Dla brytyjskiego sektora motoryzacji rok 2019 był najgorszy od czasu globalnego kryzysu finansowego i recesji w latach 2008-2009. Przyczynił się do tego spadek eksportu i popytu na diesle.

Według danych angielskiej organizacji producentów i dealerów SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders), produkcja samochodów zmalała o 14,2 proc. do 1,3 mln sztuk. Z drugiej strony inwestycje w tym sektorze wzrosły w ubiegłym roku niemal dwukrotnie do 1,1 mld funtów (1,3 mld euro) dzięki decyzji Jaguara Land Rovera o montowaniu elektrycznych aut w zakładzie w Castle Bromwich. – Istotne dla nas jest odzyskanie światowej konkurencyjności, a początkiem do tego powinno być porozumienie o wolnym handlu z Europą — oświadczył prezes SMMT, Mike Hawes.

Fabryka JLR w Castle Bromwich (Wielka Brytania).

Sektor motoryzacji na świecie zanotował spadek sprzedaży na najważniejszych rynkach, z drugiej strony musiał inwestować miliardy w pojazdy elektryczne. W Wlk. Brytanii eksport odczuł dotkliwie spadek popytu w Chinach (o 26,4 proc.) i w Japonii (o 17,7 proc.). Przyszłość zależy od ułożenia stosunków z Unią, największym rynkiem, na który przypada ponad połowa produkcji. Po wyjściu kraju z Unii bieżący rok będzie okresem przejściowym, w którym niewiele zmieni się. Politycy muszą jednak wynegocjować nowe porozumienie, które zacznie obowiązywać od 2021 r. Według prognoz, tegoroczna produkcja zmieni się w niewielkim stopniu, powinno też dojść do inwestycji.

PSA uprzedziło w 2019 r., że decyzja o zachowaniu zakładu w Ellesmere Port, gdzie produkowany jest Vauxhall będzie zależeć od przyszłych stosunków Wielkiej Brytanii z Unią. Nissan ma zacząć produkcję nowej wersji Qashqaia w Sunderland. Japończycy uprzedzili z kolei, że wszelkie cła w w handlu z Unią zagrożą ich modelowi prowadzenia biznesu w Europie. Premier Boris Johnson chce wykorzystać brexitu do poprawy wymiany handlowej ze USA, na które przypada 19 proc. brytyjskiego eksportu. Branży samochodowej zależy jednak na zachowaniu płynnego handlu z Europą, bo — jak stwierdził prezes SMMT, Mike Hawes — USA nie są naszym priorytetem w porównaniu z Unią. Istnieją też wątpliwości, czy komponenty brytyjskie i unijne można będzie nadal zaliczać do umów handlowych. Brytyjski sektor ostrzega, że wszelkie rozbieżności w przepisach mogą kosztować miliardy i doprowadzić do tego, że niektóre modele nie będą sprzedawane na Wyspach.

CZYTAJ TAKŻE: Wielka Brytania bez samochodów spalinowych po 2040 r.

Fabryka PSA w Ellesmere Port.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kulisy megafuzji FCA i Renault: Nieformalne kolacje i długie rozmowy

Fiat Chrysler Automobiles i Grupa Renault zaskoczyły rynek informacjami o planowanej fuzji. W przeciekach ...

Suzuki Vitara 2019: Pochwała prostoty

Ofensywa modelowa Suzuki trwa w najlepsze. W tym roku ofertę uzupełnił Swift Sport, niedawno ...

Ponad 1000 publicznie dostępnych stacji ładowania w Polsce

Liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce przekroczyła liczbę 1 000 sztuk – wynika z ...

Jakie auta kradną w Niemczech

Niemieckie Towarzystwo Ubezpieczeniowe ogłosiło, że Berlin po raz kolejny jest numerem 1. wśród miast, ...

Niemcy ratują Anglików, a Amerykanie Japończyków

Znów pojawiła się dyskusja na temat jednotorowego rozwoju aut elektrycznych. Czy to ślepa uliczka ...

BMW w elektrycznej ofensywie

To już postanowione. BMW jest kolejnym producentem samochodów, który pożegna się z silnikami spalinowymi. ...