Niższa stawka weszła w życie od 1 października i będzie obowiązywać do końca 2016 r. przy kupnie pojazdów o silniku 1,6 l i mniejszym, które stanowią 70 proc. łącznej sprzedaży.

Decyzję podjęto, gdy sektor motoryzacji w Chinach, największy na świecie od 2009 r. zmaleje w bieżącym roku po raz pierwszy od lat 90. Po 8 miesiącach sprzedaż samochodów była w zastoju. Sektor zapewniający duże zatrudnienie stał się priorytetem dla władz centralnych w czasie niepewności gospodarczej. Władze dokonały podobnego posunięcia podczas globalnego kryzysu finansowego w 2008 r. dla podtrzymania poziomu sprzedaży i zatrudnienia.

Eksperci nie potrafią przewidzieć, czy tym razem obniżony podatek odniesie duży skutek. Bank inwestycyjny Sanford Bernstein stwierdził w nocie: „Fakt słabego wzrostu w tym roku mimo okresu ostrego spadku cen detalicznych sugeruje, że przyczyną małego popytu są złe nastroje konsumentów i niepewność gospodarcza, a nie ceny i dostępność”.

We wrześniu producenci samochodów uzyskali wsparcie ze strony banku centralnego, który obniżył o 3,5 pkty proc. wysokość obowiązkowych rezerw kapitałowych firm finansujących kupno albo leasing pojazdów.