Nowy Volkswagen wjeżdża do polskich salonów

W salonach pojawił się nowy model Volkswagena. To Arteon, który w hierarchii samochodów marki ma zająć miejsce powyżej Passata.

Publikacja: 27.06.2017 13:08

Arteon

Arteon

Foto: Volkswagen

W środku nie różni się od tego najpopularniejszego przedstawiciela klasy średniej, ale z zewnątrz ma sylwetkę kojarzącą się ze sportową stylistyką CC. Arteon ma jednak wygląd zdecydowanie bardziej odważny: wyróżnikiem przedniej części nadwozia jest pokrywa maski silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola. – Arteon łączy elementy stylistyki klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością auta z nadwoziem typu fastback. To awangardowe Gran Turismo klasy biznes – tłumaczy Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen. Te zalety w połączeniu ze znacznie niższą niż w segmencie premium ceną mają sprawić, że Arteon zacznie podbierać klientów nastawionych do tej pory na auta klasy BMW 4 czy Audi A5.

Bardziej przestronny

Samochód ma 4862 mm długości i 1871 mm szerokości, jest więc nieco większy od Passata. Rozstaw osi wynosi 2837 mm, dzięki czemu pasażerowie podróżujący z tyłu mają szczególnie dużo miejsca na nogi. Z kolei pojemność bagażnika ma w tej klasie limuzyn imponujący wynik: 563-1557 litrów. Według przedstawicieli Volkswagena, ten duży rozstaw osi, a także dach pociągnięty daleko ku tyłowi nadwozia, karoseria przypominająca coupé oraz duża pokrywa bagażnika sprawiają, że w porównaniu z klasycznymi sedanami Arteon jest przestronniejszy i bardziej funkcjonalny.

Arteona wyposażono w systemy bezpieczeństwa nowej generacji, z funkcjami rozszerzonymi ponad te dostępne w Passacie. Aktywny tempomat potrafi teraz reagować na zmieniające się warunki drogowe: uwzględnia ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozjazdy dróg, w miarę możliwości automatycznie dopasowując do nich prędkość jazdy samochodu. Reflektory LED mają teraz funkcję przewidywania profilu drogi, dzięki której zakręty są doświetlane z wyprzedzeniem niezależnie od kąta skrętu kierownicy. Jest to możliwe w oparciu o obraz z kamery umieszczonej z przodu auta oraz o dane z nawigacji. Przy tym zasięg światła jest ściśle dopasowywany do promienia zakrętu, przez co mniej światła ulega rozproszeniu poza drogę.

…i bezpieczniejszy

Bezpieczeństwo poprawia także nowy system Emergency Assist: gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia przestanie kontrolować pojazd, Arteon zacznie hamować i sam zjedzie na skrajny prawy pas jezdni, jeśli tylko jest on wolny. Z kolei układ czujników PreCrash reaguje również na zbliżające się zagrożenie z tyłu auta. Dzięki radarowym czujnikom stale monitoruje pozycję i prędkość samochodów jadących za Arteonem, robi to także na postoju, np. na czerwonym świetle. Gdy wykryje pojazd zbliżający się niebezpiecznie szybko do Arteona, na podstawie położenia i prędkości obydwu samochodów ocenia prawdopodobieństwo kolizji i w razie zagrożenia błyskawicznie reaguje: natychmiast aktywuje światła awaryjne, domyka szyby zostawiając minimalna? lukę aby zapewnić lepsze działanie bocznych poduszek powietrznych, zamyka rozsuwany dach. W tym samym czasie napinacze dociskają przednie pasy bezpieczeństwa.

W aucie zastosowano także chroniącą pieszych aktywną pokrywę silnika. W razie kolizji z pieszym maska umieszczona na pirotechnicznych zawiasach unosi się, by zmniejszyć skutki uderzenia. Ma to zmniejszyć przede wszystkim ryzyko niebezpiecznych obrażeń głowy dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy elastyczną blachą pokrywy a twardym blokiem silnika. System ten działa w zakresie prędkości od 25 km/h do 55 km/h.

Topowe wersje z 4Motion

Auto oferowane jest z sześcioma silnikami. Najsilniejszą wersję benzynową wyposażono w 2-litrową jednostkę napędową o mocy 280 KM i 7-biegową przekładnię DSG. Kolejne wersje benzynowe pojawią się nieco później: 2-litrowy silnik o mocy 190 KM i DSG oraz 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM z systemem odłączania cylindrów. Najmocniejszy diesel ma 240 KM, kolejne dwa – 190 i 150 KM, przy czym 190-konny jeszcze nie jest dostępny. Topowa wersja benzynowa i topowy diesel mają napęd na cztery koła 4MOTION. Pozostałe samochody wyposażone są w napęd na przednią oś.

Arteon dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: Essence, Elegance i R-Line. Już ta podstawowa ma bogate wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. diodowe reflektory przednie, 17-calowe felgi, tyle lampy w technologii LED, 3-strefową klimatyzację i system multimedialny z 8 głośnikami. W wersji Elegance położono nacisk na ekskluzywny wygląd, natomiast R-Line ma charakter bardziej sportowy.

Na polskim rynku Arteon w wersji Essence z 1.5-litrowym silnikiem kosztuje 127.690 zł.

W środku nie różni się od tego najpopularniejszego przedstawiciela klasy średniej, ale z zewnątrz ma sylwetkę kojarzącą się ze sportową stylistyką CC. Arteon ma jednak wygląd zdecydowanie bardziej odważny: wyróżnikiem przedniej części nadwozia jest pokrywa maski silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola. – Arteon łączy elementy stylistyki klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością auta z nadwoziem typu fastback. To awangardowe Gran Turismo klasy biznes – tłumaczy Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen. Te zalety w połączeniu ze znacznie niższą niż w segmencie premium ceną mają sprawić, że Arteon zacznie podbierać klientów nastawionych do tej pory na auta klasy BMW 4 czy Audi A5.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana