Auta w marcu: największa poprawa w Kanadzie i Włoszech

Dwa dni robocze więcej w marcu przyczyniły się do poprawy sprzedaży nowych samochodów na najważniejszych rynkach. Do salonów ruszyli Włosi, ale najbardziej zaskoczyli Kanadyjczycy.

Publikacja: 06.04.2017 11:06

USA

Sprzedaż nowych pojazdów była mniejsza od oczekiwań, zwłaszcza Forda, będąc zwiastunem zwolnienia tempa cyklu wzrostowego. Sprzedaż samochodów osobowych, sportowo-użytkowych i furgonetek zmalała do 16,62 mln w skali rocznej z 17,58 mln w lutym i 16,67 mln rok temu — wynika z danych Autodata. Po raz pierwszy od sierpnia poziom sprzedaży zmalał poniżej 17 mln. Analitycy spodziewali się zdecydowanie więcej — średnio 17,3 mln sztuk.

– Rynek był bardzo, bardzo ciężki w marcu — stwierdziła wiceprezes Nissana USA ds. sprzedaży, Judy Wheeler. — Czeka nas bardzo agresywny rok i sądzę, że wszyscy maja tego świadomość.

Amerykański rynek notował wzrost każdego roku od recesji w 2008-9 r. i w ubiegłym roku doszedł do rekordowego poziomu 17,55 mln. Analitycy i inwestorzy wypatrują od kilku miesięcy oznak odwrócenia się tego cyklu. Niepokoi ich wzrost pojazdów czekających na sprzedaż i rabaty przyznawane klientom na rynku o dużej konkurencji, co zmniejsza zysk producentów.

W marcowej sprzedaży dominowały znowu pickupy i pojazdy sportowo-użytkowe, konsumenci wyraźnie nie chcieli limuzyn i wersji kompaktowych, bo paliwo jest nadal tanie.

General Motors zwiększył sprzedaż o 2 proc. do nieco ponad 256 tys. dzięki SUV-om Tahoe i Suburban, które miały najlepszy miesiąc od 2008 r. Sprzedaż Forda zmalała o 7 proc. do 236 500 szt., bo o 17 proc. mniej kupowały firmy rent-a-car, urzędy i przedsiębiorstwa. Amerykanom nadal podobają się furgonetki serii F, ich sprzedaż wzrosła o 10 proc. Fiat Chrysler Automobiles zanotował sadem sprzedaży o 4,6 proc. do 190 254 szt.

Wśród firm japońskich Toyota mająca trzecią pozycję w Stanach zmniejszyła sprzedaż o 2,1 proc. do 215 224 szt., a jej marka premium Lexus nawet o 7 proc. Nissan ogłosił o spadku o 3,2 proc. do 168 832, ale jego pickupy, SUV-y i krzyżówki osiągnęły kolejny rekord wzrostu o 26 proc. Podobnie wypadła Honda: łączna sprzedaż zmalała o 0,7 proc. do 137 227 szt., ale furgonetek wzrosła o 8,4 proc.

Kanada

U sąsiada z północy marzec okazał się rekordowy, GM osiągnął tam najlepszy wynik od 2008 r. Łącznie sprzedaż wzrosła o 7,1 proc. do 187 540 sztuk na skutek wzrostu o 11,1 proc popytu na pickupy i SUV-y, co znacznie pokryło spadek o 0,3 proc. sprzedaży aut osobowych. Poprawa w I kwartale wyniosła 4,6 proc.

GM Canada sprzedał 30 115 pojazdów, głównie produkowanych na miejscu Chevroletów i GMC, osiągając skok o 22,9 proc. FCA (marki Dodge i Chrysler) sprzedał 26 531 sztuk wobec 26 469 rok temu, Ford zanotował poprawę o 0,2 proc. do 26 487 sztuk. Z firm zagranicznych najlepiej wypadły Nissan z 14 523 (+26,7 proc.) i Honda z 17 392 (+18,7 proc.).

Niemcy

Na największym rynku w Europie doszło do wzrostu sprzedaży o 11 proc. największego od ponad roku, dzięki 2 dodatkowym dniom roboczym. Sprzedano 359 700 pojazdów, ale w kwietniu nastąpi spadek z powodu przerwy wielkanocnej — podała organizacja producentów VDA. Według urzędu motoryzacji KBA, wzrost wyniósł 11,4 proc.

Po 3 miesiącach rynek zwiększył się o 7 proc. do 844 700 na skutek trzech dni roboczych więcej niż rok temu i zwiększenia popytu prywatnego o 9 proc.

Ogólnie lepiej wypadły marki zagraniczne zyskując 22 proc. podczas gdy niemieckie sprzedały o 7 proc. więcej. Citroen zanotował poprawę o 44 proc., Renault o 39, Fiat i Toyota o 37, Peugeot o 26, Ford o 16 proc. Mercedes-Benz zwiększył sprzedaż o 14 proc., BMW o 6, a VW o 0,6 proc. i ma nadal największy udział w rynku (18 proc.).

W marcu zmalała sprzedaż diesli o 3 proc. do 40,6 proc. całego rynku.

W. Brytania

Na drugim europejskim rynku marzec okazał się również rekordowy, bo konsumenci przyspieszyli zakupy, aby uniknąć podwyżki podatku akcyzowego od 1 kwietnia. Sprzedaż nowych pojazdów wzrosła zatem o 8,43 proc. do 562 337 — podała organizacja producentów i handlowców SMMT, mimo prognoz o słabnącym popycie i wpływie Brexitu. Marzec jest na ogól najlepszym miesiącem w roku, jednym z dwóch, gdy można uzyskać nowe tablice rejestracyjne.

Organizacja spodziewa się jednak mniejszego rynku w najbliższych miesiącach.

— Ten doskonały wynik pewnie oznacza, że w kwietniu dojdzie do zwolnienia. Patrząc na resztę roku spodziewamy się nadal tylko lekkiego zwolnienia sprzedaży z powodu niepewności politycznych, bo mamy do oferowania atrakcyjne transakcje — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawe.

Popyt na diesle zwiększył się tylko o 1,6 proc. wobec ponad 13 proc. na auta benzynowe, co świadczy, że niektórych klientów odstraszyła perspektywa wyższej akcyzy za diesle. Ogólnie, niskie stopy procentowe są motorem popytu na rynku, na którym ok. 80 proc. umów sprzedaży dokonuje się na podstawie tzw. osobistego kontraktu zakupu PCP, oznaczającego w praktyce wynajęcie pojazdu od sprzedającego na 2-3 lata, z możliwością odkupienia go po tym czasie. System PCP sprzyja korzystaniu z nowych pojazdów, szef największej sieci dealerskiej Lookers, Andy Bruce spodziewa się w tym roku 1,4 mln takich klientów.

Francja

W marcu sprzedano 226 147 nowych pojazdów, o 7 proc. więcej nić rok temu, a od 1 stycznia 541 067 (+4,8 proc.) — podała organizacja producentów CCFA, która przewiduje dla całego roku wzrost rynku o 2 proc.

Grupa PSA zyskała 8,5 proc. dzięki Peugeotowi (+12.4), renault 5,3 proc. Wśród firm zagranicznych grupa Volkswagena jest daleko na czele, ze sprzedażą ponad jednego pojazdu na dziesięć, choć zanotowała spadek o 3 proc. z powodu marki VW (-8,7). Toyota osiągnęła skok o 32,9 proc. dzięki wersjom hybrydowym głównej marki (+34,1).

Udział diesli zmalał w marcu do 47 proc. podczas gdy w 2012 wynosił 72 proc., do czego przyczyniły się surowsze normy emisji spalin, podatki i skandal z VW. Po 3 miesiącach diesle nadal przeważają (47,4 proc.) nad napędem benzynowym (47,24), ale rośnie udział hybryd i aut elektrycznych — do 5,3 proc z 4,45 rok temu.

Hiszpania

Marzec zakończył się wzrostem sprzedaży o 12,6 proc. do 125 600 samochodów, na co miał wpływ fakt dwóch dni roboczych więcej niż przed rokiem. „Jesli liczyć średnią liczbę pojazdów rejestrowanych dziennie, to wzrost ten byłby znacznie mniejszy i wyniósłby 2,8 proc. ” — podała organizacja producentów ANFAC.

Po 3 miesiącach hiszpański rynek zwiększył się o 7,9 proc. do 307 911 sztuk.

– Aby można było porównać jednakowe okresy, należy poczekać na wyniki pierwszych 4 miesięcy roku, co pozwoli uwzględnić identyczne skutki Wielkiego Tygodnia — dodała ANFAC.

Włochy

Marzec 2017 był kolejnym 34. miesiącem wzrostu sprzedaży — o 18,2 proc. do 226 163 pojazdów. Był najlepszym miesiącem od 2010 r., klienci indywidualni zwiększyli zakupy o 5,4 proc., firmy rent-a-car o 37 proc., a inne firmy o 39 proc.

FCA zanotował poprawę o 21 proc. (Fiat o 20, Jeep o 26, Maserati o 116, Alfa Romeo o 46 proc.), grupa VW o 12 proc. (VW o 15, Seat o 13, Skoda o 47 proc.), PSA o 17 proc. (Peugeot o 15, Citroen o 24, DS zmniejszył o 35 proc.), Renault o 21 proc. (Renault o 35, Dacia zmniejszyła o 14 proc.) Dwucyfrową poprawę zanotowały też Opel (25), Toyota i Ford (20), Nissan (26). Grupa BMW zwiększyła sprzedaż o 7 proc., Daimler o 4 proc. dzięki Mercedesowi (+6).

Po 3 miesiącach włoski rynek zwiększył się o 12 proc. do 582 465 pojazdów. Prezes UNRAE, Massimo Nordio stwierdził, że na podstawie tych danych przewiduje wzrost sprzedaży w całym roku mimo niepewności politycznej.

USA

Sprzedaż nowych pojazdów była mniejsza od oczekiwań, zwłaszcza Forda, będąc zwiastunem zwolnienia tempa cyklu wzrostowego. Sprzedaż samochodów osobowych, sportowo-użytkowych i furgonetek zmalała do 16,62 mln w skali rocznej z 17,58 mln w lutym i 16,67 mln rok temu — wynika z danych Autodata. Po raz pierwszy od sierpnia poziom sprzedaży zmalał poniżej 17 mln. Analitycy spodziewali się zdecydowanie więcej — średnio 17,3 mln sztuk.

Pozostało 94% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana