Obie firmy poinformowały, że Daihatsu stanie się w 100 proc. własnością Toyoty, której udział obecnie wynosi 51 proc. Udziałowcy Daihatsu otrzymają po 0,26 akcji Toyoty w zamian za 1 swój udział. Według aktualnej wyceny giełdowej wartość spółki wynosi około 3 mld dolarów.
W zeszłym roku obroty Daihatsu spadły o 13,3 proc. – do 794 tys. pojazdów – bardziej niż jakikolwiek dział należący do Toyoty. Dla Daihatsu był to najgorszy rok w historii.
Daihatsu jest producentem małych samochodów osobowych i dostawczych, które sprzedają się niemal wyłącznie na rynku japońskim i południowoazjatyckim. największym konkurentem jest Suzuki Motor – obie firmy maja w Japonii po 30 proc. rynku.
– Marka Daihatsu nigdy nie zniknie – zapewnił prezes Toyoty, Akio Toyoda. Japoński potentat motoryzacyjny, który ma udziały w Daihatsu od 1998 roku – chce dzięki tym małym pojazdom podjąć walkę konkurencyjną z BMW, do którego należy marka Mini – informuje Bloomberg. Tym bardziej, że obie firmy współpracują od 1967 roku.