Polska europejskim zagłębiem produkcji felg dla luksusowych samochodów

W Stalowej Woli rozpoczyna działalność nowa fabryka niemieckiego koncernu Uniwheels. W tym roku nowy zakład wyprodukuje ok. 500 tys. szt. felg.

Publikacja: 16.06.2016 12:12

Polska europejskim zagłębiem produkcji felg dla luksusowych samochodów

Foto: materiały prasowe

Natomiast od początku przyszłego roku, gdy osiągnie on pełne zdolności produkcyjne, 400 osób będzie wytwarzać rocznie do 2 mln szt. felg

Po testowym rozruchu w maju, nowa fabryka rozpoczęła już seryjną produkcję. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają się w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał jeden z największych na świecie kompleksów produkcji aluminiowych felg, składający się z trzech sąsiadujących zakładów. Jego łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie. Odbiorcami są głównie producenci samochodów klasy premium.

Najnowsza inwestycja Uniwheels zwiększa łączne zdolności wytwórcze całej grupy kapitałowej o ok. 20-25 proc. Przekłada się to na wzrost całkowitej wielkości produkcji do 10 mln felg rocznie. Równocześnie zatrudnienie w koncernie wzrośnie do blisko 3 tys. osób, z których 75 proc. pracuje w Polsce, a 25 proc. – w Niemczech.

Nowy zakład w Stalowej Woli będzie kosztował blisko 90 mln euro. – Fabryka finansowana jest przede wszystkim ze środków pozyskanych z oferty publicznej przeprowadzonej na GPW wiosną ubiegłego roku. Około jednej czwartej emisji objęli międzynarodowi inwestorzy instytucjonalni – mówi Karsten Obenaus, dyrektor finansowy Uniwheels. Inwestycja pozwoli utworzyć w Stalowej Woli blisko ćwierć tysiąca nowych miejsc pracy. Już teraz Uniwheels jest tam jednym z największych pracodawców.

– Analizujemy potencjalne lokalizacje pod kolejną fabrykę o mocach wytwórczych do 2 mln szt. felg. Sporządzane są studia wykonalności i prowadzone rozmowy z kluczowymi klientami w celu znalezienia najodpowiedniejszej lokalizacji – zapowiada Thomas Buchholz, prezes Uniwheels.

Polska jest liczącym się producentem felg aluminiowych w Europie. Dwa lata temu już drugą fabrykę w Wałbrzychu uruchomił szwajcarski koncern Ronal, największy producent obręczy na tzw. pierwszy montaż. Ma także zakład w Jelczu. Z kolei w Częstochowie od 1983 roku działa spółka Auto Tip Top, jedyna rodzima firma produkująca felgi aluminiowe, która samodzielnie je projektuje, zarówno od strony technologicznej jak i wzornictwa.

– To rynek, który dynamicznie się rozwija – twierdzi Rafał Orłowski z monitorującej rynek poddostawców motoryzacyjnych firmy AutomotiveSuppliers.pl. O tym, że zagraniczne firmy otworzyły w Polsce fabryki, zadecydowały przede wszystkim niższe koszty produkcji. Są dla zachodnich producentów atrakcyjne ze względu na specjalne strefy ekonomiczne, gdzie zarówno Uniwheels jak i Ronal zlokalizowały swoje zakłady.

Praca polskich filii planowana jest w zagranicznych centrach technologicznych i biurach konstrukcyjnych, ale polskie zakłady są całkowicie samowystarczalne pod względem technologii. Obręcze są w nich wyrabiane od chwili roztopienia stopu aluminium do wypuszczenia gotowego produktu. Cały proces poddawany jest drobiazgowej kontroli, a testy pozwalają wykluczyć ze sprzedaży egzemplarze z najmniejszymi nawet wadami.

Natomiast od początku przyszłego roku, gdy osiągnie on pełne zdolności produkcyjne, 400 osób będzie wytwarzać rocznie do 2 mln szt. felg

Po testowym rozruchu w maju, nowa fabryka rozpoczęła już seryjną produkcję. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają się w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał jeden z największych na świecie kompleksów produkcji aluminiowych felg, składający się z trzech sąsiadujących zakładów. Jego łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie. Odbiorcami są głównie producenci samochodów klasy premium.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera