Volvo V90 CC: rośnie tłok w segmencie premium

Najnowsze terenowe kombi ma potwierdzić ambicje Volvo w segmencie premium i wesprzeć plany prezesa Hakana Samuelssona dojścia do sprzedaży 800 tys. aut rocznie w 2020 r.

Publikacja: 11.02.2017 15:42

Volvo V90 Cross Country, czwarty model z serii 90 i czwartej generacji z serii CC, pokazany we wrześniu 2016 w Göteborgu trafia w lutym na rynek, w Polsce jest dostępny zależnie od wersji napędu i wyposażenia w cenie od 230 100 zł do 310 600 zł.

V90 CC jest pierwszym autem w ofensywie produktowej przewidzianej w 2017 r. Podczas salonu w Genewie Szwedzi pokażą kolejne wersje XC60 i XC40, a na jesienie pojawią się w sprzedaży hybrydowa limuzyna S90 T8 i auto sportowe.

W 2014 r. prezes Hakan Samuelsson przedstawił 4-letni plan całkowej wymiany gamy modeli Volvo w ciągu 4 lat. Oznaczało to pojawienie się trzech nowych z serii 90 — sportowo-użytkowego XC90, limuzyny S90 i kombi V90, które zastąpiły S80 i V70. W 2017 r. pojawi się nowy XC60, który zastąpi dotychczasowy szlagier handlowy w Europie, w 2018 r. znajdą się na rynku V60 i S60, posadowione na tych samych płytach podłogowych co seria 90. W 2018 r. Volvo zacznie sprzedaż mniejszej krzyżówki XC40 na nowej płycie, ale z silnikami większych pojazdów.

Nowy właściciel Volvo Cars, Geely Holding z Zhejiang pomógł Szwedom w pozyskaniu 11 mld dolarów na inwestycje — na rodzinę nowych modeli (X90 był pierwszym zaprojektowanym już za nowego właściciela), na dwie nowe fabryki w Chinach i w Charleston w Południowej Karolinie, która ma ruszyć w 2018 r.

To wszystko ma zapewnić szwedzkiej firmie dojście do sprzedaży na świecie 800 tys. samochodów rocznie w 2020 r., co oznaczałoby ponad dwukrotną poprawę w porównaniu z 2010 r. (373 525 sztuk), gdy Chińczycy odkupili Volvo od Forda. Świeży kapitał i nowe modele już bardzo poprawiły sytuację firmy z Göteborga: w ostatnich 2 latach jej sprzedaż przekroczyła na świecie 500 tys. sztuk — w 2015 r. wyniosłą 503 127, w ubiegłym roku 534 332 dzięki Chinom, (90 930, +11,5 proc.), Stanom (82 726, +18,1) i Europie Zachodniej (206 144, +4,1), bo w Szwecji nastąpił spadek sprzedaży o 1,3 proc. do 71 200 sztuk.

W Polsce rynek zwiększył się ponad dwukrotnie w latach 2007-16, z 3743 do 7741, a najbardziej popularnymi były XC60 (3202, 41 proc.), XC90 (1063, 14 proc.) i V40 (1011, 13 proc.).

V90 CC na wszystkie warunki

W samochodzie dokonano zmian w karoserii, stała się mniej kanciasta od poprzednich, bardziej opływowa, z wieloma elementami plastikowymi i przetłoczeniami, wszechstronność funkcjonowania zapewnia napęd na 4 koła i zwiększony o 6,5 cm do 21 cm prześwit, zapewniający bezpieczną jazdę po wertepach.

Auto powstało na płycie podłogowej SPA wspólnej dla serii 90, korzysta też z rodziny silników Drive-E: dwóch diesli o mocy 190 i 235 koni i dwóch benzynowych o mocy 254 i 320 koni. Przenoszenie napędu zapewniają 8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów i mechaniczna w podstawowej wersji.

Wnętrze jest luksusowo wyposażone, identycznie jak w V90; deska rozdzielcza obszyta czarną skorą, centralnie umieszczony wyświetlacz wielkości tabletu, z licznymi funkcjami dotykowymi (podobno do opanowania). Fotele zapewniają komfort (włącznie z masażem pleców i podgrzewaniem), z czego Volvo słynie. Miejsca na nogi jest dość z tyłu, z przodu trochę gorzej.

Volvo zapewnia tradycyjnie seryjne systemy bezpieczeństwa: 7 poduszek powietrznych i układ City Safety, który automatycznie zahamuje auto w podbramkowej sytuacji. Obecna generacja tego systemu działa, gdy różnica prędkości między pojazdami wynosi do 50 km/h prędkości.

Do prędkości 40 km/h pojazd może hamować także przed pieszymi, rowerzystami, a nawet dużymi zwierzętami. Także tempomat adaptacyjny isystem odczytujący znaki drogowe są bez dopłaty. Seryjny jest także system wspomagający jazdę w korkach oraz układ trzymający auto na właściwym pasie ruchu. Samochód ma też funkcję Hill Descent Control ułatwiającą pokonywanie stromych zjazdów. Standardem jest 10-głośnikowy zestaw audio i radio z funkcją Bluetooth. Auto dostępne jest wyłącznie ze światłami LED. Relingi, komputer pokładowy oraz dwustrefowa klimatyzacja automatyczna – wszystkie te elementy także nie wymagają dopłaty.

Opcje

Oferta opcji dodatkowych  V90 CC jest bogata i pozwala dostosowaa samochód  do indywidualnych potrzeb. są to m.in. system audio Bowers&Wilkins (14 210 zł), nawigacjaSensus (5090 zł), funkcja Volvo On Call z hot spot Wi-Fi (4430 zł), czy Apple CarPlay (1600 zł). Za dach panoramiczny trzeba  dopłacić 6910 zł.

Wrażenia z jazdy

Wnętrze jest doskonale wyciszone, system Boewers&Wilkins powoduje, że mimo jazdy czujemy się jak na koncercie w filharmonii, jakość dźwięku jest niewyobrażalna. Słabszy silnik Diesla pracuje ciszej od benzynowego, samochód doskonale spisuje się na zakrętach, nie wpada w poślizg przy nagłym  hamowaniu na żwirowej  drodze pokrytej lodem i śniegiem. Auto ma pronblem z ruszeniem pod górę na śliskim terenie, natomiast doskonale pokonuje wszystkie korzenie  i wykroty, podczas jazdy z góry ułatwia życie kierującemu systemem Hill Descent Control.

Diesel o mocy 190 koni potrzebował  podczas spokojnej jazdy z 2 osobami bez bagażu 7,7 l oleju na 100 km, więcej od danych podawanych przez producenta. Mimo tego, samochód ma wszelkie dane, by zyskać popularność wśród zamożniejszych klientów.

Volco V90 CC będzie mięć za konkurentów Audi A6 Allroad i nowego Mercedesa klasy E All-Terrain.

Dane techniczne

Silnik:  4-cylindrowy, rzędowy poprzeczny z turbodoładowaniem o poj. 1969 ccm

Maks. moc:   140 KW/190 KM przy 4250 obr/min

Maks. moment obrot.:   400 Nm przy 1750 obr./min

Maks. prędkość: 210 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9 sek.

Spalanie: 6,2 l miasto/ 4,7 trasa/średnie 5,2 l oleju (dane producenta)

Emisja CO2: 138 g/km, norma Euro VI

Zbiornik paliwa:  60 l

Bagażnik: 560 — 1526 l

Gwarancja: 2 lata (z możliwością dokupienia dalszych 3 lat).

Plusy:

+ komfort (cisza w kabinie, fotele z masażem, jakość muzyki)

+ bezpieczeństwo (nadmiar mocy silnika, limit prędkości na szybie,  zaczyna mrugać, gdy jest przekroczony, kamera cofania pokazująca całe auto z góry)

+ koło zapasowe

Minusy:

–  za mało miejsca na nogi z przodu

– stara nawigacja, nie uwzględnia zmiany trasy

– 18-calowe koła (bez opcji na mniejsze)

Volvo V90 Cross Country, czwarty model z serii 90 i czwartej generacji z serii CC, pokazany we wrześniu 2016 w Göteborgu trafia w lutym na rynek, w Polsce jest dostępny zależnie od wersji napędu i wyposażenia w cenie od 230 100 zł do 310 600 zł.

V90 CC jest pierwszym autem w ofensywie produktowej przewidzianej w 2017 r. Podczas salonu w Genewie Szwedzi pokażą kolejne wersje XC60 i XC40, a na jesienie pojawią się w sprzedaży hybrydowa limuzyna S90 T8 i auto sportowe.

Pozostało 92% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką