Benzynowy silnik Nissana z dużą przyszłością

Nissan jako pierwszy wszedł na rynek aut elektrycznych, ale na salonie w Los Angeles (1-10 grudnia) ogłosi światu, że za wcześnie stawiać krzyżyk na silnikach benzynowych.

Publikacja: 27.11.2017 08:47

Benzynowy silnik Nissana z dużą przyszłością

Foto: Bloomberg

Szef grupy projektującej silniki benzynowe w Nissanie, Shinichi Kiga poinformował, że jego firma zamierza zachować technologię wewnętrznego spalania dla przedłużenia na wiele dekad jej przydatności. Nowy pojazd sportowo-użytkowy segmentu premium Infiniti QX50, pokazany w dniach prasowych przed salonem ma technologię, jaką Kiga chce wykorzystywać.

QX50 jest pierwszym w historii motoryzacji pojazdem ze zmiennym stopniem sprężania, jego silnik ma maksymalną sprawność cieplną 40 proc., dwukrotnie więcej od obecnie powszechnych silników benzynowych, których sprawność waha się od 20 do 30 proc.

Samochód VC z turbodoładowaniem jest wyzwaniem dla decydentów politycznych, którzy chętnie widzieliby koniec dominacji silników spalinowych w transporcie. Koszty baterii do pojazdów elektrycznych maleją wprawdzie, ale zwiększenie sprawności cieplej silników spalinowych może oddalić tę chwilę, kiedy elektryczne pojazdy zrównają się cenami, bez subwencji rządowych, z samochodami benzynowymi.

Postęp w technologii silników spalinowych wewnętrznego spalania jest „jedną z najbardziej pomijanych tendencji w sektorze, a te postępy narzucają pytanie: czy e-auta to najlepsze rozwiązanie kwestii emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy? ” — stwierdził szef firmy doradczej IHS Markit Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao.

Nowy silnik nazwany VC-Turbo dla celów marketingowych korzysta z nowej elektroniki i oprogramowania, aby stale wybierać optymalny stopień sprężania paliwa, a to kluczowy czynnik decydujący o mocy albo sprawności silnika benzynowego. VC-Turbo, 4-cylindrowy o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem uzyskuje średnio o 30-35 proc. mniejsze zużycie paliwa od znacznie większego 3,5-litrowego V6, który zastępuje, osiągając porównywalną moc i moment obrotowy.

Nissan twierdzi, że nowy silnik dorównuje momentem obrotowym jednostce wysokoprężnej, co decyduje o przyspieszaniu samochodu. Tradycyjnym silnikom benzynowym trudno było dotąd osiągnąć taki poziom osiągów i sprawności.

A dodatkowo Kiga mówi, że system, VC Turbo kosztuje o kilka tysięcy dolarów mniej od porównywalnego auta hybrydowego elektryczno-benzynowego, chociaż nie ma jeszcze hybrydy VC Turbo. Celem Kiga jest opracowanie silników do pojazdów Nissana i Infiniti o sprawności cieplnej 50 proc.

W ramach wyścigu zwiększania sprawności silników benzynowych Toyota opracowała 4-cylindrową jednostkę 2,4 litra — ma ją najnowsza wersja Camry — która według producenta osiąga sprawność 40 proc., bez korzystania z takich technologii jak zmienny stopień sprężania, a osiągnięta dzięki stałemu poprawianiu istniejących technologii.

Prognozy dotyczące wykorzystania silników spalinowych wewnętrznego spalania w najbliższych 10-15 latach są bardzo różne, ale niewielu ludzi z branży czy doradców przewiduje koniec tej technologii do 2030 r., jak to sugerują niektóre rządowe organy nadzoru. Np. Boston Consulting Group zakłada udział rynkowy samochodów elektrycznych na 14 proc. w 2030 r. IHS Markit twierdzi, że do 2025 r. 73 proc. lekkich pojazdów będzie mieć silniki benzynowe, a udział diesli zmaleje do ok. 17 proc.

Szef grupy projektującej silniki benzynowe w Nissanie, Shinichi Kiga poinformował, że jego firma zamierza zachować technologię wewnętrznego spalania dla przedłużenia na wiele dekad jej przydatności. Nowy pojazd sportowo-użytkowy segmentu premium Infiniti QX50, pokazany w dniach prasowych przed salonem ma technologię, jaką Kiga chce wykorzystywać.

QX50 jest pierwszym w historii motoryzacji pojazdem ze zmiennym stopniem sprężania, jego silnik ma maksymalną sprawność cieplną 40 proc., dwukrotnie więcej od obecnie powszechnych silników benzynowych, których sprawność waha się od 20 do 30 proc.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana