W ciągu dwunastu miesięcy minionego roku, zarejestrowano w Polsce ponad 486 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o prawie 17 proc. rok do roku, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). – Polska zanotowała wzrost rejestracji już piąty rok z rzędu przekraczając kolejny próg, wyznaczony w 2000 roku – 479 tys. sprzedanych aut. Na pobicie rekordu naszego kraju z 1999 roku – 640 tys. sztuk – musimy jednak poczekać trochę dłużej – mówi Jacek Opala, członek zarządu firmy badawczej Exact Systems.
Niewiele zmieniło się w ciągu minionego roku, jeśli chodzi o strukturę sprzedaży. Większość, bo ponad dwie trzecie, stanowiły zakupy firmy, a tylko co trzeci nabywany nowy pojazd trafił do klienta indywidualnego. Najchętniej kupowaną marką samochodową wśród firm w minionym roku była Skoda. Drugą pozycję zajął Volkswagen, a trzecią Toyota. Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę, Skodę i Opla.
– Patrząc na tegoroczny rynek samochodów osobowych w Polsce, spodziewamy się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym przy jednoczesnym zmniejszającym się udziale diesli. Na wysokie wolumeny aut ekologicznych będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać – przynajmniej do pełnego wdrożenia rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności. Bez udogodnień dla właścicieli, zarówno finansowych jak i infrastrukturalnych, ciężko bowiem o „rozbujanie” tego segmentu – mówi Paweł Gos z Exact Systems.
Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy w 2018 roku okrągłą barierę 500 tys. sztuk. Dynamika rzędu 10-15 proc. rok do roku powinna dać wynik na poziomie 530-550 tys. sprzedanych aut.
Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W 2017 roku Europejczycy kupili ponad 15 mln nowych osobówek (wzrost o 3,4 proc. rok do roku). Ożywienie w europejskich salonach trwa już czwarty rok z rzędu. W minionym roku wzrosty zanotowała większość najważniejszych rynków europejskich, takich jak: Niemcy (3,44 mln sprzedanych samochodów), Francja (2,1 mln), Włochy (2 mln,) i Hiszpania (1,23 mln). Tylko Wielka Brytania zanotowała spadek (2,5 mln).