Krocie na reklamę aut

Koszty reklamy przypadające na jednego sprzedanego Bentleya sięgają 40 tys. zł. W przypadku Volkswagena to zaledwie 2,4 tys. zł.

Publikacja: 27.09.2015 21:00

Krocie na reklamę aut

Foto: Bloomberg

Branża motoryzacyjna zwiększyła w tym roku budżety reklamowe. Według Kantar Media zamówione w pierwszej połowie roku reklamy samochodów warte były ponad 934 mln zł. To o blisko 55 mln zł więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach przed rokiem. Zdaniem analityków domu mediowego Value Media w 2016 roku utrzyma się dwucyfrowy wzrost wydatków.

Koszty reklamy przypadające na jedno zarejestrowane auto nierzadko sięgają kilkunastu tys. złotych. Według Value Media Audi wydawało na każdy egzemplarz prawie 13 tys. zł. Rekordzistą okazał się Bentley, gdzie reklama sprzedanego samochodu pochłaniała 40 tys. zł. Z kolei niecałe 4,6 tys. zł kosztowała reklama każdej sprzedanej skody.

Za to łączne wydatki Skody okazały się największe – 108,1 mln zł w I połowie roku. Główną część tej kwoty przeznaczono na promocję Fabii III, Rapida i Octavii. Skoda jest także jedyną marką, która przebiła poziom 100 mln zł. Reklamy Toyoty i Nissana na drugiej i trzeciej pozycji rankingu wydatków kosztowały o blisko 40 mln zł mniej. Na mocne uderzenie zdecydowało się Audi, które zwiększyło wydatki do 48,7 mln zł, tj. o blisko 90 proc. wobec I półrocza 2014 r. Natomiast Mercedes zainwestował zaledwie 16,7 mln zł.

Volvo na billboardach

Koncerny motoryzacyjne najwięcej wydają na reklamę w internecie, który w pierwszej połowie roku zarobił na samochodach ponad 338 mln zł. Niewiele mniej – przeszło 334 mln zł – zainkasowała telewizja. Mocno, bo o prawie połowę, wzrosły wydatki na reklamy na billboardach, sięgając 28,6 mln zł. Ostatnio często widać na nich m.in. Toyotę, Lexusa, a także Volvo, dla którego ten rok pod względem sprzedaży samochodów jest rekordowy. Według prezesa Volvo Car Poland Arkadiusza Nowińskiego duża w tym zasługa kampanii reklamowych, często prowadzonych równolegle. – Obecnie realizujemy kampanię wizerunkową promującą nasz najdroższy model – XC90. Jej ważną częścią są billboardy w dobrych lokalizacjach. Dilerzy informują, ze kampania działa i zwiększa ruch w salonach, gdzie część klientów decyduje się także na inne modele, np. V40 i XC60 – twierdzi Nowiński.

Zdaniem ekspertów do reklamy będzie teraz musiał mocno przyłożyć się Volkswagen, który traci na aferze z fałszowaniem pomiarów spalin. Reklamowe wydatki ten marki w przeliczeniu na jedno zarejestrowane auto były do tej pory najniższe – niecałe 2,4 tys. zł. – Volkswagen będzie zmuszony do bardzo dużych wydatków zarówno na poziomie marketingowego wsparcia sprzedaży, jak budowania zaufania do korporacji jako marki – mówi Robert Niczewski, ekspert ds. wizerunku marki, partner firmy Bellini Capital. Jego zdaniem w ramach efektu domina wzrosną koszty reklamy także w innych koncernach. – Koszt reklamy wybranego modelu wzrośnie o konieczność obrony reputacji praktycznie każdego pojazdu z silnikiem Diesla – dodaje.

VW spadnie z podium

Volkswagen może także stracić obecne trzecie miejsce w rankingu najbardziej wartościowych marek motoryzacyjnych, gdzie wyceniono go na 31 miliardów dolarów. Według badania Brand Finance Global 500 najcenniejszą marką pozostaje Toyota, warta ponad 35 mld dol. Japońska marka przeszła kryzys wizerunkowy w 2009 roku przez przypadek z zacinającym się pedałem gazu. Nad wprowadzaniem zmian pracowało wtedy ponad tysiąc inżynierów, dotknęły one praktycznie wszystkich etapów projektowania i produkcji. – Dziś te zmiany dają nową jakość produkowanych aut, a wywoływane przez nas kampanie serwisowe pozwalają wprowadzać nawet detaliczne usprawnienia w już użytkowanych przez klientów toyotach, nawet 8–10-letnich – mówi rzecznik Toyota Motor Poland Robert Mularczyk.

Branża motoryzacyjna zwiększyła w tym roku budżety reklamowe. Według Kantar Media zamówione w pierwszej połowie roku reklamy samochodów warte były ponad 934 mln zł. To o blisko 55 mln zł więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach przed rokiem. Zdaniem analityków domu mediowego Value Media w 2016 roku utrzyma się dwucyfrowy wzrost wydatków.

Koszty reklamy przypadające na jedno zarejestrowane auto nierzadko sięgają kilkunastu tys. złotych. Według Value Media Audi wydawało na każdy egzemplarz prawie 13 tys. zł. Rekordzistą okazał się Bentley, gdzie reklama sprzedanego samochodu pochłaniała 40 tys. zł. Z kolei niecałe 4,6 tys. zł kosztowała reklama każdej sprzedanej skody.

Pozostało 80% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana