PSA Peugeot Citroen walczy dalej o rentowność

Największa we Francji grupa samochodowa może w 2017 r. zlikwidować dalsze 2 tys. miejsc pracy — twierdzą dwa związki zawodowe. Z drugiej strony kupuje udział w firmie handlu używanym pojazdami, aby wejść w nowy rodzaj działalności.

Publikacja: 21.10.2016 19:10

PSA Peugeot Citroen walczy dalej o rentowność

Foto: Bloomberg

Nadzwyczajne posiedzenie centralnego komitetu przedsiębiorstwa było poświęcone jak co roku polityce kadrowej i zakresom kompetencji, a według CGT i CFDT nowy plan przewiduje zmniejszenie zatrudnienia o dalsze 2 tys. osób poprzez outsourcing i dobrowolne odejścia przed emeryturą. Według rozgłośni France Inter ma to dotyczyć 2133 osób na 54 649 zatrudnionych we Francji w końcu 2015 r. Od 2013 r. grupa rozstała się z 17 tys. pracowników.

— PSA przygotowuje czwarty plan kompresji etatów. To prawdziwy skandal — oburzał się w rozgłośni RTL Jean-Pierre Mercier z zakładowego CGT. – PSA prowadzi tę samą politykę, od kilku lat istnieje regularna tendencja kompresji co roku. Wolelibyśmy, aby grupa poświęcała tę energię na lepsze przygotowanie ludzi do zawodów jutra, bo sektor potrzebuje nowych kompetencji — stwierdzał Xavier Lelasseux z CFDT. — Wszystko odbędzie się na zasadzie dobrowolności i za odprawą — podkreślił z kolei Franck Don z organizacji pracowników kadrowych CFTC.

Grupa PSA, zatrudniająca we Francji 68 proc. personelu działu samochodowego, zamierz zatrudnić tysiąc osób na stałe i 6 tys. młodych ludzi do przyuczenia zawodu w ciągu 3 lat.

Szef pionu finansowego, Jean-Bapiste de Chatillon pytany o stan zatrudnienia wyjaśnił: — Plan „Push to pass” to przede wszystkim ruchliwość, nie być statycznym w osiągach ani w zawodzie. To rozwinięcie naszego planu wzrostu z wyjściem poza linie, bliżej w kierunku klienta. Musimy to zrobić w lepszych warunkach konkurencyjności.

Nowe rubieże

W nowym planie, po poprzednim „Back in the race” PSA chce wykorzystać obok tradycyjnych działań: projektowania, produkcji i sprzedaży pojazdów, nowe zasoby wzrostu: car-sharing (kilku właścicieli jednego auta) czy handel pojazdami używanymi.

Co do tej ostatniej kwestii, PSA podjęła rozmowy na zasadzie wyłączności z siecią sprzedaży online pojazdów używanych różnych marek Aramisauto o kipieniu 30 proc udziałów w niej; następnie podwyższy w niej kapitał, aby zapewnić sobie większościowy udział.

– Umowa uruchomi ogromny potencjał wzrostu na rynku aut używanych, dwukrotnie większym od rynku nowych samochodów, na którym jesteśmy mało obecni — stwierdził szef Aramisauto, Marc Lechantre. Jego zdaniem, kupno Aramisauto, z obrotami 360 mln euro rocznie, podwoi sprzedaż pojazdów używanych przez PSA do 800 tys. w 2021 r. Grupa ożywi też  handel używanymi autami Peugeota i Citroena, uruchomi podobną działalność dla młodszej marki DS.

Prezes PSA, Carlos Tavares ogłaszając w kwietniu drugi etap planu sanacji grupy obiecał uczynić z PSA wiodącego gracza w naprawach aut wielu marek, sprzedaży samochodów używanych. PSA zamierza zwiększyć pięciokrotnie obroty ze sprzedaży części kamiennych za poradnictwem Mister Auto, witryny detalicznej low-cost kupionej w  2015 r., planuje usługi car-sharing w Los Angeles wspólnie z grupą Bolloré.

Nadzwyczajne posiedzenie centralnego komitetu przedsiębiorstwa było poświęcone jak co roku polityce kadrowej i zakresom kompetencji, a według CGT i CFDT nowy plan przewiduje zmniejszenie zatrudnienia o dalsze 2 tys. osób poprzez outsourcing i dobrowolne odejścia przed emeryturą. Według rozgłośni France Inter ma to dotyczyć 2133 osób na 54 649 zatrudnionych we Francji w końcu 2015 r. Od 2013 r. grupa rozstała się z 17 tys. pracowników.

— PSA przygotowuje czwarty plan kompresji etatów. To prawdziwy skandal — oburzał się w rozgłośni RTL Jean-Pierre Mercier z zakładowego CGT. – PSA prowadzi tę samą politykę, od kilku lat istnieje regularna tendencja kompresji co roku. Wolelibyśmy, aby grupa poświęcała tę energię na lepsze przygotowanie ludzi do zawodów jutra, bo sektor potrzebuje nowych kompetencji — stwierdzał Xavier Lelasseux z CFDT. — Wszystko odbędzie się na zasadzie dobrowolności i za odprawą — podkreślił z kolei Franck Don z organizacji pracowników kadrowych CFTC.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana