Pion konkurencji z Brukseli ustalił w postępowaniach wyjaśniających istnienie czterech karteli, których uczestnicy, dostawcy podzespołów dla Toyoty, Suzuki i Hondy, uzgadniali ceny i rynki oraz wymieniali się strategicznymi informacjami w latach 2004-10.
Producent poduszek powietrznych Takata otrzymał grzywnę 12,7 mln euro, Toyoda Gosei 11,3 mln, szwedzki producent pasów Autoliv 8,1 mln, Tokai Rika 1,8 mln i Marutaka 156 tys. euro.
„Pięciu dostawców ukaranych obecnie porozumiało się dla osiągania maksymalnych korzyści ze sprzedaży swych komponentów. Te zmowy mogły doprowadzić do zwiększenia kosztów tych komponentów kilku producentom, którzy sprzedają swe pojazdy w Europei i docelowo narazić na uszczerbek konsumentów” — oświadczyła w komunikacie komisarz ds. konkurencji, Margrethe Vestager.