Najlepszy styczeń w historii motocykli

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w styczniu sprzedano 535 nowych motocykli.

Publikacja: 11.02.2016 15:26

Najlepszy styczeń w historii motocykli

Foto: spółka

Był to najlepszy dla branży nowych motocykli styczeń od jedenastu lat, tj. od kiedy PZPM monitoruje ten rynek.

Dane rejestracyjne pokazują, że najpopularniejszą marką pozostaje polski Romet Motors, ze sprzedażą 118 sztuk. Jego udział spadł jednak do 22 proc. z 42 proc. rok wcześniej.

Na drugim miejscu znalazła się Honda ze sprzedażą 61 maszyn i ponad 90-proc. wzrostem r/r. Natomiast trzecie miejsce zajęło BMW, które sprzedało 53 motocykle i poprawiło ubiegłoroczny wynik o blisko 36 proc.

Według analityków PZPM, po pierwszym miesiącu już widać, że w całym 2016 roku dominującym będzie segment motocykli z silnikami 125 centymetrów sześciennych. W ubiegłym miesiącu ta grupa stanowiła 60 proc. całej sprzedaży. Na drugim miejscu z udziałem 22 proc. znalazły się największe motocykle z pojemnościami powyżej 750 centymetrów. To w tym segmencie bezapelacyjnym liderem pozostaje BMW. Bawarski producent ma obecnie prawie 10-procenty udział w całym polskim rynku nowych motocykli, w porównaniu do 7,3 proc. w tym samym czasie rok wcześniej.

Spadkiem zakończył natomiast ubiegły miesiąc rynek motocykli używanych. W styczniu liczba pierwszych rejestracji zamknęła się na nieco ponad 1,6 tys. sztuk, co jest wynikiem o 30 proc. gorszym niż w styczniu 2015 roku. W sprowadzanych używanych maszynach dominują marki japońskie. Najpopularniejsza okazała się Honda przed Yamahą i Suzuki.

Na razie trudno przewidzieć, czy obecny rok okaże się lepszy od poprzedniego, porównania będą bowiem odnoszone do wysokiej bazy. Według PZPM, w całym 2015 roku sprzedano bowiem prawie 23,9 tys. nowych motocykli, co jest wynikiem blisko dwa i pół razy większym niż rok wcześniej. Tylko w grudniu sprzedaż poszybowała w górę sześciokrotnie w ujęciu rok do roku – do prawie 2 tys. sztuk. Nie gorzej wiodło się sprzedawcom motorowerów, gdzie grudniowy popyt skoczył pięciokrotnie – do 3,4 tys.

Dynamiczny wzrost w końcówce roku był efektem zmiany przepisów homologacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem Europarlamentu, od początku 2016 roku nowo rejestrowane motocykle i motorowery muszą posiadać automatyczny wyłącznik oświetlenia. Niby drobiazg, ale nakręcił popyt jak niegdyś likwidacja „kratki” pozwalającej odliczyć VAT w samochodach służbowych.

Jednakże nowe motocykle świetnie sprzedawały się przez cały rok. To wynik wprowadzonych w połowie 2014 roku zmian w prawie pozwalających kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych posiadaczom prawa jazdy kat. B. Wcześniej mogli oni bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 centymetrów i mocy silnika do 4 kilowatów.

W tym roku rynek napędzać może wzbogacana oferta producentów. Przykładowo Honda będzie rozwijać segment Adventure, gdzie lokomotywą sprzedaży ma być model Africa Twin. Z kolei Yamaha chce m.in. rozwijać modną rodzinę Sport Heritage i segment MT.

Był to najlepszy dla branży nowych motocykli styczeń od jedenastu lat, tj. od kiedy PZPM monitoruje ten rynek.

Dane rejestracyjne pokazują, że najpopularniejszą marką pozostaje polski Romet Motors, ze sprzedażą 118 sztuk. Jego udział spadł jednak do 22 proc. z 42 proc. rok wcześniej.

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera