Jak podała w czwartek organizacja europejskich producentów ACEA, wszystkie poza kwietniem tegoroczne miesiące przyniosły zwiększenie popytu.
Sprzedaż nowych aut liczona od stycznia przekroczyła 10 milionów. to o 4,5 proc. lepszy wynik niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku. Przy czym wzrost w krajach będących nowymi członkami UE okazał się daleko wyższy od unijnej średniej i wyniósł 14,3 proc.
Od początku roku wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży odnotowano na blisko jednej trzeciej rynków. Według danych ACEA, w Europie Środkowo-Wschodniej sprzedaż o 22 proc. podskoczyła w Chorwacji, o blisko 20 proc. na Litwie, o 19,3 proc. na Węgrzech i o 17,8 proc. w Polsce (318,4 tys. nowych samochodów). Na największym europejskim rynku – w Niemczech (2,32 mln rejestracji) – wzrost był zaledwie 2,9-procentowy. We Francji (1,39 mln) popyt zwiększył się o 4,2 proc., a w Wielkiej Brytanii (1,64 mln) zmalał o 2,4 proc.
Najwięcej samochodów sprzedała Grupa Volkswagena – od stycznia 2,4 mln sztuk. to prawie 3 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazła się Grupa PSA, której wyniki liczone są już razem z Oplem – niespełna 1,08 mln, natomiast na trzecim – Grupa Renault z wynikiem niespełna 1,07 mln aut.
Na polskim rynku, który w tym roku rośnie w szybkim tempie, dominuje Skoda, za nią jest Toyota oraz Volkswagen. Jak podaje Samar, Najczęściej kupowanym modelem w tym roku jest Skoda Octavia. Na drugim miejscu znajduje się model z tej samej stajni – Fabia, a na podium zmieścił się jeszcze Opel Astra. Kolejne modele w rankingu popularności to Volkswagen Golf i Toyota Yaris. Pierwsza piętnastka, jak zwykle, zdominowana została przez samochody małe i kompaktowe. Jednymi przedstawicielami klasy średniej byli Volkswagen Passat (miejsce 12.) oraz Skoda Superb (miejsce 15.), samochody bardzo chętnie wybierane przez firmy.