Talisman następcą Laguny

Nowa trzybryłowa limuzyna Renaulta pokazana z wielką pompą w Chantilly ma zastąpić Lagunę, która nie spełniła oczekiwań producenta, potwierdzić obecność Renaulta w zatłoczonym segmencie D, nawiązać walkę z rywalami i przybliżyć Francuzów do segmentu premium

Publikacja: 08.07.2015 09:33

Talisman następcą Laguny

Foto: materiały prasowe

– Ten segment oznacza wyzwanie zarówno wizerunkowe jak i ekonomiczne — oświadczył prezes Renaulta, Carlos Ghosn na spotkaniu z ponad 200 dziennikarzami z całej Europy i Turcji na terenie XVI-wiecznego zamku Chantilly, perły renesansu, na posiadłości 7800 hektarów.

– Krzyżówki i pojazdy sportowo-użytkowe zyskują popularność, ale na rozwijającym się rynku samochodowym muszą być także oferowane duże limuzyny — dodał i poinformował, że światowy rynek to 8 mln takich samochodów rocznie, 8 proc. łącznej sprzedaży. W Europie sprzedaje się milion sztuk.

– To samochód światowy, który lansujemy w Europie — poinformował prezes Renaulta. — Strategicznym rynkiem jest nasz kontynent, a na nim oczywiście Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy — odpowiedział na moje pytanie. Uchylił się natomiast od podania liczby, jaką spodziewa się sprzedać w pierwszym pełnym roku. — Oczywiście chcemy sprzedać jak najwięcej, ale zadecydują o tym klienci — dodał.

Przedstawiciele firmy wyjaśniają, że nowe auto jest kierowane do klientów flotowych (70 proc.), a wśród indywidualnych mają to być osoby w wieku 45-60 lat, pracownicy kadrowi (średniego i wyższego szczebla zarządzania), dobrze sytuowani, z rodzinami, dziećmi-nastolatkami albo już usamodzielnionymi.

Talisman za Lagunę

Talisman istnieje pod taką nazwą w Chinach od 2012 r., jako pochodna Samsunga SM7 spółki francusko-koreańskiej. Auto pokazane teraz we Francji zostało dopieszczone przez ekipę 500 stylistów i inżynierów kierowanych przez Laurensa van den Ackera (wcześniej w Mazdzie, gdzie odnowił całą gamę). Ma zastąpić trzy kolejne wersje Laguny (1994 — 2015), która nie zapewniła oczekiwanego sukcesu rynkowego.

Pierwsza wersja tego rodzinnego auta zyskała po 6 latach sprzedaży na świecie 1,4 mln klientów, w tym we Francji 529 823, druga też po 6 latach odpowiednio 1,1 mln i 403 7900, trzecia od 2007 około 345 tys., w tym w 2014 r. zaledwie ok. 16 tys.

Renault zainwestował w opracowanie nowego auta 420 mln euro. Powstaje już od kilku miesięcy w Douai (Nord), a nie w Sandouville, które wcześniej produkowało auta luksusowe, ale od 2014 r. przestawiło się na furgonetki. W Douai powstają już Espace 5 i kompaktowy SUV Kadjar. Maksymalna moc zakładu wynosi 200 tys. sztuk rocznie, w tej chwili zjeżdża z taśm ok. 130 tys., więc istnieje duży margines luzu — wyjaśnia mi przedstawiciel dyrekcji.

Talisman pojawi się na rynku pod koniec listopada we Francji, a na początku 2016 r. w reszcie Europy, w Turcji i w krajach Maghrebu. Francuzi nie przewidują na razie sprzedaży tego auta w W. Brytanii. We wrześniu pokażą we Frankfurcie wersję kombi Estate, a jej sprzedaż zacznie się na wiosnę 2016 r., inne, także hybrydy, będą zależeć od przyjęcia się limuzyny na rynku.

Stylistyka

Auto jest trzybryłowe z wyraźnie zaznaczonym bagażnikiem. Przód ma pionowo ustawione logo, na tle chromowanego grilla. Nowością są światła jazdy dziennej w kształcie litery C (zależnie od wersji mogą być LED-owe). Z tyły zwracają uwagę poziome światła dochodzące do centralnej części bagażnika i szerokie poziome, symetryczne końcówki układu wydechowego.

Wnętrze ma zapewnić komfort dzięki swej przestronności, dobremu przeszkleniu, wentylowanym fotelom klasy biznes (z możliwością regulacji do 10 parametrów), licznym schowkom (o objętości 25 l). Samochód będzie oferowany w 5 wersjach wykończenia. Dobór materiałów i troska o szczegóły przybliżają go do segmentu premium.

Innowacje

Talisman ma w ofercie 3 systemy multimedialne: 1. radioodtwarzacz z wyświetaczem 4,2 cala, 2. mutlimedialny tablet R-Link 2 z poziomym ekranem 7-calowym i 3. R-Link-2 z pionowym ekranem 8,7 cala. Poza klasycznymi funkcjami, takimi jak nawigacja, system audio i klimatyzacja, system R-Link 2 pozwala obsługiwać systemy wspomagające prowadzenie. Uzupełnieniem ekranu dotykowego są przyciski skrótów, pokrętło na środkowej konsoli oraz dodatkowe przełączniki na kierownicy. System Bose Surround (nawet z 13 głośnikami) zapewnia nagłośnienie jak w sali koncertowej.

Prowadzenie auta ułatwiają m.in. aktywny tempomat, system kontroli pasa ruchu, system kontroli bezpiecznej odległości, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola, kamera cofania, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, wyświetlacz Head-Up, automatyczny hamulec postojowy, system wspomagania parkowania Easy Park Assist.

Podobnie jak nowy Espace, Talisman jest wyposażony w technologię Multi-Sense. Ze względu na trzybryłową budowę nadwozia, zapewnia większe korzyści z tej innowacji i wyróżnia się przyjemnością jazdy wobec innych modeli. System Multi-Sense steruje urządzeniami auta i koordynuje ich działanie tak, by jazda dawała maksimum zadowolenia. System kieruje technologiami 4Control (napędu na 4 koła) czy Electronic Damper Control (amortyzatory o zmiennej charakterystyce), układem kierowniczym, silnikiem, automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC, urządzeniami pokładowymi, dźwiękiem pracy silnika czy oświetleniem wnętrza.

Trochę danych

Auto jest posadowione na płycie modułowej CMF podobnie jak Espace 5, ma długość 4,85 m (o 14 cm więcej niż Laguna), szerokość 1,87, wysokość 1,46, rozstaw osi 2,81, co daje dodatkowe miejsce na nogi z tylu, bagażnik 608 litrów (1593 po złożeniu oparć), felgi 16 -19 cali. Jest lżejsze o 200 kg od Espace i ma obniżony środek ciężkości, co zapewnia mu większą dynamikę.

Samochód jest napędzany silnikami spełniającymi normę Euro 6 — dwoma benzynowymi 1,6 l o mocy 150 i 200 koni, trzema Diesla o emisji 95 g CO2/km 1,5 l o mocy 110 koni, 1,6 l 130 i 160 koni (ten ostatni z podwójnym turbodoładowaniem), z automatyczną 7-stopniową 2-sprzęgłową skrzynią biegów albo 6-stopniową ręczną i automatyczną.

Konkurenci

– Zaprojektowaliśmy ten samochód z pasją, aby jego kierowca był z niego dumny — stwierdził szef pionu projektowania, Laurens van der Acker. W Europie Talisman będzie mieć dużą konkurencję. Peugeot dokonał już liftingu swego 508, Opel zrobił to samo z Insignią, Ford i Volkswagen wprowadziły na rynek Mondeo i Passata nowej generacji, ponadto są w salonach Mazda 6 i Citroen C5.

Francuzi twierdzą, że ich produkt zapewni niespotykany poziom komfortu jazdy kierowcy i pasażerom. A ponieważ najlepsze cechy samochodów Renaulta mają pozostać przystępne, Talisman ma być również konkurencyjny pod względem kosztów użytkowania.

– Ten segment oznacza wyzwanie zarówno wizerunkowe jak i ekonomiczne — oświadczył prezes Renaulta, Carlos Ghosn na spotkaniu z ponad 200 dziennikarzami z całej Europy i Turcji na terenie XVI-wiecznego zamku Chantilly, perły renesansu, na posiadłości 7800 hektarów.

– Krzyżówki i pojazdy sportowo-użytkowe zyskują popularność, ale na rozwijającym się rynku samochodowym muszą być także oferowane duże limuzyny — dodał i poinformował, że światowy rynek to 8 mln takich samochodów rocznie, 8 proc. łącznej sprzedaży. W Europie sprzedaje się milion sztuk.

Pozostało 92% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana