– Nie jest zagrożone finansowanie inwestycji – powiedziała Rzeczpospolitej Dagmara Prystacka, rzecznik Volkswagena Poznań. Agencja Reuters poinformowała w środę powołując się na źródła „zbliżone do banku” , że Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał 250 mln euro kredytu przeznaczone na finansowanie przedsięwzięcia. Miałoby to być rezultatem afery z fałszowaniem danych o emisji spalin w produkowanych przez koncern z Wolfsburga samochodach: wpłynęła ona na zmiany w planach inwestycyjnych Volkswagena i na spadek ratingu firmy.

Według rzecznika Volkswagen Poznań, budowa jest kontynuowana. – Jesteśmy już za półmetkiem – powiedziała Prystacka. Gotowa była fasada budynku, kończą się prace nad zadaszeniem i przygotowaniem podłoża wewnątrz hali. Do końca zbliża się budowa biur w centralnej części zakładu. Będą tak usytuowane, że linie produkcyjne będą widoczne tuż za ich oknami. Produkcja samochodów ruszy jesienią przyszłego roku.

Fabryka Craftera to jedna z największych inwestycji w polskiej motoryzacji w ostatnich latach. Planowany koszt budowy to 800 mln euro. W zakładzie znajdzie zatrudnienie ok. 3 tysięcy osób. Umocni to pozycję VW Poznań jako największego pracodawcy w Wielkopolsce. Już w końcu ubiegłego roku firma zatrudniała 6,8 tys. osób, w tym roku doszedł kolejny tysiąc, głównie do budowanego zakładu we Wrześni. W rezultacie do 2018 roku liczba pracowników VW Poznań wzrośnie do 10 tys. Wzrośnie także zatrudnienie w otoczeniu. Już rok temu działalność VW Poznań przekładała się na utrzymanie 13,6 tys. miejsc pracy u poddostawców.

W listopadzie Volkswagen Poznań poinformował, że W nowo budowanej fabryce Volkswagena we Wrześni, obok nowej generacji modelu Crafter, ma być produkowane auto koncernu MAN. Będzie to samochód dostawczy MAN TGE, posiadający tę samą konstrukcje co Crafter. Zostanie zaprezentowany na targach IAA 2016 w Hannowerze, a do sprzedaży trafi w 2017 roku.