W 2015 r. w zachodniej Europie rejestracja nowych samochodów wzrosła o 9 proc. do 13,2 mln — wynika z danych krajowych i oszacowań zebranych przez LMC Automotive. Brytyjska organizacja producentów SMMT przewiduje, że w 2016 r. poziom sprzedaży nie zmieni się, a zdaniem analityków kraje basenu śródziemnomorskiego muszą osiągnąć dalszą poprawę, aby cała Europa mogła zanotować wzrost sprzedaży. — Zakładamy poprawę o 5 proc., ale będzie to zależeć w dużym stopniu od południa Europy i częściowo od Francji — stwierdził analityk z Exane BNP Paribas, Dominic O’Brien. Jego zdaniem kluczowe znaczenie będą mieć Włochy i Hiszpania.

Oba te kraje osiągnęły rekordową poprawę w gronie 5 największych rynków europejskich: Włochy o 16 proc., Hiszpania o 21 — twierdzi LMC. Gospodarka Włoch jest w lepszej sytuacji, hiszpańska wykazywała oznaki ożywienia w ostatnich miesiącach, choć wynik grudniowych wyborów bez zdecydowanego wygranego może zagrozić dalszemu wzrostowi. Analityk uważa, że Daimler i Renault osiągną w tym roku najlepsze wyniki — Mercedes wykazuje nadal dobrą dynamikę sprzedaży, a Renault wypuszcza nowe samochody w nowych segmentach — stwierdził mając na myśli nowe Mégane i Scenic w tym roku.

W W. Brytanii tanie kredyty, rosnące zaufanie konsumentów, malejące bezrobocie i niska inflacja przyczyniły się do zwiększenia sprzedaży; w 2015 r. wzrosła o 6,3 proc. do 2,63 mln pojazdów, co jest nowym rekordem od 2003 r. Większość ekonomistów ankietowanych przez Reutera spodziewa się podwyższenia przez Bank Anglii w II kwartale stóp procentowych po raz pierwszy od 2007 r., co wpłynie na raty kredytów.

Sprzedaż Volkswagena zmalała w październiku o 10 proc. a w listopadzie o 20 proc. jako konsekwencja skandalu z emisjami spalin, w grudniu nastąpiła poprawa, bo spadek wyniósł tylko 0,4 proc. Seat wypadł najgorzej tracąc w grudniu 46 proc, a w całym roku 11 proc. Zdaniem Arndta Ellinghorsta z Evercore ISI, Brytyjczycy rozczarowali się dawną hiszpańską marką i przewiduje, że w bieżącym roku sprzedaż Seata w Europie będzie w zastoju albo zmaleje.

Volkswagen powinien osiągnąć poprawę o 2 proc., główna marka będzie mieć pewne trudności w pierwszych miesiącach, ale zakończy rok bez strat dzięki dużej lojalności swych klientów. — Marka VW wypadła zadziwiająco dobrze, rezygnacja z zamówień przez firmy flotowe zaszkodzi wynikom tylko na początku roku — stwierdził.