W kwartale trzeci japoński producent samochodów poniósł stratę netto 93,4 mld jenów (756,62 mln euro), podczas gdy analitycy przewidywali zysk 115,35 mld. Honda wyjaśniła, że obejmie akcją przywoławczą kolejne 21 mln samochodów, oprócz wcześniej 30 mln, dla wymiany wadliwych generatorów gazu poduszek japońskiej firmy Takata.
W bilansie rocznym Honda zaksięgowała sumę 267 mld jenów kosztów związanych z jakością, a w całym roku przeznaczyła na naprawę poduszek odpis 436 mld jenów, wobec 120 mld rok wcześniej. Stopniowo wycofuje się z korzystania z zestawów naprawczych Takaty.
– Koszty związane z akcją przywoławczą zlikwidowały wzrost zysku będącego skutkiem większej sprzedaży, cięcia kosztów stałych i tańszych materiałów — wyjaśnił Kohei Takeuchi z kierownictwa firmy.
W nowym roku (od 1 kwietnia) Japończycy spodziewają się wzrostu zysku netto o 13,2 proc. do 390 mld jenów z 344,5 mld z ostatniego roku, trzy zakładanym średnim kursie 105 jenów za dolara wobec 108 obecnie, bo dobra sprzedaż na świecie powinna zniwelować ujemne skutki aprecjacji waluty japońskiej.