Inwestycje wyniesie nieco ponad 1,5 mld dolarów, zakład będzie produkować ok. 350 tys. samochodów rocznie — dodali nieoficjalnie. Koncern nie chciał odnieść się do tego, bo jak stwierdziła rzeczniczka Kelli Felker, nie komentujemy spekulacji.

Nie jest jeszcze wiadomo, jakie modele powstawałyby w nowej fabryce, ale Ford ogłosił w listopadzie, że przestanie w 2018 r. wytwarzać kompakty Focus w swym zakładzie w Wayne, Michigan. Przedstawiciele władz związku zawodowego UAW mówili, ze następca Focusa ma powstawać w Meksyku.

Kraj ten staje się coraz atrakcyjniejszy dla globalnych firm samochodowych, bo poprawia infrastrukturę, system dostaw i wydajność pracy. Niedawna deprecjacja peso do dolara do 18 z 13 w połowie 2014 r. zwiększyła atrakcyjność tego kraju dla firm ze Stanów. Inwestorzy zagraniczni mówią też o niższych kosztach pracy, pomijają natomiast milczeniem, że w swoich fabrykach nie zgadzają się na obecność związków zawodowych, nie dbają o stronę socjalną. Wiele lat temu podczas wizyty w fabryce podzespołów samochodowych strefie przemysłowej pod Ciudad Juarez dowiedziałem się, że pracownik ma prawo do pięciu dni urlopu w roku.

Zakład w San Luis Potosi będzie najnowszym z długiej serii powstających w sektorze motoryzacji, w którym inwestycje doszły do 19 mld dolarów w ciągu 2 lat kadencji prezydenta Enrique Penha Nieto. Objął urząd w grudniu 2012.