Polska europejskim zagłębiem produkcji felg dla luksusowych samochodów

W Stalowej Woli rozpoczyna działalność nowa fabryka niemieckiego koncernu Uniwheels. W tym roku nowy zakład wyprodukuje ok. 500 tys. szt. felg.

Publikacja: 16.06.2016 12:12

Polska europejskim zagłębiem produkcji felg dla luksusowych samochodów

Foto: materiały prasowe

Natomiast od początku przyszłego roku, gdy osiągnie on pełne zdolności produkcyjne, 400 osób będzie wytwarzać rocznie do 2 mln szt. felg

Po testowym rozruchu w maju, nowa fabryka rozpoczęła już seryjną produkcję. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają się w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał jeden z największych na świecie kompleksów produkcji aluminiowych felg, składający się z trzech sąsiadujących zakładów. Jego łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie. Odbiorcami są głównie producenci samochodów klasy premium.

Najnowsza inwestycja Uniwheels zwiększa łączne zdolności wytwórcze całej grupy kapitałowej o ok. 20-25 proc. Przekłada się to na wzrost całkowitej wielkości produkcji do 10 mln felg rocznie. Równocześnie zatrudnienie w koncernie wzrośnie do blisko 3 tys. osób, z których 75 proc. pracuje w Polsce, a 25 proc. – w Niemczech.

Nowy zakład w Stalowej Woli będzie kosztował blisko 90 mln euro. – Fabryka finansowana jest przede wszystkim ze środków pozyskanych z oferty publicznej przeprowadzonej na GPW wiosną ubiegłego roku. Około jednej czwartej emisji objęli międzynarodowi inwestorzy instytucjonalni – mówi Karsten Obenaus, dyrektor finansowy Uniwheels. Inwestycja pozwoli utworzyć w Stalowej Woli blisko ćwierć tysiąca nowych miejsc pracy. Już teraz Uniwheels jest tam jednym z największych pracodawców.

– Analizujemy potencjalne lokalizacje pod kolejną fabrykę o mocach wytwórczych do 2 mln szt. felg. Sporządzane są studia wykonalności i prowadzone rozmowy z kluczowymi klientami w celu znalezienia najodpowiedniejszej lokalizacji – zapowiada Thomas Buchholz, prezes Uniwheels.

Polska jest liczącym się producentem felg aluminiowych w Europie. Dwa lata temu już drugą fabrykę w Wałbrzychu uruchomił szwajcarski koncern Ronal, największy producent obręczy na tzw. pierwszy montaż. Ma także zakład w Jelczu. Z kolei w Częstochowie od 1983 roku działa spółka Auto Tip Top, jedyna rodzima firma produkująca felgi aluminiowe, która samodzielnie je projektuje, zarówno od strony technologicznej jak i wzornictwa.

– To rynek, który dynamicznie się rozwija – twierdzi Rafał Orłowski z monitorującej rynek poddostawców motoryzacyjnych firmy AutomotiveSuppliers.pl. O tym, że zagraniczne firmy otworzyły w Polsce fabryki, zadecydowały przede wszystkim niższe koszty produkcji. Są dla zachodnich producentów atrakcyjne ze względu na specjalne strefy ekonomiczne, gdzie zarówno Uniwheels jak i Ronal zlokalizowały swoje zakłady.

Praca polskich filii planowana jest w zagranicznych centrach technologicznych i biurach konstrukcyjnych, ale polskie zakłady są całkowicie samowystarczalne pod względem technologii. Obręcze są w nich wyrabiane od chwili roztopienia stopu aluminium do wypuszczenia gotowego produktu. Cały proces poddawany jest drobiazgowej kontroli, a testy pozwalają wykluczyć ze sprzedaży egzemplarze z najmniejszymi nawet wadami.

Natomiast od początku przyszłego roku, gdy osiągnie on pełne zdolności produkcyjne, 400 osób będzie wytwarzać rocznie do 2 mln szt. felg

Po testowym rozruchu w maju, nowa fabryka rozpoczęła już seryjną produkcję. To czwarty zakład Uniwheels: dwa już działają się w Polsce, trzeci produkuje w Niemczech, w Werdohl. Koncentracja produkcji w Polsce sprawia, że w Stalowej Woli będzie działał jeden z największych na świecie kompleksów produkcji aluminiowych felg, składający się z trzech sąsiadujących zakładów. Jego łączne zdolności produkcyjne sięgną ok. 9 mln felg rocznie. Odbiorcami są głównie producenci samochodów klasy premium.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana