Przemysł motoryzacyjny chce zmian w przepisach

Organizacje polskiej motoryzacji domagają się poprawy warunków funkcjonowania branży. Domagają się zmian, które powinny zostać wprowadzone w latach 2015-2019.

Publikacja: 22.07.2015 19:26

Przemysł motoryzacyjny chce zmian w przepisach

Foto: Bloomberg

Dzięki nim branża motoryzacyjna miałaby się rozwijać i tworzyć nowe miejsca pracy, a społeczeństwo stałoby się bardziej mobilne.

List do władz RP przesłali w tej sprawie przedstawiciele Polskiej Izby Motoryzacji, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Związku Polskiego Leasingu oraz Związku Dealerów Samochodów. Pakiet niezbędnych zmian jest częścią programu „Polska motoryzacja – Wizja 2019″. Miałby zostać zrealizowany w nadchodzącej kadencji parlamentarnej.

Przedstawiono w nim osiem propozycji. Wśród nich znalazł się postulat wprowadzenia pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych kupowanych lub leasingowanych przez przedsiębiorców i wykorzystywanych do działalności gospodarczej, a także propozycja zastąpienia podatku akcyzowego od samochodów pełniącym tylko funkcję fiskalną podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych. Będzie on promował zakup samochodów nowszych, ekologicznych i w dobrym stanie technicznym, a także wspierał złomowanie pojazdów.

Branża chce ograniczenia szarej strefy w usługach motoryzacyjnych i zwiększenia efektywności kontroli przestrzegania prawa, zwłaszcza w segmencie napraw i obrotu częściami samochodowymi. Wiąże się z tym również konieczność poprawy systemu kontroli pojazdów oraz podniesienie znaczenia i rzetelności badań technicznych, mających kluczowy wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Organizacje przemysłu motoryzacyjnego postulują również wprowadzenie takich zmian w przepisach, które będą gwarantować rzetelność napraw i uniemożliwią jazdę autami niesprawnymi. Chcą wyeliminowania z rynku aut trwale uszkodzonych m.in. w przypadku szkody całkowitej poprzez zakaz powtórnej rejestracji.

Kolejne postulaty to ograniczenie nielegalnych stacji recyklingu, zapewnienie pełniejszego dostępu do historii pojazdów w Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz walka z oszustwami w handlu samochodami. Potrzebna jest także naprawa szkolnictwa zawodowego, mającego zapewnić kształcenie specjalistów potrzebnych dzisiejszym producentom samochodów.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana