Elektryczny SUV Volkswagena w Detroit

Volkswagen pokazuje na salonie w Detroit elektryczny pojazd sportowo-użytkowy, aby odzyskać zaufanie amerykańskich konsumentów po skandalu ze spalinami. To Tiguan, najlepiej sprzedający się model tej kategorii niemieckiej grupy, w wersji plug-in.

Publikacja: 10.01.2016 13:50

Elektryczny SUV Volkswagena w Detroit

Foto: materiały prasowe

Według analityków główna marka Volkswagena bardzo potrzebuje nowych modeli na drugim na świecie rynku samochodowym dla odwrócenia trwającego od 3 lat spadku sprzedaży, która wyniosła w 2015 r. 349 440 sztuk (-4,8 proc.). Grupa kładzie teraz nacisk na samochody elektryczne po skandalu, który zaszkodził popytowi na pojazdy z dieslami, a skupienie się na pojazdach sportowo-użytkowych ma sens, bo rośnie ich popularność.

– VW nie ma czasu do stracenia — uważa analityk z portalu Edmunds.com, Jeremy Azevedo — bo udział rynkowy SUV-ów jest w Stanach na najwyższym poziomie, a takie kompakty jak Tiguan zapewniły mu w 2015 r. 13 proc. całej sprzedaży.

Koncepcyjny model – po pokazaniu na salonie CES w Las Vegas elektrycznego mikrobusu – trafi do amerykańskich salonów po planowanej w przyszłym roku premierze nowej średniej krzyżówki i Tiguana o dłuższym rozstawie osi. Niemcy muszą pogodzić prace nad nowymi modelami z rosnącymi kosztami skandalu z emisjami spalin.

Nowy prototyp Tiguana ma silniki elektryczne w przedniej i tylnej osi, zapewnia większy komfort jazdy po bezdrożach od koncepcyjnej wersji GTE piątego szlagieru handlowego pokazanej we wrześniu we Frankfurcie.

Popyt na pojazdy hybrydowe i elektryczne zmalał jednak z powodu tanich paliw płynnych, ograniczonej autonomii i wysokich cen. Sprzedaż takich samochodów w Stanach zmalała po 11 miesiącach 2015 r. o 16 proc. do 452 338 — podało zrzeszenie środków transportu o napędzie elektrycznym EDTA. Organy nadzoru wymagają z kolei od producentów sprzedawania więcej ekologicznych pojazdów dla ograniczania emisji gazów cieplarnianych, Volkswagenowi zależy tym bardziej na tym po skandalu.

– Może VW miał takie sukcesy w produkowaniu konwencjonalnych samochodów, że nie dostrzegał konieczności zaangażowania się w nowe rodzaje środków transportu — stwierdził prezes Matthias Müller w najnowszym wywiadzie dla tygodnika „Wirtschaftswoche”. — Teraz jest inaczej VW zamierza rozszerzyć swą płytę modułową MQB — podstawę większości małych i średnich modeli o przednim napędzie – i produkować hybrydy plug-in i samochody elektryczne o dużej autonomii.

Grupa chce ponadto opracować nową płytę modułową MEB dla kompaktowych samochodów elektrycznych i lekkich furgonetek, a do 2020 r. wypuścić 20 pojazdów elektrycznych albo hybrydowych plug-in. — Projektujemy całkowicie nowe i unikalne pojazdy koncepcyjne zwłaszcza w zakresie mobilności elektrycznej dalekiego zasięgu — stwierdził szef marki VW, Herbert Diess na salonie CES. — Zmieniamy na nowo nasz sposób myślenia, podejście i produkty — dodał.

Firma badawcza IHS Automotive przewiduje, że sprzedaż marki VW może zmaleć w tym roku w Stanach o kolejne 13 proc., a zacznie rosnąc od 2017 r. dzięki nowym SUV-om i dojdzie do 507 794 sztuk w 2020 r.

Według analityków główna marka Volkswagena bardzo potrzebuje nowych modeli na drugim na świecie rynku samochodowym dla odwrócenia trwającego od 3 lat spadku sprzedaży, która wyniosła w 2015 r. 349 440 sztuk (-4,8 proc.). Grupa kładzie teraz nacisk na samochody elektryczne po skandalu, który zaszkodził popytowi na pojazdy z dieslami, a skupienie się na pojazdach sportowo-użytkowych ma sens, bo rośnie ich popularność.

– VW nie ma czasu do stracenia — uważa analityk z portalu Edmunds.com, Jeremy Azevedo — bo udział rynkowy SUV-ów jest w Stanach na najwyższym poziomie, a takie kompakty jak Tiguan zapewniły mu w 2015 r. 13 proc. całej sprzedaży.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana