To o 17,6 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK sprzedaż od stycznia zwiększyła się w ujęciu rocznym o prawie ćwierć tysiąca sztuk.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat to najwyższy o tej porze roku rezultat w rejestracjach nowych autobusów. – Warto pamiętać, że tegoroczne dane porównujemy ze świetnymi wynikami z zeszłego roku, który okazał się rekordowy dla krajowego rynku autobusów – komentuje PZPM.
Ocenia się, że ten rok powinien być jeszcze lepszy od ubiegłego, m.in. ze względu na to, że na początku listopada wchodzą w życie większe wymagania homologacyjne przy rejestracji. Dotyczą wytrzymałości konstrukcji nośnej dla autobusów. To przyczynia się do przyspieszenia rejestracji pojazdów. – Spodziewamy się, że 2017 r. zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To jednocześnie oznacza przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych nowych pojazdów w ciągu jednego roku – przewiduje PZPM w comiesięcznym raporcie.
Motorem napędowym rynku mają być autobusy miejskie. Samorządy zwiększyły zamówienia dzięki uruchomieniu dotacji unijnych. Do tej pory w segmencie miejskim zarejestrowano 474 pojazdy. Największe zamówienia zrealizowano od początku roku w Krakowie, Sosnowcu i Grodzisku Mazowieckim.
W tym roku na rynku autobusowym wyraźnie widoczny jest trend ekologiczny. W zakupach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej rośnie udział pojazdów z napędem gazowym, hybrydowym lub elektrycznym. W całym 2016 r. na niespełna 2 tys. autobusów 42 sztuki miały taki napęd. W tym roku tylko do sierpnia zarejestrowano już 58 ekologicznych autobusów, najwięcej elektrycznych.