Samochód lepiej wynająć

Długoterminowy najem samochodów zdobywa z roku na rok coraz większą popularność nad Wisłą.

Publikacja: 06.11.2015 11:04

Samochód lepiej wynająć

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch Danuta Matłoch

Ja wskazują eksperci z Keralla Research w raporcie przygotowanym na zlecenie Carefleet, już co piąty przedsiębiorca z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce korzysta wynajmu długoterminowego samochodów i rynek ten stale rośnie. W trzecim kwartale 2015 r. rynek urósł aż o 14 proc. w ujęciu rocznym. Usługa ta konsekwentnie zastępuje pozostałe formy finansowania samochodów w przedsiębiorstwach – przede wszystkim zwykły leasing finansowy, ale także kredyt czy zakup aut służbowych ze środków własnych.

Dobre prognozy dla rynku

Z najnowszej edycji badania wynika, że aktualnie ponad trzy czwarte właścicieli firm z sektora MŚP (76,8 proc.) ma świadomość dostępności wynajmu długoterminowego pojazdów służbowych. Najwięcej przedsiębiorców deklarujących znajomość tej usługi reprezentuje branżę transport i telekomunikacja (93,8 proc.) i ulokowanych jest we wschodniej (45,9 proc.) oraz północno-zachodniej części Polski (31 proc.).

Mimo, że od 2009 roku liczba firm, które nie znają usługi spadła o ponad sto procent, wciąż jednak pozostaje grupa przedsiębiorców, którzy w ogóle nie wiedzą, że mogą rozważać skorzystanie z tej usługi (22,5 proc.). Firmy, które wykazują najniższy poziom znajomości wynajmu reprezentują głównie branżę usługową (65,8 proc.) i mają siedzibę w Regionie Północnym (11,1 proc).

Świadomość dostępności usługi przekłada się na coraz większe zainteresowanie. Eksperci wskazują, że już dzisiaj korzysta z niej co piąta firma. Perspektywy na przyszłość są bardzo obiecujące. Co czwarty badany, świadomy usługi ale nie korzystający z niej, przyznaje że rozważa taką możliwość. Pytani o korzyści wymieniają przede wszystkim

Obecnie niemal co piąty badany przedsiębiorca deklaruje, że korzysta z wynajmu długoterminowego, natomiast co czwarty rozważa skorzystanie z tej usługi. Ze wskazaniem potencjalnych korzyści, jakie wiążą się z outsourcingiem firmowej floty przedsiębiorcy nie mają problemów. Blisko 64 proc. spośród tych, którzy mają świadomość dostępności takiej usługi, potrafi jednocześnie wskazać jej potencjalne zalety. Najczęściej wymienianą i zarazem najważniejszą są korzyści finansowe

Aż 44,7 proc. przedsiębiorców uważa, że stałe, comiesięczne raty stanowiące dla firmy koszty uzyskania przychodu nie obciążają bilansu firmy i zwiększają płynność finansową. Kolejnymi korzyściami wymienianymi przez respondentów były: przewidywalność kosztów (36,6 proc.) oraz oszczędność kosztów i czasu poświęconego na obsługę serwisową, likwidację szkód czy wymianę opon w samochodach (23,7 proc.).

W dalszej części rankingu znalazły się takie zalety jak: możliwość wymiany samochodów na nowe bez angażowania się w sprzedaż dotąd używanego samochodu, udogodnienia wynikające z usług towarzyszących, większy dostęp do nowości oraz mniej formalności w procesie finansowania niż w przypadku kredytu.

Opcja przystępna cenowo

Ponad połowa badanych, którzy otrzymali ofertę cenową na usługę wynajmu wskazuje, że była ona zbieżna z ich oczekiwaniami (52,3%). Najczęściej taką opinię wyrażają firmy transportowe, w przeciwieństwie do firm budowlanych, które zdecydowanie gorzej oceniają dopasowanie ceny usługi do swoich oczekiwań. Najkorzystniej formę dopasowania ceny oceniają firmy mające od 21 do 50 aut.

Co trzeci badany wskazał jednak odpowiedź „Nie wiem”, co prawdopodobnie oznacza, że przedsiębiorcy mają kłopot z prawidłowym odczytaniem oferty – nie potrafią odnieść, porównać lub przeanalizować poszczególnych składowych w relacji do obecnie ponoszonych kosztów.

Ja wskazują eksperci z Keralla Research w raporcie przygotowanym na zlecenie Carefleet, już co piąty przedsiębiorca z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce korzysta wynajmu długoterminowego samochodów i rynek ten stale rośnie. W trzecim kwartale 2015 r. rynek urósł aż o 14 proc. w ujęciu rocznym. Usługa ta konsekwentnie zastępuje pozostałe formy finansowania samochodów w przedsiębiorstwach – przede wszystkim zwykły leasing finansowy, ale także kredyt czy zakup aut służbowych ze środków własnych.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana