Toyota sprzedała w Europie milion hybryd

Przeszło milion samochodów z napędem hybrydowym sprzedała do tej pory w Europie Toyota.

Publikacja: 02.12.2015 11:57

Toyota sprzedała w Europie milion hybryd

Foto: Bloomberg

Japoński producent zakłada, że tylko w tym roku na rynku europejskim znajdzie nabywców na 200 tys. hybryd. Także w Polsce dynamika sprzedaży tego typu samochodów systematycznie rośnie. Milionowa hybrydowa Toyota sprzedana została w Niemczech w Dusseldorfie – był to model Auris. Obecnie blisko połowa sprzedawanych na europejskich rynkach aurisów jest wyposażona właśnie w napęd hybrydowy.

– Jego udział w sprzedaży tego modelu stale rośnie – podkreśla Tom Fux, prezydent Toyota Deutschland.

Auris Hybrid korzysta z tego samego napędu co obecny na rynku Prius. Silnik spalinowy o pojemności 1,8 litra i mocy 99 KM współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 82 KM. Rozpędzenie samochodu od zera do „setki” zajmuje niespełna 11 sekund. Zależnie od warunków jazdy silniki działają pojedynczo lub wspólnie. Spalanie w cyklu mieszanym nie przekracza średnio 4 litrów paliwa na 100 kilometrów, przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 79 gram na kilometr.

Od wprowadzania do sprzedaży Priusa w 1997 roku Toyota sprzedała na całym świecie przeszło 8 milionów hybryd. Koncern szacuje, że w porównaniu z samochodami o napędzie konwencjonalnym udało się dzięki temu ograniczyć emisję CO2 o ponad 58 mln ton, a zużycie benzyny o 22 mld litrów. W Europie sprzedaż hybryd Toyoty i Lexusa zbliża się do jednej czwartej całkowitej sprzedaży samochodów tych marek. W sumie Toyota Motor Europe oferuje 14 modeli hybrydowych.

Na rynku polskim w sprzedaży Lexusa hybrydy maja jeszcze większy udział – przeszło 80-procentowy. Także Auris coraz częściej sprzedawany jest w wersji hybrydowej. Do końca listopada tego roku z polskich salonów wyjechały już 2378 hybrydowe Aurisy, podczas gdy cała ubiegłoroczna sprzedaż tej wersji modelu wyniosła 1742 egzemplarze.

– W tym roku sprzedaż hybrydowych aurisów wzrośnie w porównaniu z rokiem ubiegłym co najmniej o połowę – twierdzi Robert Mularczyk, szef PR w Toyota Motor Poland.

Ale rośnie także udział hybryd w sprzedaży innych marek, gdzie połączenie silnika spalinowego z elektrycznym daje świetne osiągi i duże oszczędności w zużyciu paliwa. Przykładowo Infiniti Q50 w hybrydowej wersji z 3,5-litrowym silnikiem o mocy 364 KM i automatyczną skrzynią biegów rozpędza się do „setki” w niecałe 5,5 sekundy, a w jeździe miejskiej spala około 10 litrów benzyny.

Stopniowo rośnie także sprzedaż hybryd typu plug-in, czyli ładowanych z gniazdka. Coraz więcej klientów zdobywa Mitsubishi Outlander PHEV. Ten pierwszy na rynku hybrydowy SUV ze stałym, elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu zdobył w ubiegłym roku w Europie przeszło połowę kupujących wszystkie odmiany Outlandera. W Wielkiej Brytanii, a także w Holandii i krajach skandynawskich, Outlander PHEV stał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym.

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Japoński producent zakłada, że tylko w tym roku na rynku europejskim znajdzie nabywców na 200 tys. hybryd. Także w Polsce dynamika sprzedaży tego typu samochodów systematycznie rośnie. Milionowa hybrydowa Toyota sprzedana została w Niemczech w Dusseldorfie – był to model Auris. Obecnie blisko połowa sprzedawanych na europejskich rynkach aurisów jest wyposażona właśnie w napęd hybrydowy.

– Jego udział w sprzedaży tego modelu stale rośnie – podkreśla Tom Fux, prezydent Toyota Deutschland.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana