– Rynek wynajmu długoterminowego samochodów rozwijał się o blisko jedną trzecią szybciej niż rok temu i o ponad połowę w porównaniu do końca pierwszego kwartału 2016 roku – informuje PZWLP.
Według Sławomira Wontruckiego, szefa PZWLP i prezesa LeasePlan Polska, rosnąca od półtora roku dynamika rozwoju branży wynajmu długoterminowego w Polsce to już rynkowy trend. – W każdym kolejnym kwartale coraz większa liczba przedsiębiorców poszukujących sposobu na sfinansowanie samochodów służbowych decyduje się na wynajem długoterminowy – mówi Wontrucki. Wśród nowych klientów branży coraz częściej pojawiają się firmy z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. To one mają duży wpływ na fakt, że branża nie tylko rozwija się dynamicznie, ale tempo jej wzrostu jeszcze bardziej przyspiesza. – Przedsiębiorcy oczekują nie tylko finansowania auta, ale kompleksowej usługi związanej z flotą – od zewnętrznego sfinansowania, poprzez obsługę serwisową, administracyjną, związaną z likwidacją szkód czy też wymianą opon, aż po proces zbycia samochodów i wymianę floty na nowe auta – dodaje Wontrucki.
Na koniec września w najpopularniejszej z dwóch zaliczanych do wynajmu długoterminowego usług – Full Serwis Leasingu znajdowało się prawie 130,6 tys. samochodów, a więc o ponad 16 tys. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że rynek wynajmu długoterminowego aut urósł w Polsce w ciągu ostatniego roku o 14,1 proc. Dane PZWLP wskazują, że firmy zaczynają częściej rezygnować z aut z silnikami wysokoprężnymi. Choć Diesle wciąż dominują, to ich udział w długoterminowym wynajmie zmniejszył się w ciągu ostatniego roku o blisko 5 proc. Silniki dieslowskie traciły na popularności przede wszystkim kosztem aut z silnikami benzynowymi, których udział na koniec trzeciego kwartału wynosił 31,8 proc. Jak podaje PZWLP, auta z napędem hybrydowym i elektrycznym stanowią nadal margines floty w wynajmie długoterminowym, choć ich liczba oraz udział znacząco wzrosły. Łączna liczba samochodów tego typu przekroczyła na koniec września symboliczną barierę tysiąca pojazdów – 978 hybryd i 33 auta elektryczne.
Trzeci kwartał 2017 roku okazał się także bardzo korzystny dla firm sektora Rent a Car. Na koniec września łączna flota tego rodzaju przedsiębiorstw wynosiła prawie 15 tys. samochodów i w ujęciu rocznym powiększyła się o prawie 29 proc.