Na koniec 2017 r., po raz pierwszy w historii, ma przekroczyć milion egzemplarzy – wynika z najnowszego raportu Bloomberg New Energy Finance. Polska na razie nie dokłada się do tego wyniku. Od początku lipca do końca września br. klienci nabyli łącznie 287 000 pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in. Oznacza to wzrost o 63% względem analogicznego okresu w 2016 r. i o 23% w porównaniu do II kwartału 2017 r. Według ekspertów BNEF, łączna, roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych na świecie po raz pierwszy w historii przekroczy poziom miliona egzemplarzy.
Za ponad połowę globalnego popytu na samochody elektryczne odpowiadają Chiny. Drugim największym rynkiem EV jest Europa z udziałem wynoszącym 24%, a z nią plasuje się Ameryka Północna. Jak powiedziała Aleksandra O’Donovan, będąca jednym z autorów raportu BNEF, chiński rząd jest bardzo skoncentrowany na zwiększeniu sprzedaży EV. Jednym z powodów jest wysoki poziom lokalnego zanieczyszczenia powietrza w miastach, zaś drugim dążenie Państwa Środka do ekspansji na światowym rynku pojazdów napędzanych prądem.
– Wdrożone przez rząd w Pekinie dotacje powodują, że samochód elektryczny może okazać się nawet o 40% tańszy niż jego spalinowy odpowiednik – dodała O’Donovan.
W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), raport Bloomberga to kolejne potwierdzenie trendu, który obserwujemy od dłuższego czasu.
– Wyniki sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie rosną, tymczasem rynek w Polsce znajduje się w stagnacji. Mamy na drogach mniej niż dwa tysiące pojazdów elektrycznych i łapiemy niestety coraz większy dystans do najbardziej rozwiniętych europejskich państw w tym obszarze. W momencie, gdy Wielka Brytania przeznacza dodatkowe środki w wysokości 400 mln funtów na promocję elektromobilności, z czego 100 mln funtów na wsparcie sprzedaży pojazdów elektrycznych, w Polsce cały czas czekamy na stworzenie ram prawnych, w których elektromobilność się będzie mogła zacząć rozwijać – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.