Toyota sprzedała w Europie milion hybryd

Przeszło milion samochodów z napędem hybrydowym sprzedała do tej pory w Europie Toyota.

Publikacja: 02.12.2015 11:57

Toyota sprzedała w Europie milion hybryd

Foto: Bloomberg

Japoński producent zakłada, że tylko w tym roku na rynku europejskim znajdzie nabywców na 200 tys. hybryd. Także w Polsce dynamika sprzedaży tego typu samochodów systematycznie rośnie. Milionowa hybrydowa Toyota sprzedana została w Niemczech w Dusseldorfie – był to model Auris. Obecnie blisko połowa sprzedawanych na europejskich rynkach aurisów jest wyposażona właśnie w napęd hybrydowy.

– Jego udział w sprzedaży tego modelu stale rośnie – podkreśla Tom Fux, prezydent Toyota Deutschland.

Auris Hybrid korzysta z tego samego napędu co obecny na rynku Prius. Silnik spalinowy o pojemności 1,8 litra i mocy 99 KM współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 82 KM. Rozpędzenie samochodu od zera do „setki” zajmuje niespełna 11 sekund. Zależnie od warunków jazdy silniki działają pojedynczo lub wspólnie. Spalanie w cyklu mieszanym nie przekracza średnio 4 litrów paliwa na 100 kilometrów, przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 79 gram na kilometr.

Od wprowadzania do sprzedaży Priusa w 1997 roku Toyota sprzedała na całym świecie przeszło 8 milionów hybryd. Koncern szacuje, że w porównaniu z samochodami o napędzie konwencjonalnym udało się dzięki temu ograniczyć emisję CO2 o ponad 58 mln ton, a zużycie benzyny o 22 mld litrów. W Europie sprzedaż hybryd Toyoty i Lexusa zbliża się do jednej czwartej całkowitej sprzedaży samochodów tych marek. W sumie Toyota Motor Europe oferuje 14 modeli hybrydowych.

Na rynku polskim w sprzedaży Lexusa hybrydy maja jeszcze większy udział – przeszło 80-procentowy. Także Auris coraz częściej sprzedawany jest w wersji hybrydowej. Do końca listopada tego roku z polskich salonów wyjechały już 2378 hybrydowe Aurisy, podczas gdy cała ubiegłoroczna sprzedaż tej wersji modelu wyniosła 1742 egzemplarze.

– W tym roku sprzedaż hybrydowych aurisów wzrośnie w porównaniu z rokiem ubiegłym co najmniej o połowę – twierdzi Robert Mularczyk, szef PR w Toyota Motor Poland.

Ale rośnie także udział hybryd w sprzedaży innych marek, gdzie połączenie silnika spalinowego z elektrycznym daje świetne osiągi i duże oszczędności w zużyciu paliwa. Przykładowo Infiniti Q50 w hybrydowej wersji z 3,5-litrowym silnikiem o mocy 364 KM i automatyczną skrzynią biegów rozpędza się do „setki” w niecałe 5,5 sekundy, a w jeździe miejskiej spala około 10 litrów benzyny.

Stopniowo rośnie także sprzedaż hybryd typu plug-in, czyli ładowanych z gniazdka. Coraz więcej klientów zdobywa Mitsubishi Outlander PHEV. Ten pierwszy na rynku hybrydowy SUV ze stałym, elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu zdobył w ubiegłym roku w Europie przeszło połowę kupujących wszystkie odmiany Outlandera. W Wielkiej Brytanii, a także w Holandii i krajach skandynawskich, Outlander PHEV stał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym.

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Japoński producent zakłada, że tylko w tym roku na rynku europejskim znajdzie nabywców na 200 tys. hybryd. Także w Polsce dynamika sprzedaży tego typu samochodów systematycznie rośnie. Milionowa hybrydowa Toyota sprzedana została w Niemczech w Dusseldorfie – był to model Auris. Obecnie blisko połowa sprzedawanych na europejskich rynkach aurisów jest wyposażona właśnie w napęd hybrydowy.

– Jego udział w sprzedaży tego modelu stale rośnie – podkreśla Tom Fux, prezydent Toyota Deutschland.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana