Jak podał w piątek Instytut Samar, w lipcu zakłady Opla w Gliwicach, Fiata w Tychach oraz Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały łącznie 64,4 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To o przeszło 19 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o prawie 14 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Łączna produkcja za pierwszych siedem miesięcy tego roku sięga już 416,9 tys. samochodów i w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyła się o 12 proc.

Liderem produkcji pozostaje Fiat: od stycznia z tyskiej fabryki FCA wyjechało 199,8 tys. samochodów. To nieznacznie (o 2 proc. ) mniej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazł się Opel, czyli General Motors Manufacturing Poland: 7-miesięczna produkcja wyniosła 118 tys. aut i podskoczyła w ujęciu rocznym przeszło dwukrotnie. Z kolei Volkswagen w Poznaniu wyprodukował 99,1 tys. samochodów, co jest wynikiem słabszym od ubiegłorocznego o przeszło jedną dziesiątą. W sumie polskie fabryki wyprodukowały przeszło 361,7 tys. samochodów osobowych i ponad 55,1 tys. dostawczych.

– Lipiec jest drugim miesiącem w 2015 roku pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. Ustępuje jedynie lutemu, gdy wyprodukowano prawie 67,5 tys. pojazdów. Jednocześnie jest to najlepszy lipiec od wielu lat – komentuje Samar.

W całym 2015 roku największy wzrost produkcji wypracuje – tak jak do tej pory – fabryka Opla w Gliwicach. Według nieoficjalnych informacji, plan na ten rok to wyprodukowanie 165 tys. samochodów. W porównaniu do 90 tys., jakie wyjechały z fabryki w ubiegłym roku, będzie to ogromny skok. W roku przyszłym produkcja będzie dalej rosła, prawdopodobnie nie mniej niż o 5-10 proc. Taki wynik przyniesie wprowadzenie do produkcji na przełomie września i października nowej generacji astry. Pod koniec roku w Gliwicach będą więc powstawać 4 modele: 5-drzwiowa astra V generacji, dotychczasowa 3-drzwiowa wersja GTC, kabriolet Cascada oraz dotychczasowy 4-drzwiowy sedan.

Pozostali producenci aut – Fiat w Tychach i Volkswagen z Poznaniu najprawdopodobniej zakończą obecny rok produkcją na poziomie porównywalnym z rokiem ubiegłym. – Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, wyprodukujemy ok. 300 tys. samochodów – potwierdza rzecznik FCA Poland, Bogusław Cieślar. Ta największa fabryka samochodów w Polsce niedawno rozpoczęła produkować nową 500-tkę, ale dotychczasowa generacja tego modelu będzie zjeżdżać z linii jeszcze do jesieni, dla realizacji wcześniejszych zamówień. Ponadto w Tychach powstaje jeszcze Abarth 500, Lancia Ypsilon oraz produkowany na zlecenie Forda model Ka. W roku przyszłym eksport samochodów powiększy dostawczy Volkswagen Crafter, którego fabryka powstaje we Wrześni.