Nowy MAN z polskiej fabryki

Zakład Volkswagena powstający we Wrześni już w przyszłym roku mocno rozkręci eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Publikacja: 09.11.2015 21:00

W fabryce Volkswagena we Wrześni będą produkowane m.in. nowe auta dostawcze marki MAN

W fabryce Volkswagena we Wrześni będą produkowane m.in. nowe auta dostawcze marki MAN

Foto: materiały prasowe

W nowo budowanej fabryce Volkswagena we Wrześni, obok nowej generacji modelu Crafter, ma być produkowane auto koncernu MAN. Będzie to samochód dostawczy MAN TGE, posiadający tę samą konstrukcje co Crafter. Zostanie zaprezentowany na targach IAA 2016 w Hannowerze, a do sprzedaży trafi w 2017 r.

– Wielu naszych klientów posiadających pojazdy ciężkie, potrzebuje również lekkich samochodów dostawczych. Dlatego MAN TGE będzie idealnym uzupełnieniem naszej dotychczasowej oferty – twierdzi Joachim Drees, prezes MAN Truck & Bus.

Skorzystają dostawcy

Nowy model przyniesie także szansę zwiększenia produkcji w tych polskich firmach, które specjalizują się w zabudowach pojazdów. MAN z wrzesińskiej fabryki, obok klasycznego furgonu, ma bowiem powstawać także w dedykowanych wersjach np. dla służb komunalnych lub pożarniczych. Firma już zapowiedziała, że będzie rozszerzać współpracę z dostawcami tego rodzaju komponentów.

Budowa fabryki we Wrześni nabiera tymczasem coraz większego rozpędu. Hale karoserii, lakierni i montażu są już na ukończeniu, trwają prace przy podłączeniach mediów.

Do zakładu przywożone są już elementy gotowych linii produkcyjnych: roboty spawalnicze, zgrzewarki czy wyposażenie lakierni i linii produkcyjnych. Rozpoczęła się także budowa Zakładu Zabudów Specjalnych, gdzie modele Craftera będą przygotowywane i dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów. Gotowa jest fasada budynku, kończą się prace nad zadaszeniem i przygotowaniem podłoża wewnątrz hali. Do końca zbliża się budowa biur w centralnej części zakładu. Będą tak usytuowane, że linie produkcyjne będą widoczne tuż za ich oknami.

Rekordowa inwestycja

W zakładzie znajdzie zastosowanie wiele rozwiązań służących ochronie środowiska. Będą tam m.in. rekuperatory energii cieplnej, dzięki którym uda się ponownie wykorzystać aż 75 proc. ciepła technologicznego. Produkcja samochodów ruszy jesienią przyszłego roku.

Fabryka Craftera to jedna z największych inwestycji w polskiej motoryzacji w ostatnich latach. – Do tej pory budowa fabryki Craftera kosztowała nas 450 mln euro z zaplanowanych 800 mln euro – mówi Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

W zakładzie znajdzie zatrudnienie ok. 3 tys. osób. Umocni to pozycję VW Poznań jako największego pracodawcy w Wielkopolsce. Już w końcu ubiegłego roku firma zatrudniała 6,8 tys. osób, w tym roku doszedł kolejny tysiąc, głównie do budowanego zakładu we Wrześni. W rezultacie do 2018 roku liczba pracowników VW Poznań wzrośnie do 10 tys.

Wzrośnie także zatrudnienie w otoczeniu. Już rok temu działalność VW Poznań przekładała się na utrzymanie 13,6 tys. miejsc pracy u poddostawców. – Oznacza to, że na każde miejsce pracy stworzone bezpośrednio przez Volkswagena, powstawały dodatkowo dwa miejsca w firmach, które z nami współpracują – mówi Dagmara Prystacka, rzeczniczka Volkswagen Poznań.

Magnes dla inwestorów

Polska fabryka craftera staje na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. O wyborze zadecydowały m.in. grunty położone w odległości zaledwie 4 km od autostrady A2 oraz 60 km od międzynarodowego lotniska Poznań – Ławica. Dla wałbrzyskiej strefy zakład Volkswagena okazał się strzałem w dziesiątkę: w okolice Wrześni przyciąga teraz coraz to nowych inwestorów.

Rozpoczęcie produkcji Craftera, a następnie MAN-a przyniesie znaczący wzrost eksportu polskiej motoryzacji, która już w tym roku przekroczy poziom 20 mld euro. Volkswagen Poznań jest obecnie trzecim producentem samochodów w Polsce z 25,3-proc. udziałem w rynku.

W Poznaniu powstają dwa modele: Caddy w wersji osobowej i dostawczej oraz dostawczy Transporter. W pierwszych 10 miesiącach wyprodukowano 137,3 tys. aut, z których 134,7 tys. na eksport.

Cała tegoroczna produkcja wyniesie 170,6 tys. i będzie nieznacznie mniejsza niż w roku ubiegłym.

W nowo budowanej fabryce Volkswagena we Wrześni, obok nowej generacji modelu Crafter, ma być produkowane auto koncernu MAN. Będzie to samochód dostawczy MAN TGE, posiadający tę samą konstrukcje co Crafter. Zostanie zaprezentowany na targach IAA 2016 w Hannowerze, a do sprzedaży trafi w 2017 r.

– Wielu naszych klientów posiadających pojazdy ciężkie, potrzebuje również lekkich samochodów dostawczych. Dlatego MAN TGE będzie idealnym uzupełnieniem naszej dotychczasowej oferty – twierdzi Joachim Drees, prezes MAN Truck & Bus.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana