Doskonały kwartał we Włoszech

Marzec w USA rozczarował, Europa wypada coraz lepiej, Włochy mają duże powody do radości, a sprzedaż w Japonii nadal maleje.

Publikacja: 05.04.2016 07:27

Amerykański rynek zwiększył się w marcu o 3 proc. do niemal 1,6 mln pojazdów, dając rocznie 16,57 mln — wynika z danych firmy analitycznej Autodata. WardsAuto publikująca z kolei dane na podstawie liczb rządu USA podała roczną wielkość 16,46 mln pojazdów. To znacznie mniej od wzrostu o ok. 7 proc. do 17- 17,5 mln sztuk rocznie, czego spodziewali się analitycy i ekonomiści.

Mark Wakefielfd z firmy AlixPartners wyjaśnił, że mniejszy ruch przed świętami Wielkanocy przypadającymi zwykle w kwietniu wpłynął na wielkość sprzedaży, ale jego zdaniem w całym roku zostanie pobity ubiegłoroczny rekord 17,4 mln sztuk, bo dość niskie stopy procentowe, dobry rynek pracy i tanie paliwa podtrzymują popyt na nowe pojazdy, zwłaszcza SUV i furgonetki.

Zmiana upodobań i przechodzenie od limuzyn na pojazdy obu tych kategorii była jeszcze bardziej widoczna. Z danych Audodata wynika, że 56,9 proc. pojazdów sprzedanych w marcu stanowiły SUV i furgonetki wobec 52,7 proc. rok temu. Sprzedaż samochodów osobowych zmalała o 6 proc., zaś SUV i trucków wzrosła o 11,34 proc. Analityk z IHS Automotive, Christopher Hopson uważa, że dzięki zachętom i dużym zapasom na placach tempo sprzedaży powinno zwiększyć się w II kwartale.

GM sprzedał w marcu 252 128 pojazdów (+0,9 proc.), o ok. 2600 mniej od Forda (+8), który wykorzystał popyt na SUV i trucki. Fiat Chrysler poprawił się o 8 proc. do 213 187 sztuk, choć analitycy liczyli na więcej, 220-229,7 tys. Nissan zwiększył sprzedaż o 13 proc. dzięki swym sedanom, Honda o 9,4 proc., a Toyota zmniejszyła o 2,7 proc. do prawie 220 tys.

Japonia

W Kraju Kwitnącej Wiśni nadal nie widać wiosny. Marzec był 15. kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych pojazdów (osobowych, ciężarowych, autobusów) o 3,2 proc. do 404 813. Rynek maluchów (do 660 ccm) zmalał aż o 16,7 proc. do 231 088 — podały dwie organizacje dealerów, JADA i JLMVMA.

Niemcy

Marzec w tym roku okazał się taki sam jak w 2015 r. — sprzedano 323 tys. nowych samochodów — podała organizacja producentów VDA, zwracając uwagę, że był to pierwszy miesiąc od maja 2015 bez wzrostu. W I kwartale rynek poprawił się o 4 proc. do 791 500 sztuk.

– W porównaniu z wcześniejszymi danymi, liczby z marca nie dają wyraźnej wskazówki o popycie, bo rok temu Wielkanoc wypadła w kwietniu, a w tym w marcu — stwierdził szef VDA, Matthias Wissmann.

Zakupy krajowe zmalały w marcu o 11 proc., produkcja o 7 proc. do 516 100, a eksport o 8 proc. do 396 300 pojazdów. Niemiecki rynek kontrastował z francuskim i włoskim, gdzie nastąpił wzrost o 7,5 i o 17,4 proc.

Francja

211 264 pojazdy (+7,5 proc.) i 516 392 (+8,2) to bilans marca i I kwartału — podała organizacja producentów CCFA podkreślając dobry początek roku, podczas gdy Renault i inni przewidywali dla całego roku poprawę tylko o 2 proc.

Grupa Renaulta zwiększyła w marcu sprzedaż o 12 proc. (Renault o 11, Dacia o 20) poprawiając też udział rynkowy dzięki nowym modelom i po liftingu. PSA Peugeot Citroen wypadł trochę gorzej, choć zwiększył sprzedaż o 2,8 proc.

Marka VW poprawiła się o 3,2 proc., a cała grupa o 6,6 proc. dzięki Audi, które osiągnęło wzrost o 12,5 proc. W kwartale grupa VW zanotowała poprawę o 8,7 proc. Opel skoczył o 19 proc. w marcu i o 21 proc. po 3 miesiącach dzięki popytowi na nowości, w tym na mały SUV Mokka. Fiat uzyskał na tym trudnym roku wzrost o 15 proc., a Volvo aż o 30 proc.

Analitycy z Evercore wyliczyli na podstawie marca roczny rynek 2,2 mln sztuk i przewidują jego wzrost o 3 proc.

Portal porównujący ceny Kidioui.fr badający stale 30 tys. ofert zwrócił uwagę, że kwartał wypadł tak dobrze, bo średni rabat wynosił 23,4 proc., ale średnia cena zakupu zwiększyła się o 871 euro do 21 508. Druga uwaga — to wzrost popularności aut z silnikami benzynowymi o prawie 7 proc. w kwartale, choć 59 proc. ofert dotyczyło pojazdów z dieslami.

Włochy

Podstawowe dane marca potwierdziły, że zmalało tempo odradzania się gospodarki, ale jedynym sektorem wzrostowym jest motoryzacja. Sprzedaż skoczyła o 17,6 proc. do 191 156 sztuk, a w I kwartale o 20,6 proc. do 519 357 — wynika z danych organizacji importerów UNRAE. Po poprawie o 17,4 proc. w styczniu i o 27,3 w lutym marzec był najlepszym miesiącem od 7 lat.

Specjaliści zakładają teraz dla całego roku wzrost do ponad 1,8 mln sztuk, a wraz z lekkimi furgonetkami do 2 mln.

W marcu Fiat sprzedał 41 702 pojazdy (+23,9) i uzyskał 21,1 proc. udziału w rynku. Ford obronił drugie miejsce z liczbą 14 260 (+25,4), przed Volkswagenem z 14 228 (+20,7). Pierwszą dziesiątkę tworzyły ponadto: 4. Renault (12 548, +31,6 proc.). 5. Peugeot (10 167, +13), 6. Opel (9653, -4,7), 7. Lancia (7125, +30,2), 8. Toyota (6995, -4,5), 9. Citroen (6811, +21,2), i Audi (6779, +22,8), najlepsza marka w segmencie premium.

Najbardziej popularnym modelem był Fiat Panda (15 864, +8,4), przed Lancią Ypsilon (7122, +32,2) i Fiatem 500 (6963, +39,4). Liderem w udziale rynkowym okazał się FCA z 29,4 proc., przed grupą VW (13,1), Renaultem-Nissanem (12,5) i PSA (9,1).

Hiszpania

W marcu nastąpiło uspokojenie, sprzedaż zmalała o 0,7 proc. do 111 512 ze 112 304 rok temu — podała organizacja producentów ANFAC i podkreśliła, że zawiniła Wielkanoc, bo dealerzy nie pracowali przez 2-3 dni zależnie od regionów. Ponadto firmy rent-a-car zmniejszyły zakupy o 9,7 proc.

Po 3 miesiącach panuje nadal poprawa rynku o 6,9 proc., co oznacza, że jest to najlepszy pierwszy kwartał od 2010 r. Rynek ożywiały rabaty, większa sprzedaż ratalna, zakupy dokonywane przez firmy i rządowy plan dopłat za złomowanie PIVE obowiązujący od jesieni 2012.

Irlandia

W ciągu 3 miesięcy sprzedano w tym kraju 82 882 nowe samochody, o 28,5 proc. więcej niż rok temu, wszystkie marki zwiększyły sprzedaż poza Citroenem (-10,75 proc.), najlepiej wypadły Toyota (9204 sztuk), Hyundai (8799) i VW (8586). Najbardziej popularnymi modelami były Hyundai Tucson, VW Golf i Ford Focus. W segmencie premium liderami były Audi (3589), BMW (2687) i Mercedes-Benz (1817).

Sprzedaż lekkich furgonetek zwiększyła się o 34 proc. do 13 6 461, a ciężarówek o 63 proc. do 1062. Diesle stanowiły 70 proc. rynku. p. r.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana