Zmiana na szczycie: Volvo najlepsze

Zmiana bestsellera jest ryzykownym manewrem, jednak Volvo nie zostawiło niemiecko-japońskiej konkurencji wielkich szans.

Publikacja: 31.03.2017 08:33

Zmiana na szczycie: Volvo najlepsze

Foto: Bloomberg

Najpopularniejszy luksusowy suv Europy, czyli Volvo XC60, ma następcę: to nowe Volvo XC60, które właśnie wchodzi do sprzedaży. Marka sprzedała w dziewięć lat na całym świecie blisko milion samochodów pierwszej generacji. Stanowiła ona 30 proc. sprzedaży Volvo i przyczyniła się do rozkwitu marki. W 2016 roku firma znalazła klientów na rekordową liczbę 530 tys. aut.

Prezes Volvo Car Group Hakan Samuelson jest pewien, że nowość będzie równie dobrze przyjęta jak poprzednik. – Mamy tradycję oferowania atrakcyjnych stylistycznie dynamicznych suvów, które wykorzystują najnowsze technologie – zapewnia. Nowy suv XC60 otrzymał wszystkie systemy znane z większego XC90.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Volvo znane jest z bezpiecznych samochodów i nowy model nie jest wyjątkiem. – Chcemy sprawić, aby po 2020 roku nikt w naszym samochodzie nie zginął i nie został ciężko ranny – zapewnia dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Malin Ekolm.

Światową nowością jest system Steer Assist. Dopełnił on nowatorski system City Safety, który wykrywa pieszych lub rowerzystów pojawiających się tuż przed maską.

Volvo jest pierwszą marką, która wykorzystuje aktywny system kierowniczy do unikania wypadków. Dzięki niemu auto nie tylko zahamuje w krytycznym momencie, ale także będzie starało się ominąć przeszkodę.

Steer Assist może okazać się przełomem w systemach bezpieczeństwa. Szwedzka marka podaje, że dzięki zastosowaniu aktywnego tempomatu z funkcją samoczynnego hamowania liczba najechań na tył zmalała w Szwecji o 40 proc. Aktywny system kierowniczy ma zmniejszyć liczbę tego typu kolizji do zera. Działa on od 50 do 100 km/h.

Aktywny system kierowniczy wykorzystywany jest także do unikania zderzeń czołowych, nad czym trzyma pieczę system zwany Oncoming Lane Mitigation; oprogramowanie działa przy prędkościach od 60 do 140 km/h. Kolejny system zapobiega zderzeniom podczas zmiany pasa ruchu. Dba o to Blind Spot Indication System, wzbogacony o Steer Assist.

Na dobrze oznaczonych drogach, podczas jazdy z prędkością do 130 km/h komfort prowadzącego podnosi Pilot Assist. Zapewnia on utrzymanie wybranej przez kierowcę prędkości i samoczynnie steruje oraz hamuje. Trzy nowe systemy bezpieczeństwa stanowią pierwszy krok ku autonomicznym pojazdom.

Szwedzki styl

Choć Volvo od 2010 roku należy do chińskiego koncernu Geely, marka nieustannie podkreśla szwedzkie pochodzenie estetyką odwołująca się do skandynawskiej tradycji. Wnętrze wyłożone jest elegancką drewnianą okładziną i skórą, zszywaną w sposób charakterystyczny dla najnowszej generacji Volvo.

Powściągliwość projektu podkreśla znikoma liczba pokręteł. Na konsoli jest jedno jedyne do regulacji głośności, zaś cała reszta znajduje się na tablecie. Volvo jako jedna z pierwszych marek wykorzystała duży dotykowy ekran do sterowania wszystkim funkcjami auta.

Z pewnością wymaga to od prowadzącego nieco wprawy, ale gesty podobne są do używanych w smartfonach, więc wszystko, do czego trzeba się przyzwyczaić to rozplanowanie poszczególnych funkcji, które ułożone są logicznie.

Czarne, duże wskaźniki są wyraźne, a obszyty skórą wieniec koła kierownicy dobrze leży w dłoniach.

Ekologia i dynamika

Coraz bardziej wyśrubowane normy zużycia paliwa i zarazem rosnące oczekiwania publiczności, która domaga się coraz lepszej dynamiki zmusiły Volvo, podobnie jak inne marki sprzedawane w Europie, do przygotowania napędu hybrydowego. XC60 w wersji T8 oferowany będzie z turbodoładowanym silnikiem benzynowym oraz elektrycznym, dającymi w sumie moc 407 KM. Pozwoli ona rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy.

Nieco słabsza wersja T6 otrzymała silnik wyposażony w turbosprężarkę i sprężarkę. Doładowana jednostka osiąga moc 320 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Kolejny benzynowy silnik ma 254 KM i napędza wersję T5.

Volvo XC60 można zamówić także z dieslami o mocach 190 i 235 KM (odpowiednio D4 i D5).

Wymienione silniki należą do nowej generacji (oznaczonej Volvo Engine Architecture), zaprojektowanej z myślą o nadchodzących dekadach. Są do 35 kg lżejsze od poprzedników o tych samych mocach, według producenta mniej spalają oraz pozwalają na współpracę z napędem elektrycznym.

Także cała platforma Volvo jest nowa, nazwana Scalable Product Architecture. Udoskonalona konstrukcja i użycie stali o wyższej wytrzymałości sprawiło, że nowy XC90 jest o 90 kg lżejszy od poprzednika.

Marka ogłosiła inwestycję w nową skalowalną platformę oraz nowe silniki w 2012 roku. Łącznie ten ambitny projekt pochłonął 11 mld dol. XC60 jest już trzecim modelem (po XC90 oraz S90/V90) wykorzystującym ją.

Produkcja XC60 ruszy w kwietniu w szwedzkim Goteborgu, a pierwsze dostawy spodziewane są latem.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana