Spółka j. v. australijskiej IMF Bentham i amerykańskiego funduszu spekulacyjnego Elliott Management prowadzi postępowania wyjaśniające sporów i zarządza roszczeniami arbitrażowymi. Teraz ogłosiła, że zamierza poprzeć pozew zbiorowy nabywców ciężarówek, którzy padli ofiarą kartelu Volvo, Daimlera, DAF z grupy Paccara, Iveco należącej do CNH Industrials i MAN (grupa VW).

Czwórka producentów została ukarana w lipcu przez Unię Europejską rekordową grzywną 2,9 mld euro za zmowę cenową i przerzucanie na klientów kosztów dostosowania pojazdów do surowszych norm emisji spalin. MAN uniknął kary, bo ujawnił zmowę, ale cała piątka przyznała się do istnienia kartelu w latach 1997-2011; w sprawie Scanii trwa nadal śledztwo.

Bentham Europe szacuje, że w tym okresie sprzedano w UE 10 mln ciężarówek, a cena każdej została zawyżona o ok. 10 500 euro. Spółka będąca także finansowym udziałowcem pozwów przeciwko sieci Tesco i Volkswagenowi zastrzegła, że jeszcze za wcześnie ogłaszać, która kancelaria prawna wniesie proponowany pozew, ani też w jakim kraju.

– Bantham jest zdeterminowana stworzyć okazję odzyskania nadpłat maksymalnej liczbie nabywców ciężarówek i umożliwić tym ofiarom kartelu zbiorowe dochodzenie zadośćuczynienia. Roszczenia wobec członków kartelu będą jednymi z największych w konsekwencji uznania kartelu – oświadczył Jeremy Marshall, chief investment officer w Bentham Europe, szef biura spółki w Londynie, odpowiedzialny za sprawy prowadzone w W. Brytanii i w krajach Europy.