Jak podsumowuje Instytut Samar, tegoroczna sprzedaż jest wyższa od wyniku z ubiegłego roku o 6,1 proc. Także październik przyniósł poprawę sprzedaży: liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych przekroczyła 34 tys., co daje wzrost w ujęciu rok do roku o 2,8 proc. Październikowy wynik okazał się zarazem o 6,2 proc. lepszy od rezultatu z września.
Wciąż zwraca uwagę wysoki reeksport: Samar szacuje, że w ubiegłym miesiącu ok. 2,5 tys. samochodów zostało wywiezionych za granicę. Głównie do Niemiec, gdzie ceny są nieco wyższe niż w Polsce. Reeksport sprawia, że liczba aut trafiających na polskie drogi jest w rzeczywistości niższa niż podają statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
W przypadku samych aut osobowych liczba rejestracji zbliżyła się do poziomu 285,2 tys., co w porównaniu do pierwszych dziesięciu miesięcy 2014 roku daje wzrost na poziomie 4,8 proc., czyli 13 tys. sztuk. Na lepszy od ubiegłorocznego wynik pracują firmy, których udział w sprzedawanych samochodach przekracza już 70 proc. Samar zaznacza, że ten odsetek w rzeczywistości może być jeszcze wyższy: statystyka nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które ewidencja pojazdów i kierowców klasyfikuje w grupie „osób fizycznych”. – Ponieważ w tej grupie mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obydwoma segmentami klientów może się jeszcze bardziej rozwarstwiać – podkreśla w raporcie Samar.
Październik okazał się stosunkowo słabym miesiącem dla marek popularnych. Odnotowały one spadek w ujęciu rocznym o 2,6 proc. Za to sprzedaż marek premium podskoczyła o jedną trzecią. Licząc od stycznia rynek premium poprawił się o 18,1 proc., natomiast samochody popularne wypracowały wzrost na poziomie 3,3 proc.
Najlepiej sprzedającą się marką pozostaje Skoda, która od stycznia do końca października sprzedała 36,2 tys. samochodów osobowych. To jednak o prawie 3 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Na drugim miejscu znalazła się Toyota – 28,3 tys. aut, na trzecim utrzymuje się Volkswagen ze sprzedażą 27,8 tys. samochodów.