Cadillac urzeka młodych Chińczyków

Cadillac będący ulubioną marką amerykańskich seniorów zwiększa sprzedaż w Chinach młodszym amatorom luksusu dzięki łagodniejszej stylistyce i produkcji na miejscu, co obniżyło ceny

Publikacja: 29.03.2016 11:56

Cadillac urzeka młodych Chińczyków

Foto: 123rf.com

Marka należąca do General Motors złagodziła ostre kontury swych samochodów, aby zyskać w oczach Chińczyków przywykłych do opływowych kształtów aut BMW, Audi i Mercedesa dominujących w tym segmencie w tym kraju.

Po wolnym starcie w Chinach Cadillac prześcignie Lexusa w gronie marek luksusowych drugiego rzutu — uważa firma doradcza LMC Automotive. Uruchomienie w styczniu w Chinach pierwszej fabryki pozwoliło Amerykanom oferować auta bardziej dostępne cenowo młodszym klientom, bo producent nie będzie płacić 25 proc. podatku importowego. Średnia wieku ich klientów w Chinach wynosi 34 lata, nieco ponad połowę średniego wieku w Stanach.

— W Chinach młodzi klienci już dominują na rynku luksusu. Cadillac jest nową marką, było mu więc łatwiej wyrobić sobie pożądaną pozycję od samego początku — stwierdził szef Cadillaca Johan de Nysschen. W 2015 r. sprzedaż wzrosła o 17 proc. do prawie 80 tys. aut dzięki kompaktowej limuzynie ATS-L i dużej XTS, dając 4,1 proc. udziału w tym segmencie rynku. W bieżącym roku de Nysschen założył wzrost o 25 proc. do ponad 100 tys. sztuk.

Ten dawny członek kierownictw BMW i Infiniti przewiduje, że Chiny mogą w ciągu 5-10 lat prześcignąć Stany jako największy rynek Cadillaca. W 2015 r. jego firma sprzedała w USA ok. 175 tys. aut. 26-letni przedsiębiorca Ge Di przyjechał do Pekinu, aby kupić samochód; wybrał Cadillaca od niemieckich marek. — Mercedes, BMW, także Audi podobają się bardziej biznesmenom. Komfort w nich jest nieco większy, ale mnie jako młodej osobie zależy bardziej na osiągach i stylistyce — wyjaśnił.

Druga szansa

Segment luksusu w Chinach ma wzrosnąć w tym roku o 15 proc. mimo spowolnienia gospodarki i ogólnie mniejszego popytu, dając nowe życie markom uważanym w Stanach za starzejące się albo niemodne. Np. Ford rozważał likwidację marki Lincoln, która wraz z Cadillakiem dominowała na rynku luksusu w Stanach do lat 90., a Chiny odmieniły jej los. GM chciał zaprzestać produkcji Buicka, tymczasem w lutym ta marka miała rekordową sprzedaż. Cadillac jako nowy gracz na chińskim rynku stara się wraz z Lincolnem, Jaguarem Land Roverem, Infiniti i Acurą zmniejszyć dominację niemieckich marek.

De Nysschen przeniósł centralę Cadillaca z Detroit do nowego Jorku w ramach pobudzania tej marki do życia, zapowiedział produkowanie dla chińskiego i amerykańskiego rynku jednego modelu o tej samej stylistyce zamiast różnych. Chiny będą odgrywać większą rolę w tworzeniu wizerunku tej marki na świecie. Np. Cadillac nie będzie projektować dla Chin odrębnych wersji o większym rozstawie osi, co robią niemieckie marki, aby zadowalać chińskich biznesmenów korzystających z kierowców. – Będzie to jeden projekt stylistyczny właściwego rozmiaru na cały świat, coś pośredniego między wydłużoną chińską wersją i krótszą amerykańską — wyjaśnił de Nysschen. Ta zmiana wynika z tego, że młodzi Chińczycy chcą sami prowadzić auta — dodał. — Złagodzimy też niektóre ostre kontury, wprowadzimy po bokach więcej trójwymiarowych stylizacji, ale auta te będzie można natychmiast rozpoznać jako cadillaki — powiedział.

— Następny model produkowany w Chinach, krzyżówka SUV XT5 będzie przeznaczona dla tego segmentu rynku, któremu nie zaszkodziło spowolnienie, bo sprzedaż wzrosła o 50 proc. w ubiegłym roku. Widzimy, że Cadillac rośnie zdecydowanie szybciej od całego rynku luksusu, duże możliwości dostrzegamy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych — — stwierdził w Pekinie szef rady dyrektorów GM, Dan Ammann.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana