i używanych samochodów. Teraz wszelkie prognozy okazują się mało wiarygodne, bo skala rozwoju epidemii okazuje się kompletnie nieprzewidywalna, a wraz z nią skutki gospodarcze dla motoryzacyjnego rynku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Audi Q5 2.0 TDI : W poszukiwaniu fenomenu lidera

Popularność to ciężkie brzemię do udźwignięcia. Jest to w szczególności odczuwalne, gdy nie ma ...

Ford Ka+ Active 1.2 Ti-VCT: Nie tylko dla działkowca

Moda na wszelkiego rodzaju SUV-y i crossovery sprawia, że w takie szatki przebiera się ...

Toyota i Suzuki pogłębiają współpracę

Toyota i Suzuki zacieśniają współpracę. Celem japońskiej kooperacji jest bardziej intensywna współpraca w segmencie ...

Mercedes EQC Edition 1886: Początek nowej epoki

Sprzedaż elektrycznego SUV-a Mercedes EQC rozpoczyna się od edycji specjalnej nazwanej „Edition 1886”. Nazwa ...

Daimler i BMW wykładają 1 mld euro i wjeżdżają także do Polski. To początek rewolucji

Hive - hulajnogi elektryczne na minuty od Daimlera - lada dzień pojawią się na ...

W lipcu poznamy wygląd i nazwę polskiego auta elektrycznego

Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zapowiedział, że 28 lipca br. zostanie zaprezentowany prototyp pierwszego polskiego ...