Według Departamentu Sprawiedliwości i Biura Ochrony Finansowej Konsumentów (Consumer Financial Protection Bureau) finansowe ramię japońskiego koncernu – American Honda Finance – miało przyznawać Afroamerykanom, Latynosom i Azjatom pożyczki samochodowe na wyższy procent niż białym, niezależnie od ich rzeczywistej wiarygodności kredytowej. Proceder ten miał trwać od stycznia 2011 roku. Według władz federalnych, w zależności od grupy etnicznej statystyczny przedstawiciel mniejszości musiał zapłacić od 150 do 250 dolarów odsetek więcej przez cały okres spłacania kredytu od białego kierowcy.

Na mocy ugody koncern nie przyznał się do winy. Według Hondy jedynym powodem zawarcia ugody była chęć uniknięcia długiego i kosztownego procesu. American Honda Finance zobowiązało się jednak do wypłaty finansowego zadośćuczynienia. W oficjalnych wypowiedziach Vanita Gupta, szefowa działu praw obywatelskich Departamentu Sprawiedliwości mówi więc jedynie o „uzasadnionym ryzyku dyskryminacji”. Dyrektor Biura Ochrony Finansowej Konsumentów Richard Cordray otrzegł z kolei, że na sprawę powinny zwrócić uwagę także inne podmioty udzielające pożyczek samochodowych.

Z uzgodnionej sumy, aż 24 miliony dolarów powędruje do przedstawicieli mniejszości. Nad dystrybucją funduszy i odnalezieniem osób kwalifikujących się do rekompensaty ma czuwać specjalnie powołany administrator. Symboliczny milion dolarów zostanie przeznaczony na edukację finansową konsumentów. Honda ograniczy także uprawnienia poszczególnych dealerów przy negocjowaniu w imieniu American Honda Finance wysokości stóp oprocentowania.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku