Auta w USA: pierwszy spadek w 2017 r. od 8 lat

Główne firmy samochodowe w USA podały skromne dane o sprzedaży w grudniu mimo oferowania znacznych rabatów, aby zmniejszyć zapasy aut czekających w salonach na klientów

Publikacja: 08.01.2018 12:32

Auta w USA: pierwszy spadek w 2017 r. od 8 lat

Foto: Bloomberg

Sprzedaż w grudniu zmalała do 17,9 mln pojazdów w skali rok, po korekcie sezonowej, z 18,2 mln rok wcześniej; w2 ostatecznym wyliczeniu spadek wyniósł 1,8 proc. do 17,23 mln aut wobec 17,55 mln w 2016 r. — wynika z danych Autodata. Analitycy i eksperci spodziewali się 17,1-17,5 mln sztuk. Był to pierwszy roczny spadek od 2009 r., ale specjaliści uspokajają, że spadek był niewielki, a sektor ma się dobrze. Klienci kupują droższe modele, z dodatkowym wyposażeniem.

Inwestorzy zignorowali te dane, bo stawiają nadal na nie słabnącą w całym roku popularność wersji sportowo-użytkowych, furgonetek (pickup trucks) i krzyżówek, zapewniających ich producentom znacznie lepsze marże od kompaktów czy limuzyn. Jednakże po kilku latach wzrostu niektórzy eksperci motoryzacji spodziewają się w bieżącym roku zmniejszenia sprzedaży z racji nasycenia rynku i gorszych warunków kredytowych z powodu wyższych stóp.

General Motors zmniejszy w grudniu sprzedaż o 3,3 proc. do 308 539 pojazdów, bo zalały zakupy firm flotowych, rent-a-car i urzędów publicznych. Sprzedaż dla osób fizycznych dająca lepszą marżę wzrosła z kolei o 1,8 proc. GM zmniejszył ponadto zapasy gotowych aut czekających u dealerów z ok. 70 dni handlowych do 63, zyskując na giełdzie. W całym roku jego sprzedaż ex zmalała, o 1,3 proc. do 3 002 241 sztuk, a średnia cena transakcji wyniosła 35 400 dolarów wobec średniej dla całego rynku 31 600 dolarów.

W 2018 r. koncern z Detroit spodziewa się rocznego rynku poniżej 17 mln. — W bieżącym roku wielu konsumentów otrzyma dodatkowy czek z racji reformy podatkowej — stwierdził główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem. — Pozwoli to wesprzeć gospodarkę i utrzymać sprzedaż pojazdów na wysokim poziomie nawet przy wyższych stopach procentowych — uważa.

Ford podał o zwiększeniu sprzedaży w grudniu o 0,9 proc. do 2452 049 sztuk dzięki poprawie o 17 proc. przez klientów flotowych. Sprzedaż indywidualna zmalała z kolei o 4 proc., a furgonetek o 1 proc. W całym roku Ford zmniejszył sprzedaż o 1,1 proc. do 2 586 715 szt. Model Ford Fusion zanotował spadek o 21,2 proc., a marka furgonetek serii F (F-Series) zyskała 9,3 proc.

Fiat Chrysler Automobiles zanotował największy spadek w grudniu, o 11 proc. do 171 9846, w tym o 3 proc. w sprzedaży osobom fizycznym. Sprzedaż klientom flotowym stopniała o 42 proc. zgodnie ze zmianą strategii tego koncernu zmierzającą do ograniczenia tej mało rentownej działalności. W całym ro0 ku FCA miał spadek sprzedaży o 8,2 proc.. do 2 059 376 sztuk.

– Wizyty w salonach zdecydowanie wzrosły po świętach, gdy firmy robiły wszystko, by jak najwięcej sprzedać przed końcem roku — stwierdziła Jessica Caldwell z portalu Edmunds.com.

Wśród firm z Azji Toyota zmniejszyła sprzedaż w grudniu o 8,3 proc. do 222 985 i w całym roku o 0,6 proc. do 2 434 515, Honda o 7 proc. w grudniu, a Nissan o 9,5 proc. do 138 226

Volskwagen potwierdził powrót do łask po skandalu z emisjami spalin, osiągając wzrost o o 5,2 proc. do 339 676 sztuk.

Mimo gorszego roku w Stanach sprzedaż samochodów na świecie w 2017 r. powinna była wzrosnąć o 2,5 proc. do rekordowych 94,5 mln głównie dzięki dużemu popytowi w Chinach. Ostateczne dane zostaną ogłoszone w lutym.

Przed producentami stoi wiele wyzwań, zwłaszcza wzrost popularności usług w rodzaju Ubera, aut elektrycznych i pojawienie się pojazdów autonomicznych. To wszystko może wpłynąć na popyt na nowe samochody, ale zdaniem Michelle Krebs z AutoTrader te czynniki zaszkodzą sprzedaży dopiero za kilkadziesiąt lat.

Sprzedaż w grudniu zmalała do 17,9 mln pojazdów w skali rok, po korekcie sezonowej, z 18,2 mln rok wcześniej; w2 ostatecznym wyliczeniu spadek wyniósł 1,8 proc. do 17,23 mln aut wobec 17,55 mln w 2016 r. — wynika z danych Autodata. Analitycy i eksperci spodziewali się 17,1-17,5 mln sztuk. Był to pierwszy roczny spadek od 2009 r., ale specjaliści uspokajają, że spadek był niewielki, a sektor ma się dobrze. Klienci kupują droższe modele, z dodatkowym wyposażeniem.

Inwestorzy zignorowali te dane, bo stawiają nadal na nie słabnącą w całym roku popularność wersji sportowo-użytkowych, furgonetek (pickup trucks) i krzyżówek, zapewniających ich producentom znacznie lepsze marże od kompaktów czy limuzyn. Jednakże po kilku latach wzrostu niektórzy eksperci motoryzacji spodziewają się w bieżącym roku zmniejszenia sprzedaży z racji nasycenia rynku i gorszych warunków kredytowych z powodu wyższych stóp.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera