Sprzedaż w grudniu zmalała do 17,9 mln pojazdów w skali rok, po korekcie sezonowej, z 18,2 mln rok wcześniej; w2 ostatecznym wyliczeniu spadek wyniósł 1,8 proc. do 17,23 mln aut wobec 17,55 mln w 2016 r. — wynika z danych Autodata. Analitycy i eksperci spodziewali się 17,1-17,5 mln sztuk. Był to pierwszy roczny spadek od 2009 r., ale specjaliści uspokajają, że spadek był niewielki, a sektor ma się dobrze. Klienci kupują droższe modele, z dodatkowym wyposażeniem.
Inwestorzy zignorowali te dane, bo stawiają nadal na nie słabnącą w całym roku popularność wersji sportowo-użytkowych, furgonetek (pickup trucks) i krzyżówek, zapewniających ich producentom znacznie lepsze marże od kompaktów czy limuzyn. Jednakże po kilku latach wzrostu niektórzy eksperci motoryzacji spodziewają się w bieżącym roku zmniejszenia sprzedaży z racji nasycenia rynku i gorszych warunków kredytowych z powodu wyższych stóp.
General Motors zmniejszy w grudniu sprzedaż o 3,3 proc. do 308 539 pojazdów, bo zalały zakupy firm flotowych, rent-a-car i urzędów publicznych. Sprzedaż dla osób fizycznych dająca lepszą marżę wzrosła z kolei o 1,8 proc. GM zmniejszył ponadto zapasy gotowych aut czekających u dealerów z ok. 70 dni handlowych do 63, zyskując na giełdzie. W całym roku jego sprzedaż ex zmalała, o 1,3 proc. do 3 002 241 sztuk, a średnia cena transakcji wyniosła 35 400 dolarów wobec średniej dla całego rynku 31 600 dolarów.
W 2018 r. koncern z Detroit spodziewa się rocznego rynku poniżej 17 mln. — W bieżącym roku wielu konsumentów otrzyma dodatkowy czek z racji reformy podatkowej — stwierdził główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem. — Pozwoli to wesprzeć gospodarkę i utrzymać sprzedaż pojazdów na wysokim poziomie nawet przy wyższych stopach procentowych — uważa.
Ford podał o zwiększeniu sprzedaży w grudniu o 0,9 proc. do 2452 049 sztuk dzięki poprawie o 17 proc. przez klientów flotowych. Sprzedaż indywidualna zmalała z kolei o 4 proc., a furgonetek o 1 proc. W całym roku Ford zmniejszył sprzedaż o 1,1 proc. do 2 586 715 szt. Model Ford Fusion zanotował spadek o 21,2 proc., a marka furgonetek serii F (F-Series) zyskała 9,3 proc.