Kłopoty sprawiają trzy rynki – amerykański, rosyjski i brazylijski. Ale na tych dwóch ostatnich problemy mają wszyscy producenci.

W USA wielkość wrześniowej sprzedaży VW nawet nie drgnęła, podczas gdy konkurencja – General Motors, Fiat Chrysler i Ford odnotowały wzrost. Volkswagen traci w Brazylii i to aż 44 proc. w porównaniu z rokiem 2014 i Rosji ( minus 26 proc.) , ale to jest akurat problem wszystkich producentów aut. Ostatecznie wrześniowa spzredaż, kiedy rynek już wiedział o manipulacjach spalinowych, zmniejszyła się na świecie o 1,5 proc., a okresie styczeń-wrzesień Grupa Volkswagena ( także m.in Audi, Porsche, Seat, Skoda) sprzedała 7,43 mln aut.

Nowy zarząd z prezesem Matthiasem Muellerem zapowiedział już poważne oszczędności. Wiadomo,że na pokrycie kosztów akcji przywoławczej dla ok 11 mln aut nie wystarczy 6,5 mld euro odłożonych na ten cel. Niemieccy analitycy szacują ostateczną kwotę nawet na 40 mld euro. W ramach cięcia kosztów mówi się o nie przedłużaniu kontraktów pracowników zatrudnionych na umowy czasowe ( w Niemczech VW zatrudnia ich 6 tys.) oraz cięciu inwestycji, które nie są priorytetowe – Audi, VW i Porsche mają je zmniejszać do 2019 roku po 1 mld euro rocznie. Cięcia były planowane jeszcze wcześniej, przed wybuchem skandalu, miały one zrównoważyć wzrost wydatków na najbardziej zaawansowane technologie. Wiadomo,że wszystkie silniki diesla będą teraz wyposażone w najnowocześniejsze katalizatory (SCR) oraz technologię AdBlue, która pomaga „wyłapywać” szkodliwy tlenek azotu (NOX).

W poniedziałek , 19 października Audi poinformował o zwiększeniu inwestycji na Węgrzech o 104 mln euro. Jak podała węgierska agencja prasowa MTI pieniądze pójdą na zwiększenie produkcji w Gyor , skąd ma wyjeżdżać więcej A3 – limuzyn oraz kabrioletów, a także roadsterów i coupe TT. Zatrudnienie zwiększy się tam o 380 osób.

W koncernem ostatecznie rozstał się były prezes Grupy Volkswagen,Martin Winterkorn. Niespełna 3 tygodnie temu zrezygnował on z posady w VW,ale pozostał szefem Porsche oraz Porsche Automobil Holding , który miał większościowy udział w Grupie VW. Od 1 listopada na tym stanowisku zastąpi go Hans Dieter Poetsch. Ta zmiana odbyła się pod naciskiem pracowników oraz rządu Dolnej Saksonii uznających,że dla Winterkorna nie ma już miejsca w Grupie, bo tylko w ten sposób będzie możliwy „nowy początek”, do którego przymierza się Matthias Mueller.