Zgoda związków na cięcia w PSA

Grupa PSA uzyskała od związków zawodowych poparcie dla likwidacji 1300 miejsc pracy w ramach nowego dobrowolnego mechanizmu RCC wprowadzonego dekretem do kodeksu pracy przez ekipę E. Macrona

Publikacja: 20.01.2018 10:42

Zgoda związków na cięcia w PSA

Foto: AFP

Pięć z 6 organizacji związkowych, reprezentujących 80 proc. załogi zgodziło się na zastosowanie nowej procedury zbiorowego rozwiązania umowy za obustronną zgodą (rupture conventionnelle collective, RCC), która zostanie zrównoważona przyjęciem do pracy takiej samej liczby osób. Tylko prokomunistyczny związek CGT nie poparł tego „najnowszego planu zmniejszania zatrudnienia”.

PSA będzie zatem, pierwszą we Francji grupą, która w tym roku wykorzysta tę formę wdrażając plan dostosowania zatrudnienia i przygotowania zawodowego (DAEC). 1300 osób otrzyma zatrudnienie przy pracach wspierających, przejdzie na urlop dla zmiany kwalifikacji w ramach kursów trwających minimum 300 godzin, otrzyma wsparcie w tworzeniu własnej działalności. Pierwsi odejdą od 1 lutego

Jednocześnie zatrudnienie zmaleje o 900 seniorów, którzy przejdą 3-5 lat wcześniej na emeryturę uzyskując pełne świadczenie. Łącznie zatrudnienie zmaleje o 2200 osób. Równolegle PSA zatrudni w bieżącym roku 1300 osób w tym 400 przy produkcji, na umowach bezterminowych

Procedura RCC pozwala na wypowiedzenie umowy o pracę za zgodą obu stron na zasadzie dobrowolności, nie może jej proponować pracownik, jedynie pracodawca, a musi spełnić następujące warunki: tryb poinformowania rady pracowniczej, podać maksymalną liczbę miejsc do likwidacji, warunki spełniane przez zwalnianych, tryb wyliczenia odpraw, działania ułatwiające przekwalifikowanie zawodowe i sposób kontroli realizacji tych zwolnień. Procedurę RCC musi zaaprobować większość załogi.

Sprawa Vauxhalla

Prezes PSA Carlos Tavares zapowiedział w Detroit spotkanie w najbliższym tygodniu z brytyjskimi związkowcami i przedstawicielami rządu dla omówienia przyszłości fabryki Vauxhalla, której koszty produkcji są dwukrotnie wyższe od zakładów francuskich.

Wyjaśnił, że twardy Brexit wraz z wprowadzeniem ceł na pojazdy z W. Byrtanii wymusiłby tym bardziej redukcję kosztów. — Zakład w Ellesmere Port ma skuteczność podobnego zakładu Peugeota sprzed 4 lat, a liczy się dostosowanie brytyjskich fabryk do poziomu jakości i kosztu w kontynentalnej Europei — powiedział.

Nowy szef Vauxhalla, Stephen Norman uznał wcześniej, że przyszłość tego zakładu wiąże się ze sprzedażą samochodów, która zmalała na Wyspach.

journalauto.com, le parisien, reuters,

Pięć z 6 organizacji związkowych, reprezentujących 80 proc. załogi zgodziło się na zastosowanie nowej procedury zbiorowego rozwiązania umowy za obustronną zgodą (rupture conventionnelle collective, RCC), która zostanie zrównoważona przyjęciem do pracy takiej samej liczby osób. Tylko prokomunistyczny związek CGT nie poparł tego „najnowszego planu zmniejszania zatrudnienia”.

PSA będzie zatem, pierwszą we Francji grupą, która w tym roku wykorzysta tę formę wdrażając plan dostosowania zatrudnienia i przygotowania zawodowego (DAEC). 1300 osób otrzyma zatrudnienie przy pracach wspierających, przejdzie na urlop dla zmiany kwalifikacji w ramach kursów trwających minimum 300 godzin, otrzyma wsparcie w tworzeniu własnej działalności. Pierwsi odejdą od 1 lutego

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana