Toyota i Lexus nadal najbardziej niezawodne w USA

Toyota i Lexus zamieniły się miejscami w tegorocznym rankingu niezawodności organizacji nonprofit Consumer Reports. Jej prognoza oceny Modelu 3 nie spodobała się producentowi, który zaatakował amerykańska wyrocznię rynku motoryzacji

Publikacja: 23.10.2017 09:11

Toyota i Lexus nadal najbardziej niezawodne w USA

Foto: Bloomberg

Ranking najbardziej niezawodnych i najbardziej usterkowych marek i modeli powstaje co roku od 2000 r. na podstawie danych nadsyłanych od ponad 400 tys. prenumeratorów magazynu tej organizacji, którzy w ciągu 17 lat kupili albo wynajęli ponad 640 tys. nowych pojazdów, ponad 300 modeli.

Pytania stawiane w formularzach dotyczą 17 obszarów mogących sprawiać kłopoty, od drobiazgów w rodzaju piszczących hamulców czy pęknięć w wykończeniu wnętrza po poważne: brak gwarancji na układ przenoszenia napędu czy problemy z napędem 4×4. Autorzy rankingu oceniają wagę danej usterki w przewidywaniu niezawodności pojazdu i decydują punktami o kolejności ocenianych marek i modeli.

Problemy w pojazdach wynikają z nowych technologii. W ostatniej dekadzie producenci wdrażali nowe układy przenoszenia napędu, aby zmniejszyć spalanie — wyjaśniła wicedyrektor w CR ds. integracji danych, Anita Lam. — Przy rosnącej na rynku liczbie przekładni 8- i 9-stopniowych czy bezstopniowych wielu właścicieli zgłaszało ich awarie albo złą zmianę biegów.

Drugim powodem problemów są systemy informacyjno-rozrywkowe w nowych modelach albo po zasadniczym liftingu. Zapewniają słuchanie radia, ściąganie nagrań muzycznych, używanie telefonu, smartfona, nawigacji. Problemy z elektroniką mogą pojawić się w drugim roku użytkowania danego auta.

W tegorocznym przeglądzie uwzględniono 27 marek: producentów masowego rynku i premium, wyłącznie furgonetek, wersji sportowo-użytkowych albo tylko elektrycznych. Consumer Reports nie otrzymała dostatecznych danych o Alfa Romeo, Fiacie, Genesis, Jaguarze, Land Roverze, Maserati, Mini, Mitsubishi i Smarcie.

Najbardziej niezawodnymi markami są Toyota, Lexus, Kia, Audi, BMW, Subaru, Infiniti, Buick, Honda i Hyundai. Zdaniem CR, poprawiła się niezawodność pojazdów Audi A3, Chryslera Pacifica, Forda F-150, Mercedesa-Benza klasy S, Rama, 1500, VW Golfa Alltrack i Passata.

Najwięcej problemów sprawiają z kolei Cadillac Escalade, GMC Acadia, Ram HD, Dodgek Journey, Volvo XC90 (marka spadła o 4 miejsca na 23. z powodu usterkowej technologii informacyjno- rozrywkowej), Lincoln MKX, Tesla Model X, Jeep Renegade, Acura ILX i Chevrolet Camaro.

Organizacja nie zaleca kupowania z powodu spadku niezawodności Acury MDX, Buicka LaCrosse, Cadillaca CT6 i XTS, Chevroleta Camaro, Corvette, Cruze i Equinox, Chryslera 300, GMC Acadia, Hyundaia Tucson, Mazdy CX-9 i MX-5 Miata., Mercedesa-Benza GLC, Nissana Maxima, Porsche Cayenne i Subaru Impreza.

Liderami w poszczególnych kategoriach okazały się: subkompakt Toyota Yaris iA, kompakt Chevrolet Cruze, kompakt hybryda Toyota Prius, auto sportowe Mazda MX-5 Miata, średni sedan Kia Optima, duży sedan Chevrolet Impala, mały SUV Subaru Forester, średni SUV Toyota Highlander, luksusowy SUV Audi Q7, kompaktowa furgonetka Honda Ridgeline.

Oburzona Tesla

Tesla skrytykowała ocenę swego Modelu 3 produkowanego od tego lata stwierdzając, że „należy odnotować, że CR nie jeździł tym samochodem, oni nie wiedzą niczego istotnego o sposobie zaprojektowania i wykonania Modelu 3″.

Firma z Palo Alto w Kalifornii kwestionuje, jak CR może oceniać to auto skoro jej ludzie nim nie jeździli, a żaden z właścicieli Modelu 3 nie odpowiedział jeszcze w formularzu ankietowym, co działam a co nie w nowym samochodzie. Ponadto zarzuciła CR robienie testów i ankiet, którym brak rzetelności naukowej. „Kolejny raz nasze własne dane wykazują, że raporty motoryzacyjne CR są konsekwentnie niedokładne i wprowadzają konsumentów w błąd”.

To poważne zarzuty, ale CR odparła, że Tesla myli się. — My w CR jesteśmy pewni naszych danych, metod i przedstawiania raportów — stwierdzono.

„Tesla wydaje się nie rozumieć albo łączy coś, co my zasadniczo robimy. Tesli wyraźnie nie podoba się, że CR przewiduje, iż nowość rynkowa Model 3 będzie średniej niezawodności, co jest generalnie pozytywną prognozą dla każdego samochodu pierwszego roku modelowego” – stwierdziła organizacja w swym magazynie.

CR wyjaśniła, że oparła przewidywania niezawodności Modelu 3 na 2 czynnikach: analizie ponad 2 tys. ankiet dotyczących Modelu X i Modelu S oraz na tym, że Model 3 jest mniej skomplikowany od Modelu X, więc teoretycznie powinien być mniej usterkowy.

– To ma być znaczeni prostszy pojazd, tak naprawdę, najmniej skomplikowany z tych, jakie Tesla wyprodukowała — stwierdził szef CR Auto Team, Jake Fisher.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana