Szeroko pojęty europejski przemysł motoryzacyjny zatrudnia ponad 12,5 mln pracowników i jest odpowiedzialny za prawie 6 proc. całego zatrudnienia w gospodarkach krajów należących do Unii Europejskiej. Tyle osób pracuje nie tylko przy samej produkcji samochodów, ale także przy produkcji części do aut, przy ich sprzedaży, naprawach, transporcie części oraz gotowych samochodów do salonów czy wreszcie obsłudze klientów kupujących auta na rynku wtórnym.
Bezpośrednia produkcja samochodów, a także karoserii, naczep oraz części i komponentów obejmuje 2,5 mln zatrudnionych, z tego połowa przypada na sektor części. Z kolei 825 tys. osób zatrudniają firmy pracujące na rzecz producentów motoryzacyjnych. To m.in. wytwórcy ogumienia, komputerów, silników elektrycznych i generatorów, czy też systemów uszczelnień oraz układów klimatyzacji.
Według danych organizacji europejskich producentów ACEA najwięcej osób zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji motoryzacyjnej jest w Niemczech – w 2015 r. było to prawie 851 tys. Niemcy to także największy rynek zbytu dla samochodów osobowych. W 2017 r. zarejestrowano tu 3,44 mln nowych aut. Druga pod względem zatrudnienia jest Francja, gdzie w motoryzacji pracuje 224 tys. osób. Na trzecim miejscu znajduje się Polska – według ACEA zatrudnienie w sektorze w 2015 r wynosiło 178,3 tys. osób. Czwarta w tym rankingu jest Wielka Brytania (169 tys.), natomiast kolejne dwa miejsca zajmują konkurujące z Polską w produkcji części i komponentów kraje Europy Środkowo-Wschodniej: Rumunia (168,7 tys. zatrudnionych) oraz Czechy (159,7 tys.).

Czechy liderem regionu
Według AutomotiveSuppliers w naszej części kontynentu liderem motoryzacyjnego eksportu są Czechy. W 2016 r. wartość zagranicznej sprzedaży czeskiego przemysłu motoryzacyjnego przekroczyła 30 mld euro. Duża w tym zasługa eksportu samochodów, które w przypadku Czech odpowiadają za 55,3 proc. eksportu całej branży. Ale Czechy są także liderem Europy Środkowo-Wschodniej w eksporcie samych części i komponentów – w 2016 r. ich wartość przekroczyła 12 mld euro, mając w eksporcie całej czeskiej motoryzacji przeszło 40-proc. udział.